Demo 7
Palauta viimeistään ma klo 11:59.
Osaamistavoitteet
Tämän demokerran päätteeksi
- osaat jo soveltaa taulukoita, funktioita ja silmukoita paremmin
Ajankäyttösi tällä viikolla
Työtuntien kirjaamisesta saa 0.5 demopistettä. Aseta pisteesi Set Custom Points -toiminnolla.
Demokerran päätteeksi kirjoita arvio tällä viikolla käyttämästäsi työmäärästä. Laske työmäärään mukaan kaikki tällä viikolla käyttämäsi aika: lähiopetukseen osallistuminen, oppimateriaalin lukeminen, demotehtävien tekeminen, luentovideon katsominen, demojen purkutilaisuuteen osallistuminen (maanantaina) ja niin edelleen. Voit päivittää lukua viikon edetessä, se voi helpottaa arvion tekemistä. Huom! Siis tähän ei laiteta kurssin alusta kaikkia tunteja yhteensä, vaan vain tämän viikon tunnit.
Jokaisella opiskelijalla on oikeus ja velvollisuus arvioida itse omien pisteidensä oikeellisuus. Mikäli ohjelmasi ei toimi, niin aseta itsellesi Custom pointsit itsearviosi mukaisesti, esim. mikäli ajattelet että olet saavuttanut 50% tehtävän tavoitteista niin silloin laitat itsellesi enintään 0.5 pistettä. Vastaavasti, jos arvioit että tehtäväsi on 90%:sti oikein, mutta automaattinen arviointi antaa sinulle jostain syystä vähemmän pisteitä, aseta itsellesi 0.9 pistettä.
PP, perjantai 26.2.
PP2-tehtävät (näistä saa pisteitä vain käymällä PP-ryhmässä).
Tehtävä 1*
M: 16. Silmukat. Tee funktio LaskeKirjaimet
, joka laskee merkkijonossa olevien annetun kirjaimen esiintymien lukumäärän. Testaa pääohjelmalla (tai ComTestillä), jossa on kutsuja tyyliin (keksi lisää testejä):
int sMaara = LaskeKirjaimet("kissa", 's');
int kMaara = LaskeKirjaimet("kissa", 'k');
Funktion pitää osata ottaa huomioon myös isot kirjaimet. Esimerkiksi merkkijonosta "Ritari"
pitää löytyä r
-kirjaimia kaksi kappaletta.
Vinkki: Char-merkin muuttaminen pienaakkoseksi onnistuu käyttämällä Char.ToLower()
-metodia. Ks. dokumentaatio.
Tehtävässä saa kääntyvän ohjelman ajamisesta 0.3 p., testien läpäisemisestä 0.6 p. (testit on kirjoitettu valmiiksi) ja dokumentaation katsomisesta 0.1 p.
Miksi en voi laittaa esim. kirjain.ToUpper koodiin? Miten lasken myös isot kirjaimet?
ToUpper-on Char-luokan metodi. Katso Char-luokan dokumentaatiosta metodit, ja tsekkaa samalla IsUpper ja ToLower: https://docs.microsoft.com/en-us/dotnet/api/system.char?view=net-5.0 . Myös monisteen kappale 12.8 voi olla avuksi. -JuhoK
—Minkähän takia ToUpper vaihtaa kaikki kirjaimet eikä vain haluttuja kirjaimia?
String-olion ToUpper-metodi (ks. Moniste 12.2.2.7) on eri kuin Char-luokan ToUpper-metodi (ks. Moniste 12.8). Tuossa täytyy olla tarkkana kumpaa tarkoittaa. -AJL
—Tehtävä 2*
M: 16. Toistorakenteet, 12. Muokattavat merkkijonot
Tee tämä tehtävä Visual Studiossa. Valmis ja toimiva ohjelma palautetaan kuitenkin TIMiin normaalisti.
Tee konsolisovellus ja sinne funktio LuoKolmio
, joka palauttaa suorakulmaisen kolmion niin kutsutulla ASCII-grafiikalla. LuoKolmio
-funktio ottaa parametreina char
-merkin sekä yhden luvun, joka on kolmion leveys ja korkeus. Funktio palauttaa string
-olion. Esimerkiksi seuraava pääohjelma
public static void Main()
{
string kolmio = LuoKolmio('@', 8);
Console.WriteLine(kolmio);
}
tulostaisi tällaisen kolmion:
@
@@
@@@
@@@@
@@@@@
@@@@@@
@@@@@@@
@@@@@@@@
Ohje: Merkkijono rakennetaan StringBuilder
-olioon. Kunkin rivin päätteeksi lisätään rivinvaihto seuraavasti (tässä sb
on StringBuilder
-muuttujan nimi):
sb.Append('\n');
Funktio palauttaa lopuksi StringBuilder
-olion "tavallisena" merkkijonona sanomalla
return sb.ToString();
Lähde laajentamaan seuraavasta ajatuksesta. Mieti itse mihin kohtaan allaoleva pituus
täytyy funktioon kirjoittaa.
for (int i = 0; i < pituus; i++)
{
for (int j = 0; [MIETI TOISTOEHTO ITSE]; j++)
{
// Tässä kohtaa lisää StringBuilder-olioon merkkejä.
}
// Tässäkin kohtaa pitää tehdä jotakin
}
Liittyen sisemmän silmukan toistoehtoon: Sisempää silmukkaa tulee suorittaa enintään i
kertaa. (TODO: Selvennä jälkimmäistä virkettä.)
Huomaa, että tässä tehtävässä ei ole ComTest-testejä valmiina, vaan ne tulee kirjoittaa itse. ComTestissä ei saa olla $
-merkkiä. Comtest-testien tulosmerkkijonossa korvaa rivinvaihdot kirjoittamalla \n
.
Minkähän takia TIM ei suostu kääntämään vaikka Visual Studiossa tulee oikea vastaus
StringBuilderiin tarvittava using-lause puuttuu. -AJL
—Tehtävä 3
Tee funktio SanojenPituusKeskiarvo
. Funktio ottaa parametrina merkkijonon, ja palauttaa sanojen pituuksien keskiarvon. Sanat erotellaan välilyöntien, pisteiden ja pilkkujen kohdalta. Esimerkiksi syötteellä
Kolme miestä istuu saunassa.
funktio palauttaisi 6, sillä sanoja on neljä kappaletta, ja sanojen pituudet ovat 5 + 6 + 5 + 8.
Funktio ei saa tulostaa mitään.
Tässä tehtävässä luokka ja pääohjelma ovat valmiina, mutta pääohjelma on piilotettu, joten et näe pääohjelmaa.
Vinkki 1: Käytä String.Split
-metodia (ks. dokumentaatio). Voit antaa Split
-metodille argumenttina useita char
-merkkejä sisältävän taulukon.
Vinkki 2: Split
-metodi voi synnyttää taulukkoon tyhjiä alkoita, kuten esimerkiksi yllä olevassa tapauksessa käy. Tyhjiä alkioita ei saa laskea keskiarvoon mukaan.
Pohjakoodi on tainnut unohtua tästä tehtävästä
Jep, nyt se on lisätty. -AJL
—Mitenkäs pisteytys? Tehtävä ei anna automaattisesti pisteitä, vaikka ratkaisu on oikein.
Kokeileppas nyt. -AJL
—Mistä mahtaa johtua, että ratkaisuni heittää vain muutamalla desimaaliluvulla?
Erotinmerkkeinä tulee toimia välilyönti, pilkku ja piste. -AJL
—Miten poistetaan tyhjiä alkioita luodusta taulukosta, tai voiko ne jo ennen taulukon luontia ohittaa?
Tutki sellaista kun StringSplitOptions -Jussi
—Vanha tehtävä 3
Vanha tehtävä 3 on siirretty Bonus 1 tehtäväksi.
Tehtävä 4-5 (2 p.)
M: 15. Taulukot, 16. Silmukat.
Seuraava ohjelma luo 20 palloa satunnaisiin paikkoihin ympäri kenttää. Pallot tallennetaan pallot
-taulukkoon. Kokeile ajaa tämä ohjelma Visual Studiossa.
public class Lahinpallo : PhysicsGame
{
public override void Begin()
{
SetWindowSize(800, 600);
Level.Size = new Vector(800, 600);
PhysicsObject[] pallot = TeeSatunnaisetPallot(20, 30.0);
Keyboard.Listen(Key.Escape, ButtonState.Pressed, ConfirmExit, "Lopeta peli");
}
/// <summary>
/// Tekee palloja satunnaisiin paikkoihin
/// </summary>
/// <param name="montako">Montako palloa tehdään</param>
/// <param name="koko">Pallon koko</param>
/// <returns>Pallot</returns>
private PhysicsObject[] TeeSatunnaisetPallot(int montako, double koko)
{
PhysicsObject[] pallot = new PhysicsObject[montako];
for (int i = 0; i < montako; i++)
{
PhysicsObject p = new PhysicsObject(koko, koko, Shape.Circle);
pallot[i] = p;
p.Position = RandomGen.NextVector(Level.BoundingRect);
Add(p);
}
return pallot;
}
}
Tee Begin
:iin vielä yksi fysiikkaolio-pallo haluamaasi paikkaan, vaikkapa kohtaan x=100, y=100.
Anna pallolle väriksi sininen, jotta se erottuu muista palloista.
Sen jälkeen tee funktio
public PhysicsObject LahinPallo(PhysicsObject[] pallot, Vector piste)
{
// täydennä ...
}
joka etsii ja palauttaa annettua pistettä lähimmän pallon, siis PhysicsObject
-olion.
Seuraavaksi, kutsu Begin
:ssä LahinPallo
-funktiota siten että annat argumentteina pallot
-taulukon, ja juuri äsken tekemäsi sinisen pallon paikan (pallo.Position
).
Saat paluuarvona lähimmän pallon olioviitteen. Värjää lähin pallo punaiseksi. Funktiota voidaan käyttää seuraavasti. (Laita tämä Begin
:iin.)
PhysicsObject lahinPallo = LahinPallo(pallot, piste);
lahinPallo.Color = Color.Red;
Kun olet saanut tehtävän valmiiksi, niin aseta itsellesi 2 pistettä Set Custom Points -toiminnolla.
Vinkkejä: Demossa 6 etsittiin kokonaislukutaulukon lähintä lukua miidi-tehtävässä. Sen idea sopii täysin, nyt vaan pitää palauttaa lähin fysiikkaolio. Demo 6:ssa alkion tyyppinä oli int
, nyt PhysicsObject
. Etäisyyden voit helpoiten laskea Jypelin Vector-luokasta löytyvällä Vector.Distance
-funktiolla tai käyttämällä samaa ideaa kuin demo 6:n tehtävässä 6, jossa laskettiin kahden pisteen etäisyys toisistaan. Muista, että fysiikkaolion paikan saat fysiikkaolion Position
-ominaisuuden avulla.
Menee aika viime tinkaan mutta ehtiikö joku katsoa onko koodini oikein ennenkuin laitan pisteitä
—Tehtävä 6
Tässä tehtävässä voit hyödyntää tekemiäsi tehtäviä 4-5.
Lisää peliin pieni sininen pallo. Tee aliohjelma, joka siirtää pienen sinisen pallon siihen kohtaan, mihin klikkasit hiirellä. Hiiren paikan ruudulla saat tätä ohjetta käyttäen.
Jatka tehtävää niin että lähimmän pallon kohdalle ilmestyy punainen pallo. Sama toistuu kun hiirellä klikataan uudestaan jonnekin muualle, niin sinisen kuin punaisen pallon paikka päivittyy.
V1
Tee Ville-tehtävät: 5.9 - 5.13 sekä 9.8.
Muista: Villen käyttöohje.
Palauta tehtävä kirjoittamalla alla olevaan tekstilaatikkoon mitä opit ja mitä mieltä olit tämän kerran Ville-tehtävistä ja auttoivatko Ville-tehtävät sinua yhtään. Muutama rivi riittää.
TDD1
Jos tarkistat vähintään kahden funktion toiminnan automaattisella testillä (ComTest), saat merkitä yhden lisäpisteen. Kirjoita alle olevaan vastauslaatikkoon minkä tehtävän ja minkä funktion/funktioiden toiminnan testasit. Voit antaa samalla vastauksen kautta palautetta ja kehitysehdotuksia Comtestin käytöstä.
Valitettavasti tehtäviä 1-5 on hieman hankala testata automaattisesti (periaatteessa lähintä palloa voisi tutkailla). Tehtävät 6 ja B2 kuitenkin sopivat tähän hyvin. B1 soveltuu myös, mutta on hieman hankalampi testata (2-ulotteisen taulukon testaaminen).
Tehtäviä 1-3 ei voi testata ja ottaa siitä pisteitä? Eikö niille voisi aika helposti tehdä ComTest:iä?
Tehtävässä 1 on valmiit testit, eli siihen ei tarvitse. Tehtävät 2 ja 3 ovat hyvin testattavissa. -JuhoK
—B1
Tee konsoliohjelma, joka tulostaa ASCII-grafiikka-"puun" (ASCII-grafiikalla tarkoitetaan kirjoitusmerkeillä tuotettua "taidetta"). Puun alaosassa on yhden merkin korkuinen ja kolme merkkiä leveä jalka/runko, jonka päällä kolmio siten, että alin "kerros" on N merkkiä (N=pariton), seuraava N-2, sitten N-4 jne, jolloin ylimpään kerrokseen jää yksi merkki. Alla esimerkki tulostuksesta.
Voit joko (a) pääohjelmassa pyytää käyttäjää syöttämään puun leveys (eli kolmion alimman rivin merkkien lukumäärä), merkki jolla kolmio täytetään, sekä merkki jolla jalka täytetään, tai (b) käyttää seuraavaa valmista pääohjelmaa:
public static void Main()
{
string puu = LuoPuu(9, '@', '|');
Console.WriteLine(puu);
}
Ohjelman tuloste näyttäisi tällöin seuraavanlaiselta:
@
@@@
@@@@@
@@@@@@@
@@@@@@@@@
|||
Vinkki: StringBuilder.Append-metodille voit antaa toisena parametrina toistojen määrän.
Vinkki: Puun kolmion osan rakentamisessa kannattaa lähteä seuraavasta ajatuksesta.
- Lisää aluksi sopiva määrä välilyöntejä. Tähän voit käyttää StringBuilder-olion Append-metodia.
- Sitten lisää sopiva määrä puun merkkejä. Tähänkin voit käyttää Append-metodia.
Kaksinkertaista for-silmukkaa ei tarvitse välttämättä tehdä tässä tehtävässä. Hyödynnä parametrina saamaasi leveys-muuttujaa ja silmukan i-muuttujaa.
Vinkki: Yhden merkin voit lukea käyttäjältä näin:
char merkki = Console.ReadKey().KeyChar;
B2-3 (2 p.)
Lisää B1 tehtävän puuhun satunnaisia koristeita sinne tänne. Aseta pisteesi Set Custom Points -toiminnolla.
Miten levea puu > 15
Mistä puu on tehty > $
Mistä jalka on tehty > /
o
$$$
$o$o$
$o$$o$o
o$$$o$$$o
o$$$o$$$$oo
$$o$$o$$$$$$$
$$$$$$$$$$$$$$$
///
Vinkki: Kannattaa ehkä tehdä apufunktio kolmion yksittäisen rivin rakentamiseen, jossa arvotaan minkä verran koristeita riviin tulee. Palautuksena String
jonka sitten liität StringBuilder
-olioon pääohjelmassa.
Pitääkö tähän tehdä ComTestilla testit jotta voi antaa itselleen täydet pisteet?
Voi antaa täydet pistet vaikka ei teekään Comtesteja. -AJL
—B4
M: 15.5 Moniulotteiset taulukot, 16. Silmukat. Tee funktio, joka summaa yhteen kaksi matriisia vastinalkioittain. Funktio siis joutuu ensin luomaan oikeankokoisen tulosmatriisin. Mitä on syytä olettaa parametrimatriiseilta? Dokumentoi kommentteihin oletuksesi. Sitten funktio laskee tulosmatriisiin komponenteittain summan. Esimerkiksi:
public static void Main(String[] args)
{
double[,] mat1 = {{1,2,3}, {2,2,2}, {4,2,3}};
double[,] mat2 = {{9,2,8}, {1,2,5}, {3,19,-3}};
double[,] mat3 = Summaa(mat1, mat2);
Console.WriteLine(Demo6.Matriisit.Jonoksi(mat3, " ", "{0,5:0.00}"));
}
tulostaisi
10.00 4.00 11.00
3.00 4.00 7.00
7.00 21.00 0.00
Demo 6 malliratkaisuissa on valmis funktio matriisin muuttamisesta merkkijonoksi, mutta toki voit tehdä itsekin oman tulostusaliohjelman.
Ajamisesta saa 0.2 pistettä, oikeasta tulosteesta 0.6 ja dokumentaation generoinnista 0.2 pistettä.
Tämänhän pitäisi olla B4, eikös? Otsikossa lukee tällä hetkellä B3 ja tuossa koodilaatikossa B2.
Korjattu, kiitos :) -AJL
—G1
M: 15.5 Moniulotteiset taulukot. Nyt GameOfLife on säännöillä b3s23 (born 3, stay 2 ja 3) eli synnytään 3:lla naapurilla ja pysytään 2:lla tai 3:lla naapurilla. Muuta SeuraavaSukupolvi
-aliohjelma sellaiseksi, että sille voidaan viedä jonkinlaisena taulukkona säännöt ja silmukoiden sisään ei tule enää yhtään if-lausetta (Huom! myös ?-lause on if-lause, samoin switch :-)
G2
Tee pieni (tasohyppely tms.) peli, jossa on
- liikuteltava pelaaja, jolla voi "ampua" jotain, ja joilla voi osua vihollisiin
- vihollisia/seiniä/esteitä tai jotain, jolla on elämäpisteitä eli eivät häviä yhdestä. Vinkki: perintä.
- olioilla on tekstuurit
Huom! Et voi ajaa TIMissä peliäsi, koska pelin ulkopuolisia tiedostoja (tekstuurit, ym.) ei voi viedä TIMiin. Saat pisteet pelin ajamisesta, mutta TIM tulee valittamaan sinulle puuttuvista tiedostoista Microsoft.Xna.Framework.Content.ContentLoadException
poikkeuksien muodossa.
Ajamisesta saa 0.8 pistettä ja dokumentaation generoinnista 0.2 pistettä.
These are the current permissions for this document; please modify if needed. You can always modify these permissions from the manage page.