Please to interact with this component.

{}

Ohjelmointi 1, syksy 2020, luento 21

# L21

21. luento: ma 15.11.2020 klo 12:15-14:00: Kertausta - Luentokyselyt

Videokatsoja: katso videota ja vastaile alla oleviin kysymyksiin ja tee ohjelmaa samalla kertaa. Koodinpätkiä voit kopioida alhaalla olevan koodin luota.

Liity osoitteesta: r.jyu.fi/ohj1

Määrät

Kysymyksiä:

Aluksi (q1-q5)

# aluksi
# Voiko
# miksi
# minka
# tyyppi2

Aliohjelman esittelyrivi (q6-q12)

# x1
# x2
# tyyppifunktio
# param1
# param2
# param2nimi
# param3

Kommentit (q13-q17)

# kommentit
# TDD
# TDD2
# testit
# seuraavaksi

Koodi (q18-q25)

# miettia
# mikaalgoritmi
# saako
# silmukka
# ehto
# tyyppimerkille
# miten
# tulostyyppi

Laskeminen (q26-q31)

# lisataan
# viela
# josei
# kaikki
# valmis
# tarvitaanko
# MiksijaMIten

Lisää leike alapuolelle

``` 
⁞
```
StringBuilder jono = new StringBuilder("Mieleni minun tekevi, aivoni ajattelevi");
    /// <summary>
    /// Poistetaan jonosta korkeintaan maara kappaletta joukon siirrettavat kirjaimia.
    /// </summary>
    /// <param name="jono">mistä poistetaan</param>         
    /// <param name="siirrettavat">mitä kirjaimia poistetaan</param> 
    /// <param name="maxMaara">montako korkeintaan poistetaan</param> 
    /// <returns>siirretyt merkit</returns> 
    public static string SiirraKirjaimet(StringBuilder jono, string siirrettavat, int maxMaara)
    {

    }
    /// <summary>
    /// Poistetaan jonosta korkeintaan maara kappaletta joukon siirrettavat kirjaimia.
    /// </summary>
    /// <param name="jono">mistä poistetaan</param>         
    /// <param name="siirrettavat">mitä kirjaimia poistetaan</param> 
    /// <param name="maxMaara">montako korkeintaan poistetaan</param> 
    /// <returns>siirretyt merkit</returns> 
    /// <example>
    /// <pre name="test">
    ///   StringBuilder jono = new StringBuilder("kissa istuu");
    ///   SiirraKirjaimet(jono,"",1)    === "";    jono.ToString() === "kissa istuu";
    ///   SiirraKirjaimet(jono,"xyz",1) === "";    jono.ToString() === "kissa istuu";
    ///   SiirraKirjaimet(jono,"aus",0) === "";    jono.ToString() === "kissa istuu";
    ///   SiirraKirjaimet(jono,"i",1)   === "i";   jono.ToString() === "kssa istuu";
    ///   SiirraKirjaimet(jono,"s",2)   === "ss";  jono.ToString() === "ka istuu";
    ///   SiirraKirjaimet(jono,"aus",3) === "asu"; jono.ToString() === "k itu";
    ///   SiirraKirjaimet(jono,"iu",3)  === "iu";  jono.ToString() === "k t";
    ///   SiirraKirjaimet(jono," ",1)   === " ";   jono.ToString() === "kt";
    ///   SiirraKirjaimet(jono,"kt",5)  === "kt";  jono.ToString() === "";
    ///   SiirraKirjaimet(jono,"kt",5)  === "";    jono.ToString() === "";
    /// </pre>
    /// </example>
    public static string SiirraKirjaimet(StringBuilder jono, string siirrettavat, int maxMaara)
    {
        return "";
    }
        int lkm = 0;
        int i = 0;
        while (i < jono.Length && lkm < maxMaara)
        {

        }
        return "";
    {
        // Otetaan yksi kerrallan kirjain jonosta..
        // katotaan onko se siirrettävien joukossa
        // jos ei niin jatketaan
        // jos on laita se tulosjoukkoon, poistetaan se jonosta
        // jatketaan jos vielä määrä ei ole täynnä
        int lkm = 0;
        int i = 0;
        StringBuilder tulos = new StringBuilder();
        while (i < jono.Length && lkm < maxMaara)
        {
            char merkki = jono[i];
            if ( siirrettavat.IndexOf(merkki) >= 0 )
            {
                tulos.Append(merkki);
                lkm++;
            }
            else i++;

        }
        return "";
    }

Lisää leike yläpuolelle

``` 
⁞
```
# Plugin1

Lisää leike

``` 
⁞
```

These are the current permissions for this document; please modify if needed. You can always modify these permissions from the manage page.