Demo 3
Huomautus: Lopulliset demotehtävät julkaistaan aina tasan viikkoa ennen deadlinea. Demotehtäviin saattaa ennen sitä tulla muutoksia tai korjauksia. Tehtäviä voi tulla lisää tai tehtäviä voi poistua. Tehdessäsi tehtäviä ennen virallista julkaisua, ota tekemästäsi koodista aina varmuuskopio omalle tietokoneellesi.
Palauta ma klo 11:59 mennessä.
Tästä demosta eteenpäin ohjelmointitehtävät tehdään Visual Studiolla. Pyydä apua jos et ole vielä tähän mennessä saanut asennettua kurssin työkaluja.
Huomio ohjauksissa kävijät: Ota ohjauksiin aina kynä ja paperia!
Osaamistavoitteet
Tämän demokerran päätteeksi
- osaat tehdä funktion, joka ottaa vastaan parametrin ja palauttaa arvon
- ymmärrät, mitä tarkoittaa funktion kuormittaminen (function overload)
- osaat nimetä muuttujat ja aliohjelmat kuvaavasti
Ajankäyttösi tällä viikolla (0.5 p.)
Työtuntien kirjaamisesta saa 0.5 demopistettä. Aseta pisteesi Set Custom Points -toiminnolla.
Demokerran päätteeksi kirjoita arvio tällä viikolla käyttämästäsi työmäärästä. Laske työmäärään mukaan kaikki tällä viikolla (kalenteriviikko, ma klo 00:00 -- su klo 23:59) käyttämäsi aika: lähiopetukseen osallistuminen, oppimateriaalin lukeminen, demotehtävien tekeminen, luentovideon katsominen, demojen purkutilaisuuteen osallistuminen (maanantaina) ja niin edelleen. Voit päivittää lukua viikon edetessä, se voi helpottaa arvion tekemistä. Huom! Siis tähän ei laiteta kurssin alusta kaikkia tunteja yhteensä, vaan vain tämän viikon tunnit.
Sanalliset tehtävät
Tehtävä 1
Lue ensin: 7. Muuttujat. Miten esittelisit (tyyppi ja nimi) muuttujat seuraavia tilanteita varten. Anna myös esimerkki miten sijoittaisit muuttujalle jonkin arvon.
a) Työmatkan pituus polkupyörällä
b) Suoritettujen opintopisteiden määrä
c) Koko tutkinnon laajuus opintopisteissä
d) Tehtyjen demojen lukumäärä
e) Kirjan ensimmäinen kirjain
f) Sadan metrin juoksun voittajan aika.
g) 3 kuukauden euribor-korko
h) euron markka-muuntokerroin
Tehtävä 2*
Lue ensin: 7. Muuttujat. Vastaa kunkin muuttujan kohdalla perusteluiden kera seuraaviin kysymyksiin: (1) Onko muuttuja määritelty syntaktisesti oikein? (2) Ovatko muuttujan nimi tai tyyppi hyvin valittu?
int mansikanKiloHinta;
double default;
char omaNimi;
double metriMm;
double tuntejaVuorokaudessa;
real nopeus;
boolean AuringonEtäisyys;
ulong kuukaudenKeskiLampo;
int kissoja,2_kanaa,kolmeKoiraa;
int i, j, l, I;
Console Application -tehtävät
Tässä yleisiä ohjeita konsolisovellusten tekemiseen jatkossa. Avaa Visual Studio, aloita uusi projekti ja valitse C# \(\rightarrow\) Jypeli \(\rightarrow\) ConsoleMain
(.NET Core) (tai C# \(\rightarrow\) Console application jos et ole asentanut Jypeliä). Nimeä projektisi kuvaavasti, esimerkiksi tehtävään 3 sopiva projektin nimi voisi olla Muunnos
. Nimeä myös luokan nimeksi Muunnos.cs
, jos Visual Studio ei sitä automaattisesti nimeä. Kirjoita ohjelmakoodisi Muunnos.cs
-luokkaan.
Huom! Oletusarvoisesti konsoli-ikkuna sulkeutuu välittömästi ohjelman päätyttyä. Näin kuuluukin tapahtua. Konsoli-ikkunan saa jäämään näkyviin kun ajaa ohjelman ajamalla (Run
, Ctrl-F5
).
Joku voi ehdottaa myös rivin Console.ReadKey()
lisäämistä pääohjelman viimeiseksi lauseeksi. Kannattaa huomata että tämä on ylimääräinen rivi, joka ei oikeastaan kuulu ohjelmaan. Sen takia tätä riviä ei saa jättää lopullisiin ohjelmiin, ja fiksumpaa onkin kirjoittaa
#if DEBUG
Console.ReadKey();
#endif
jolloin tuota viimeistä näppäimenpainallusta jäädään odottamaan vain siinä tilanteessa että ohjelma ajetaan Debug-tilassa Visual Studiosta. Mutta siis tuo Ctrl-F5
on helpompi ratkaisu.
Tehtävä 3*
Lue ensin: 9. Aliohjelman paluuarvo.
(Jos sinulla on ongelmia funktioiden laatimisen kanssa, kokeile tehdä harjoittelutehtävä 3.4.)
Fahrenheit-asteet (\(F\)) muunnetaan celsius-asteiksi (\(C\)) seuraavalla kaavalla.
C = (F - 32) / 1.8
Varsinainen tehtävä: Kirjoita funktio (aliohjelma joka palauttaa arvon) joka palauttaa annetun fahrenheit-lämpötilan celsiusasteina. Funktiota kutsutaan esimerkiksi seuraavasti:
double lampotilaC;
lampotilaC = FahrenheitToCelsius(13);
Paina tehtävissä olevien vastauslaatikoiden alareunassa olevaa Näytä koko koodi
linkkiä, niin näet miten funktioita kutsutaan.
Huom! Saadaksesi täydet pisteet sinun täytyy tehdä seuraavat asiat:
- Aja koodi (0.7 p). Tämä onnistuu painamalla vastauslaatikon alla olevaa
Aja
-painiketta. - Aja testit painamalla
Test
-painiketta (0.2 p.). Testien tehtävänä on varmistaa, että funktio antaa oikean paluuarvon kullakin annetulla testisyötteellä. Tässä tehtävässä testit on siis kirjoitettu valmiiksi, mutta jatkoa varten Comtest-testien kirjoittamiseen itse löydät mallia monisteesta. - Generoi dokumentaatiosivu painamalla
Document
linkkiä (0.1 p). Tutki syntyneen sivun sisältöä. Dokumentaatiosivu perustuu kirjoittamiisi dokumentaatiokommentteihin ja Comtest-testeihin.
Jos teet tehtävän Visual Studiossa, niin kopioi vastauslaatikkoon vain funktion esittelyrivi ja toteutus. Pääohjelma, dokumentaatiot ja testit ovat jo TIM-versiossa valmiiksi mukana.
testi ei toimi. tulee errori:
error CS2001: Source file ‘/home/agent/LampoTest.cs’ could not be found.001 using System;
VL: sulla on väärin kun on tuo staattinen apumuuttuja!
Tehtävä 4
(Jos sinulla on ongelmia funktioiden laatimisen kanssa, kokeile tehdä harjoittelutehtävä 3.4.)
Kirjoita funktio, joka muuntaa mailit kilometreiksi. Yksi maili on 1 609,344 metriä. Kuten tehtävässä 3, täydet pisteet saa kun koodi toimii ja ajat sen (Aja), kun testit menevät läpi (Test) ja dokumentaatio on tehty.
Testi ei toimi tässäkään. Samantapainen error kun edellisessä. Miksi?
VL: sama vika: Käytät väärin tuota apumuuttujaa. KOSKAAN EI SAISI tehdä staattisia apumuuttujia sinne funktioiden ulkopuolelle! Mistä tuon olet löytäönyt että noin voisi tehdä?
Tehtävä 5
Lue ensin: 7.7 Operaattorit (ja aritmeettiset lausekkeet). Määrittele sopivat muuttujat ja sijoita niihin alla olevaa kuvausta vastaava arvo. Käytä mahdollisimman vähän ns. literaaleja, eli koodiin kirjoitettuja kiinteitä lukuja. Kiinnitä huomiota muuttujien tyyppeihin ja nimeämiseen. Pelkkä Main()
-pääohjelma riittää, tässä ei tarvitse kirjoittaa aliohjelmia.
a) vuorokauden sekuntien lukumäärän
b) vuoden tuntien lukumäärän
c) kauanko valolla kuluu aikaa matkaan auringosta maahan
(keskietäisyydet riittävät).
d) valovuosi kilometreinä
Tulosta muuttujien arvot. Esimerkiksi tyyliin:
int tunnissaSekunteja = 60*60;
System.Console.WriteLine("Tunnissa sekunteja {0}", tunnissaSekunteja);
{0}
tarkoittaa että siihen kohtaan tulostuu pilkun jälkeisen muuttujan arvo.
Tämä antaa errorin: cs0220 The operation overflows at compile time in checked mode
—Katso, että et yritä tallentaa liian suuri luku muuttujaan, jonka tyyppi ei näin suuria lukuja tue. Esimerkiksihän suurin luku, joka mahtuu int-tyyppiin on 2^31-1 (katso moniste ja myös Int32.MaxValue MSDN:stä).
—En löydä tuohon kohtaan 4 sopivaa tietotyyppia, joka sallisi suuriakin lukuja kuten valovuosi kilometreinä. Kokeilin long-tyypin, mutta sekään ei auttanut.
—C# oletuksena tulkitsee “literaaleja” (eli suoraan koodiin kirjoitettuja)
kokonaislukuja oletuksena int-tyyppeiksi. Vastaavasti, kun lasket kokonaislukuja, C# pyrkii pitämään laskutuloksen tyypin samana. Jos haluat sanoa C#:lle, että koodiin kirjoitettu luku pitää tulkita long-tyyppisenä, pitää luvun perään laittaa kirjain L. Eli koodiin kirjoitettu 10
tulkitaan tyypiksi int ja 10L
tyypiksi long. Eli vähän kuin float-tyypin kanssa, jossa lukujen perään pitää laittaa kirjain F (esim. 1.2f
).
Samalla voi miettiä, löytyykö parempaa tyyppiä kuin long. Kyllä C#:ssa voi tallentaa suurempia lukuja kuin 2^64-1 ilman lisätemppuja, mutta ei enää kokonaislukuna… -DZ
—Literaali on minkä tahansa tietotyypin arvon esitys ohjelmointikielessä, ei pelkästään kokonaisluvun. Merkkijonot, taulukot, yms. voidaan alustaa literaalilla alkuarvoonsa. -ji
—Jypeli-tehtävät
Nämä tehtävät tehdään Visual Studion Jypeli-kirjastolla. Avaa Visual Studio, aloita uusi projekti ja valitse C# \(\rightarrow\) Jypeli (Windows) \(\rightarrow\) FysiikkaPeli. Macilla valitse PhysicsGame Physics2D.NET. Nimeä projektisi esimerkiksi Portaat
, jolloin Visual Studio luo automaattisesti Portaat
-luokan. Kirjoita koodisi tähän luokkaan. Huomaa, että Visual Studio luo automaattisesti myös Ohjelma.cs
-tiedoston, jota sinun ei tarvitse eikä pidä muokata.
Tehtävä 6
Lue ensin: 6.5 Aliohjelman kuormittaminen (function overload), ja katso esimerkkikoodi. Lyhyesti: Kuormittamisella siis tarkoitetaan sitä, että ohjelmassa on useita samannimisiä aliohjelmia, mutta niillä on eri määrä (tai eri tyyppiset) parametrit.
Tehtävä: Ota Demo 2:n Portaat-esimerkki ja liitä koodi luomaasi luokkaan. Muokkaa koodia sellaiseksi, että PiirraNelio
voidaan kutsua kahdella eri tavalla siten että koodi toteuttaa Begin
-aliohjelmassa olevat kutsut.
- Viisi ensimmäistä kutsua toimivat kuten aikaisemmassa Portaat-tehtävässä
- Kaksi jälkimmäistä kutsua toimivat kuten Portaat-tehtävässä, mutta viimeisellä argumentilla ilmaistaan neliön koko.
HUOM! Aliohjelmissa ei saa olla toistoa! (0.9 p.)
Generoi dokumentaatiosivu painamalla Document
linkkiä. Tutki syntyneen sivun sisältöä. Dokumentaatiosivu perustuu kirjoittamiisi dokumentaatiokommentteihin. (0.1 p)
Portaat.cs -tiedoston linkki palauttaa virheen 404
—Kiitos, nyt korjattu! /AJL
—Lopputuloksen pitäisi näyttää tältä.
onko normaalia että Document-osio ei näytä dokumentaatiokommentteja, ja “source code”:ssa näkyvät punaisella?
—Peliluokkaa ei ole tässä pohjassa itse asiassa dokumentoitu, johtuu käytettävästä “geneerisestä” pohjatiedostosta. Sun itse tekemäsi dokumentaatiot kyllä minusta näkyvät ihan OK. -AJL
—Muut tehtävät
L1. Liukuhihna
Dokumentissa Liukuhihna on hauska robotti. Vastaa siellä oleviin kysymyksiin. Maksimissaan voit tuolta kerätä 2.5 p. Kirjoita alla olevaan tehtävään miltä liukuhihnatehtävä tuntui ja laita itse tehtävän pisteisiin liukuhihnan tuloksesi.
Huom!. Pisterajatarkistus ei vättämättä toimi, joten et saa huijata laittamalla liikaa pisteitä!
Tauno 1 a (0.5 p)
Kunkin Tauno-tehtävän aluksi klikkaa Click here to show Tauno
-linkkiä.
Taunossa raahaa taulukon alkioita niin, että sinulla on lopuksi tehtävässä pyydetty lopputulos. Katso samalla minkälaista koodia Tauno sinulle generoi. Tämä on C#-kielinen algoritmi tehtävän suorittamiseksi. Jos haluat aloittaa Tauno-tehtävän alusta, piilota ja näytä Tauno uudelleen.
Raahaamisen sijaan (ja joissakin mobiileissa ei muuten voi tehdäkkään) voit myös tökätä ensin lähdealkiota ja sitten kohdealkiota.
Jos tarvitset apumuuttujia, joihin voit viedä alkioita tilapäiseen "säilöön", paina uusi muuttuja
-painiketta. Keksi muuttujalle kuvaava nimi. Muuttujalle voit antaa alkuarvon, mutta tämä ei ole pakollista jos olet heti aikeissa raahata siihen jonkin toisen muuttujan arvon talteen.
Laskutoimituksia voit tehdä raahaamalla arvoja vasemmassa alakulmassa olevaan laskualueeseen ja valitsemalla arvojen välistä minkä laskutoimituksen haluat tehdä. Laskun tuloksen voit sitten raahata takaisin johonkin muuttujaan (siis myös taulukon alkioksi).
Muuttujan arvoa voit lisätä/vähentää yhdellä vetämällä ++
tai --
-operaattorin muuttujan arvon päälle.
Kun olet saanut Taunolla ohjelman mielestäsi valmiiksi, voit painaa Aja
tai Test
-painikkeita nähdäksesi miten ohjelma toimii. Molemmissa tapauksissa Taunon tekemä ohjelmakoodi kopioidaan ohjelma-alueeseen ja ajetaan. Ajossa voidaan käyttää eri taulukkoakin kuin mitä Taunossa käytettiin, mutta hyvä "algortimi" selviää tästäkin. Jos testissä saat punaista, lue huolella virheilmoitus ja mieti mikä meni pieleen.
Halutessasi voit aloittaa Taunolla alusta tai sitten jos osaat, voit korjata suoraan ohjelma-alueeseen kopioitua koodia. Demotehtävän vastaukseksi riittää että Aja-napin yläpuolella on sama koodi kuin Taunon koodialueessa.
Näytä koko koodi
-linkistä voit katsoa minkälaisilla arvoilla ohjelma ajetaan tai minkälaisilla arvoilla testataan. Tästä kokonaisuudesta ei kurssin aluksi tarvitse vielä ymmärtää kaikkea. Voit tietysti yrittää "arvailla" mistä on kyse.
Koita vastauksissa välttää turhia apumuuttujia ja mieti kuinka hyvin ratkaisusi yleistyy jos taulukon kokoa kasvatetaan.
Lisää aluksi Taunossa tulos
-niminen muuttuja ja tee sitten Taunolla ohjelma, joka laskee tulos
-muuttujaan parillisissa paikoissa olevien lukujen summa miinus parittomissa paikoissa olevien summa. Tässä kaikille tekijöille mansikka, olkaapa hyvä! 🍓
Tauno 1 b (0.5 p)
Lisää aluksi Taunossa tulos
-niminen muuttuja aloitusarvolla 0 ja tee sitten Taunolla ohjelma, joka laskee yhteen taulukon luvut niin, että summa (ensimmäinen - viimeinen) + (toinen - toiseksi viimeinen) + jne... on lopuksi tulos
-nimisessä muuttujassa.
Esimerkiksi taulukolla 5, 4, 6, 2, 9, 1 tulos olisi (5-1) + (4-9) + (6-2) = 3.
Ville 1
Tee Ville-tehtävät: 3.1, 3.2, 3.4, 7.1 - 7.6.
Muista: Villen käyttöohje.
Palauta tehtävä kirjoittamalla alla olevaan tekstilaatikkoon mitä opit ja mitä mieltä olit tämän kerran Ville-tehtävistä ja auttoivatko Ville-tehtävät sinua yhtään. Muutama rivi riittää.
Viime viikon villet
(Ne, jotka eivät viime viikolla saaneet tätä tehtyä kirjautumisongelmien vuoksi, voivat tehdä sen nyt.)
Tee Villestä tehtävät 2.2-2.6 ja 6.1-6.4. Muodollinen parametri on "turkulaisten kielessä" aliohjelman esittelyrivillä oleva muuttujan nimi (meillä tästä käytetään nimeä parametri), ja ''todellinen parametri'' sille kutsussa sijoitettu arvo (meillä argumentti).
Palauta tehtävä kirjoittamalla alla olevaan tekstilaatikkoon mitä opit ja mitä mieltä olit kerran Ville-tehtävistä ja auttoivatko Ville-tehtävät sinua yhtään. Muutama rivi riittää.
B1
Katso Voimia ja sitominen. Tee ohjelmasta sellainen, että voit "pukkailla" keskipalloa nuoli vasemmalle ja nuoli oikealle näppäimillä. Tehtävä kannattaa tehdä Visual Studiolla. Kopioi tekemäsi koodi alle ja paina aja-nappia.
G1-2
Jatketaan demo 2:n laatikkotehtävää. Tee ohjelmasta sellainen, että se piirtää viiden laatikon sijaan n
laatikkoa, vieläpä siten, että laatikot pienenevät. Tällöin i
:nnen laatikon koko tulisi olla
(n + 1 - i) / n * laatikonKoko
eli esimerkiksi jos halutaan piirtää yhteensä 10 laatikkoa, niin 7:nnen laatikon koko on
(10 + 1 - 7) / 10 = 4 / 10 * laatikonKoko
Tehtävässä saa 0.1 pistettä dokumentaation luomisesta, kun olet tehnyt funktion valmiiksi. Dokumentaatio luodaan painamalla document-linkkiä.
These are the current permissions for this document; please modify if needed. You can always modify these permissions from the manage page.