Pääteohjaus 5

# ryhma

Tässä harjoituksessa harjoitellaan debuggerin käyttöä Visual Studiossa. Opetellaan seuraavat asiat:

  • askeltaminen, askeltamien aliohjelman sisään (Step In) ja suorittaen aliohjelma kokonaisuutena (Step Over)
  • keskeytyskohdan (Breakpoint) laittaminen ja ajaminen siihen
  • lokaalien muuttujien (Locals) seuraaminen

Jos osaat jo debuggerin käytön hyvin tai haluat tehdä harjoituksen kotona, niin OK, siirry tekemään demoja. Mutta tee tämä harjoitus joka tapauksessa tällä viikolla ja käytä sen oppeja omissa demotehtävissä ja harkassa. Alla olevia asioita kysytään debuggausnäytteessä.

Versionhallinta (svn)

Jos et edellisessä ohjauksessa vielä tutustunut versionhallintaan, tee se nyt. Erityisesti, jos sinulla ei vielä ole omaa kansiota svn:ssä, voit tehdä sen kohdan 1.1 ohjeilla.

1. Debuggaus

Lue monisteen luku 10.2 Debuggaus. Katso tehtävää tehdessä myös TIM-sivua debuggaus.

2. Askeltaminen debuggerissa ja lokaalit muuttujat

MAC HUOM!. Alla olevissa ohjeissa on aina Debug -jotakin. Xamarinissa vastaava menu on Run. Lisäksi Macissa pikanäppäimet ovat oletuksena erit, ne näkee sieltä Run-menun alta.

Aluksi harjoitellaan askeltamista eri tavoin. Samoin opetellaan seuraamaan lokaaleja muuttujia.

  • Tee uusi Solution (vaikkapa nimelle Demo5) ja projekti 'Debuggaus' (Console Application tai vielä mieluummin Jypelin alta ConsoleMain).

  • Copy-pasteta sinne kaiken päälle seuraava sisältö:

    using System;
    using System.Collections.Generic;
    using System.Linq;
    using System.Text;
    namespace LaskentaaMalli
    {
        public class LaskentaaMalli
        {
            public static void Main(string[] args)
            {
                double kanta = 5;
                double korkeus = 7;
                double ala;
                ala = KolmionAla(kanta, korkeus);
                System.Console.WriteLine(ala);
                System.Console.WriteLine("Valmis");
            }
            /// <summary>
            ///
            /// </summary>
            /// <param name="kanta"></param>
            /// <param name="korkeus"></param>
            /// <returns></returns>
            public static double KolmionAla(double kanta, double korkeus)
            {
                double a = kanta * korkeus / 2;
                return a;
            }
        }
    }    
  • Windows: Paina F11 tai klikkaa Debug -> Step into (suomeksi askella). Ohjelma käynnistyy debuggaustilaan. Keltainen nuoli vasemmalla näyttää, mitä koodiriviä seuraavaksi suoritetaan.

  • Mac: Laita keskyetyskohta riville double kanta = 5;. Keskeytyskohta laitetaan klikkaamalla koodi-ikkunan vasempaan reunaan halutun rivin kohdalla, vaalean harmaalla alueella. Sitten ota menusta Run/Start Debugging. Jatkossa olevat F11 yms voivat vaihdella ja olla eri painikkeissa. Katso lyhenteet Run-menusta.

  • Paina uudestaan F11. Askellettiin riville 11. Alhaalla näkyy 'Locals'-paneeli, jossa on paikalliset muuttujat. (Jos Locals-paneelia ei näy, sen saa esille valitsemalla yläpalkista Debug -> Windows -> Locals.) args-taulukon alapuolella on kanta, korkeus ja ala, joiden arvo on tällä hetkellä 0.0.

  • Paina taas F11. Ollaan rivillä 12. Kanta-muuttujan arvoksi muuttui 5.0. Visual Studio näyttää viimeksi muuttuneen arvon punaisella.

  • Paina niin kauan F11, että tullaan KolmionAla-aliohjelmakutsuun. Kun vielä kerran painat F11, hypätään riville 25 ja KolmionAla-aliohjelman sisään. Huomaatko, että Locals-paneeli muuttui, siellä ei enää ole samoja muuttujia kuin Main-aliohjelmassa ollessamme (nyt emme enää ole Mainissa).

  • Huomaa myös, että rivi, jolta pomppasimme KolmionAla-aliohjelman sisään, on nyt harmaana. Näin ohjelma tietää, mille riville palataan sen jälkeen, kun KolmionAla-aliohjelman suoritus loppuu.

  • Sama asia selviää myös Locals-paneelin oikealla puolella olevasta Call Stack (kutsupino) -paneelista. Se ohjaa ohjelman suoritusta. Ylimpänä oleva asia suoritetaan seuraavaksi, ja alempana olevat asiat sen jälkeen.

  • Paina F11 niin kauan että tullaan KolmionAla-aliohjelman viimeiselle riville. Mitä luulet tapahtuvan kun vielä kerran painat F11? Ennen painamista mieti, mihin keltainen nuoli seuraavaksi osoittaa.

  • Klikkaa F11 niin kauan, että tullaan System.Console.WriteLine("Valmis");-riville, ja vielä kerran 'F11'.

  • Paina F11 niin kauan että ohjelman suoritus päättyy.

  • Kokeile tehdä sama homma uudestaan. Pysytkö kärryillä ohjelman suorittamisessa? Erityisen tärkeitä ovat Locals-paneeli ja Call Stack.

  • Jos haluat keskeyttää debuggauksen, paina Shift + F5 tai stop-painike Visual Studiossa.

  • Aloita vielä kerran ohjelman suoritus painamalla F11. Tullessasi KolmionAla-aliohjelmakutsun kohdalle (rivi 14), paina F10 (Debug -> Step over). Mitä tapahtui? Osaatko selittää toiminnon nimen "Step over" ja tapahtuneen välisen yhteyden?

3. Keskeytyskohta (break point)

Harjoitellaan keskeytyskohdan lisäämistä ja ajamista keskeytyskohtaan.

  • Tee äsken luomaasi solutioniin uusi projekti Debuggaus2 painamalla Solutionin nimen päällä hiiren oikeaa ja sitten Add New Project.

  • Mikäli tiedoston nimeksi tuli Program.cs muuta se nimeksi Jarjesta.cs

  • Kopioi alla oleva koodi ja liitä se juuri tekemäsi tiedoston sisällön tilalle

    using System;
    using System.Collections.Generic;
    using System.Linq;
    using System.Text;
    namespace Debuggaus
    {
        /// <summary>
        /// Harjoitellaan debuggerin käyttöä ja olioviitteitä.
        /// </summary>
        public class Jarjesta
        {
            /// <summary>
            /// Järjestetään taulukon 2 ekaa lukua järjetykseen.
            /// </summary>
            /// <param name="numerot">Järjestettävä taulukko.</param>
            public static void Jarjesta2(int[] numerot)
            {
                if (numerot[0] < numerot[1]) return;
                int t = numerot[0];
                numerot[0] = numerot[1];
                numerot[1] = t;
            }
    
            /// <summary>
            /// Vaihtaa, mutta ei toimi?
            /// </summary>
            /// <param name="a">1. luku</param>
            /// <param name="b">2. luku</param>
            public static void Jarjesta2(int a, int b)
            {
                if (a < b) return;
                int t = a;
                a = b;
                b = t;
            }
    
            /// <summary>
            /// Pääohjelmassa luodaan int-taulukko jossa 2 alkiota.
            /// Kutsutaan järjestä-aliohjelmia.
            /// </summary>
            /// <param name="args"></param>
            public static void Main(String[] args)
            {
                              // 0   1
                int[] luvut = { 34, 21 };
                Console.WriteLine(luvut[0] + " " + luvut[1]);
                Jarjesta2(luvut[0], luvut[1]);
                Console.WriteLine(luvut[0] + " " + luvut[1]);
                Jarjesta2(luvut);
                Console.WriteLine(luvut[0] + " " + luvut[1]);
            }
        }
    }    
  • Lue ohjelman kommentit läpi.

  • Laita keskeytyskohta (breakpoint) riville, jossa lukee Jarjesta2(luvut). Keskeytyskohta laitetaan klikkaamalla koodi-ikkunan vasempaan reunaan, harmaalle alueelle.

  • Laita ohjelma käyntiin (F5). Ohjelman ajo keskeytyy debuggaus-tilaan riville 49.

  • Askella aliohjelman Jarjesta2 sisään painamalla F11 (Step Into).

  • Avaa Locals-välilehti ruudun alareunasta. numerot-muuttujan kohdalla on pieni >-merkki (kolmio tai nuolenpää, josta valintaa voi suurentaa), josta voit tarkastella muuttujassa olevia tietoja.

  • Askella aliohjelma läpi F11:llä.

  • Kun palaat pääohjelmaan, klikkaa F5, jolloin ohjelma ajaa itsensä loppuun saakka ilman askellusta.

  • Poista nyt keskeytyskohta klikkaamalla punaista ympyrää.

  • Laita keskeytyskohta riville 47 ja debuggaa F5:llä.

  • Askella jälleen aliohjelman sisään, avaa Locals-välilehti ja tutki mitä tapahtuu.

  • Palatessasi pääohjelmaan klikkaa F5 ja ohjelman suoritus menee loppuun saakka ilman askellusta.

  • Yritä selvittää, miksi aliohjelmakutsu Jarjesta2(luvut[0], luvut[1]) ei toimi: pääohjelmassa tulostuu luvut alkuperäisessä järjestyksessä. Vinkki: monisteen luku 14. Olioiden ja alkeistietotyyppien erot.

  • Tarvittaessa breakpointtiin voidaan asettaa ehtoja (Conditional Breakpoint). Tämä tapahtuu klikkaamalla breakpointtia hiiren oikealla ja valitsemalla Condition. Tämän tekemiseen kannattaa tutustua huolella, sillä debug-näytteessä sitä kysytään. Ks. esim. Ehdollisen keskeytyskohdan laittaminen

4 String ja StringBuilder olioiden ero aliohjelmakutsussa

  • Tee samaan solutioniin uusi projekti Debuggaus3.

  • Tutki koodia:

    using System;
    using System.Collections.Generic;
    using System.Linq;
    using System.Text;
    namespace Olioviitteita
    {
        /// <summary>
        /// Harjoitellaan olioviitteiden käyttöä.
        /// </summary>
        public class Olioviitteita
        {
            /// <summary>
            /// Luodaan String-olio ja StringBuilder-olio, ja kutsutaan aliohjelmia
            /// välittäen niille luodut oliot, ja katsotaan mitä tapahtuu.
            /// </summary>
            /// <param name="args"></param>
            public static void Main(string[] args)
            {
                StringBuilder mj1 = new StringBuilder("Janne");
                MuutaMerkkiSB(mj1);
                Console.WriteLine(mj1); // Mitä tulostuu? Miksi??
                String mj2 = "Janne";
                MuutaMerkki(mj2);
                Console.WriteLine(mj2); // Mitä tulostuu? Miksi??
            }
    
            /// <summary>
            /// Lisätään annetun StringBuilder-merkkijonon perään sana.
            /// </summary>
            /// <param name="a">Annettu StringBuilder-merkkijono.</param>
            public static void MuutaMerkkiSB(StringBuilder a)
            {
                a.Append(" Seppänen");           
            }
    
            /// <summary>
            /// Lisätään annetun String-merkkijonon perään sana.
            /// </summary>
            /// <param name="a">Annettu String-merkkijono.</param>
            public static void MuutaMerkki(String a)
            {
                a = a + " Seppänen";
            }       
        }
    }  

    Älä vielä liitä koodia Visual Studioon.

  • Lue koodi tarkasti läpi.

  • Mieti, mitä tulostuu riveillä joissa lukee Mitä tulostuu?. Onko tulostuksissa jotain eroa, ja jos on, miksi?

  • Kopioi lopuksi koodi Visual Studioon ja tarkista asia.

  • Keskustele vieruskaverin kanssa, miksi ohjelma käyttäytyi niin kuin käyttäytyi.

5. Harjoitustyö

6. Demotehtävät

  • Tee demotehtäviä. Käytä debuggeria jos on ongelmia!

These are the current permissions for this document; please modify if needed. You can always modify these permissions from the manage page.