Ohjelmointi 1, syksy 2019, luento 04

# L04

4. luento: ti 17.9.2019 klo 14:15-16:00: Aihe: Aliohjelmat, muuttujat

Suosituksia opiskeluun

Kun tehtävien vastaukset on julkistettu (esim demopalautuksissa), pitää jokaisen korjata omat vastauksensa niin, että ainakin Tauno ja perustehtävät 1-6 tuottavat vähintään 1p kukin. Eli demon palautuksen jälkeen pitää demosivun näyttää 7 p.

Siis esim. ennen demo 2 tehtävien aloittamista pitää demoista 1 tulla mainittu pistemäärä.

Demo 1, tiedoston tekeminen

# teht2cs

Lauseita avuksi

    for (int i=1; i<=100; i++)
    Console.Write("-");
    Console.WriteLine();
    Console.WriteLine("{0,2:00}", i);
public static void Main()
{
    for (int i = 1; i <= 1; i++)
        System.Console.WriteLine("Harjoittelen tekstitiedoston tekemistä!");

    viiva(80);

    for (int i = 1; i <= 40; i++)
        System.Console.WriteLine("{0,2:00}", i);

    viiva(4);
}


public static void Viiva(int pituus)
{
    for (int i = 1; i <= pituus; i++)
        System.Console.Write("-");
    System.Console.WriteLine();
}

LumiukkoAli

# lumiukko1
/// <summary>
/// Aliohjelma piirtää lumiukon
/// annettuun paikkaan.
/// </summary>
/// <param name="peli">Peli, johon lumiukko tehdään.</param>
/// <param name="x">Lumiukon alimman pallon x-koordinaatti.</param>
/// <param name="y">Lumiukon alimman pallon y-koordinaatti.</param>
/// <param name="r1">Lumiukon alimman pallon säde.</param>
public static void PiirraLumiukko(PhysicsGame peli, double x=0, double y=0, double r1=100.0)
{
    PhysicsObject p1, p2, p3;
    double r2 = r1*0.5;
    double r3 = r1*0.3;

    p1 = PiirraPallo(peli, x, y, r1);
    p2 = PiirraPallo(peli, x, p1.Y + r1 + r2, r2);
    p3 = PiirraPallo(peli, x, p2.Y + r2 + r3, r3);

    p2.Color = Color.Red;
}


public static PhysicsObject PiirraPallo(PhysicsGame peli, double x, double y, double r)
{
    PhysicsObject p = new PhysicsObject(2 * r, 2 * r, Shape.Circle);
    p.X = x;
    p.Y = y;
    peli.Add(p);
    return p;
}

Binäärilukuja

# intn

# binaaribitti
Reikäkortti
Reikäkortti
# Plugin1

Ohjelmia

  • M: 7. Muuttujat
  • Keski.cs - yksinkertainen esimerkki funktioaliohjelmasta joka laskee ja PALAUTTAA keskiarvon
# helloeka

Muuttujat

tyyppi nimi;

# intn
# muuttujanSijoitus
# muuttujanAlustusEsittelyssa
# intiinDouble
# doubleenInt
# intylivuoto

These are the current permissions for this document; please modify if needed. You can always modify these permissions from the manage page.