Tämä on vuoden 2018 hakemistossa.

User 1 (2 edits) 07 Dec 17

Kurssipalaute ja siitä keskustelu syksy 2018

User 1 (3 edits) 07 Dec 17

Käyttäjälle: klikkaa tästä ja ruksi jos haluat postia muutoksista. Palaa sitten tänne antamaan mielipiteitä. Jos pidät selainta auki, ja joku laittaa lisää mielipiteitä, niin ne päivittyvät sinun selaimessasi. Kun kikkaat jotakin kappaletta, saat siihen C-painikkeen, josta voit kommentoida kappaletta. Tai sitten voit lisätä uuden viestin tai kokoaan uuden keskustelun aiheen.

User 1 07 Dec 17

Tähän dokumenttiin on tarkoitus kerätä merkittävimpiä kurssilla (ja puolen välin jälkeen kurssipalautteesta) nousseita asioita ja keskustella niistä. Kaikilla kurssilaisilla on muokkausoikeus dokumenttiin ja tarkoitus on että kunkin alkohdan alle saa lisätä omia ehdotuksiaan ongelman ratkaisemiseksi aloittaen kappaleen ranskalaisella viivalla. Mikäli opiskelijan mielestä jotakin puuttuu voi tuonne tehdä "omiakin nostoja" keskustelun pohjaksi.

User 1 07 Dec 17

Alla on melkein suoraan palautteesta kasattuna pohjatekstiä (jos on ilman nimeä). Sitten noiden perässä on nimmareilla missä on oma näkemykseni asiasta, josta saa sitten vapaasti olla erimieltä.

User 1 07 Dec 17

Muista että muokkaamaan pääsee kun menee kpl kohdalta vasemmlle päin kunnes tulee se turkoosi palkki ja klikkaa siten sitä turkoosia palkkia ja sieltä Edit tai Add paragraph above (alle ei tarvitse pysytä lisäämään kun aina voi mennä paikkaan josta voi lisätä päälle).

User 1 07 Dec 17

1. Työtavat

User 1 07 Dec 17

Dokumentointiin ja testien kirjoittamiseen yritän hakea motivaatiota, sillä eihän niillä saa ohjelmatehtävää yhtään eteenpäin. Se on kuin tekstin ulkoasun viilaamista; työlästä pilkunn... kun varsinainen työ (toimivan ohjelman kirjoittaminen) on jo tehty.

  • VL: tuohon sanoisin että ongelman koko kenttää ei ole ymmärretty :-) Dokumentaatio on sitä varten, että tehtyjä aliohjelmia (jos tehtäisiin oikeasti) pystyisivät muutkin käyttämään. Niissähän on vain tarkoitus kertoa muille käyttäjille se, mitä aliohjelma tekee ja mitä se tarvitsee parametreikseen. Kokeileppa käyttää esim Jypeliä ilman että siihen olisi minkäänlöaisia ohjeita. Sitten testit ComTestillä tehtynä palvelevat myös dokumentaatiota, koska ne näyttävät millaisilla kutsuilla pitäisi tulla mitäkin tulosta. Mutta testien varsinainen tarkoitus on että ne kirjoitetaan ensin, jolloin mietitään tarkasti mitä aliohjelman pitäisi tehdä ja käyttäytyä erilaisissa tilanteissa. Ne tavallaan ovat speksi sille mitä tullaan tekemään. Ja niiden hyöty korostuu merkittävästi sitten kun koodia muutetaan ja silti testit eivät saisi hajota. Eli ison tuo on iso ongelma: "on jo tehty". Eli tekojärjestys on silloin väärä ja ymmärrän että silloin homma tuntuu turhalta. Valheellsita tässä on se, että jos asia on yhtään tuttua, niin 2-4 rivin aliohjelmat eivät juurikaan tarvitse sitä miettimistä mitä tehdään dokumentaation ja testien tekemisen aikana.
User 1 (2 edits) 21 Oct 18

Vaikealta tuntuu kun ei tiedä mitä kaikkia metodeja kielestä löytyy niin ratkaisujen keksiminen tehtäviin on hankalaa.

  • VL: kielessä ei ole lainkaan metodeja :-) Metodit ovat olioiden aliohjelmia ja niitä löytyy eri kirjastoista. Niiden löytymisessä ei auta muuta kuin etsiminen, mutta hyvin pitkälle kaikki tarvittava Jypelin juttuja lukuunottamatta löytyy luentomonisteesta. Jypelin dokumentaatiosta löytyy kyllä sitten paljon tietoa sen käytöstä, mutta sitä ei todellakaan ole tarkoitus opetella ulkoa, vaan löytämään tietoa kohtuullisen hyvästä dokumentaatiosta. Oikeasti törmäätte paljon huonompaan.
User 1 21 Oct 18

Toisaalta sellaista olen miettinyt, että kun kurssilla on varmasti paljon porukkaa, jolla ei ole ohjelmointikokemusta ja monet asiat ovat oikeasti vieraita - ja sitten toisaalta taas lienee paljon porukkaa, jolla valmiudet on jo paljon enempäänkin, olisiko mahdotonta jakaa kurssi jotenkin kahteen osaan, esim. ensin joku johdatus ohjelmointiin, ja sitten vasta varsinainen ohjelmointi 1?

  • VL: Tietojärjestelmätieteilijät ovat tähän jo lähteneetkin, heillä on kurssi "Johdatus ohjelmistokehitykseen" (tms., en tarkkaa nimeä muista). Ongelmana näissä on aina se, että jos luottaa edellisen kurssin osaamiseen, niin aina on porukkaa, joka ei sitä sisäistä. Usein myös toivotaan näiden kahden kurssin jakamista pienempiin osiin (siis Ohj1 ja Ohj2). Jos tuo toteutuisi, se olisi katastrofi, koska hyvin moni jättäisi sen Ohj 1.1 osan jälkeen Ohj1.2 osan tekemättä samana vuonna ja tulisi sitten vuoden päästä uudelleen ja pohjat olisivat unohtuneet ja sitten Ohj1.2 olisi lähinnä Ohj1.1 tietojen kertaamista että päästään eteenpäin. Ja lopputuloksena olisi yhtä paljon käytettyä aikaa, mutta vähemmän osaamista. Ja osaaminen on ainoa valuutta, jota teidän pitää arvostaa. Opintopisteet eivät missään tapauksessa ole sitä valuuttaa jota pitäisi laskea. Uskokaa vaan, tämä on hyvä näin. Meillä pääsee tosi moni kurssista läpi kun malttaa työn tehdä. Suurin osa keskeyttäjistä on niitä, joilla aika ei riitä ja se on opintojen ohjausongelma jos annetaan valita kursseja enemmän kuin mihin aika riittää. Se että jostakin kurssista saa 5 op 10 h työllä, ei tarkoita että kaikista pitäisi, vaan silloin jää aikaa sille toiselle, joka vaatii sen oikean työmäärän. Opiskelu on rankkaa...
User 1 21 Oct 18

Opiskelutapoja ja sälää on vähän liikaakin, siihen hukkuu, ei tiedä aina mihin keskittyä, mikä on lillukanvartta.

  • VL: Kurssin kotisivulla oli ohjeet: lue monistetta, (käy pääteohjauksissa), tee demoja, käy demon palautuksissa, toista tuota sykliä. Noiden ulkopuolelle ei ole pakko "hairaantua". Jos noista ei saa tarpeeksi infoa jostakin, niin sitten vasta kannattaa vilaista olisiko tuolla jotakin tarkentavaa: lisämateriaali. Lisämateriaalin kohdalla mieli tekisi siirtää niistä osa monisteeseen, mutta sitä pidetään jo nyt liian "paksuna". Jokaisen tulee itse valita että tykkääkö käydä itse luennolla, vai katsooko videoilta. Minimi mitä pitää tehdä jos ei käy luennoilla eikä katso videoita, on käydä läpi ne luentojen ohjelmalistaukset. Yhdelle sopii yksi tapa ja toisella toinen. Jos pakotan johonkin (kuten esim itsearvion tekemiseen), niin siitäkin tulee sanomista :-) Ja se olisi kiva tietää mikä on "sälää"? Mulla on niin vähän aikaa käytössä luennoilla verrattuna siihen, mitä pitäisi pystyä kertomaan, että ei ole varaa kovin kaus asiasta mennä. Joku voi nyt tuntua jostakin tarpeettomalta, mutta aikanaan voi vielä mieli muuttua :-)
User 1 (2 edits) 21 Oct 18

Yhteenvetona kun en viitsi mitään tiettyä vastausta ottaa: Kurssilla on aivan liian paljon asiaa

  • VL: oikeastaan sitä on ollut tosi vähän:
    • muuttujat (myös merkkijonot yms voidaan ajatella muuttujiksi)
    • aliohjelmat (muuttujia tarvitaan parametrin välitykseen)
    • taulukot (yksi erikoistyppi muuttujista, tehty jo ekoista Taunoista, kannatta katsoa sitä koodia jota Tauno tekee)
    • silmukat (nämä sai kaikki Liukuhihnatehtävän tehneet "keksiä" itse)
    • ehtolauseet (oikeastaan jokainen silmukka sisältää jo itsessään ehtolauseen)
    Ongelmaksi minusta enemmänkin tulee se, että kymmenestä esimerkistä ei nähdä yhtä yhdistävää asiaa, vaan jokaista esimerkkiä pidetään uutena asiana. Ja silloin asiaa on toki paljon koska kurssin aikana on tehty jo aika monta ohjelmaa (montako, en ole edes laskenut, kun ottaa koko kurssin, myös tulevat, .cs-tiedostojen lukumäärät luento ja live-hakemistoista, näyttää tulevan 258 tiedostoa ja tähän demotehtävät ja niiden vastaukset päälle. Eli onhan noita jos jokaisen tulkistee omaksi "asiakseen"). Esimerkiksi joku pienimmän etsiminen pitäisi olla arkipäivästä täysin tuttu asia. Tai ihmisten laittaminen järjestykseen vaikkapa hiihtoajan perusteella. Nuo edellä mainitut 5 asiaa ovat vain tapa tehdä tämä tietokoneiden maailmassa. Nuo 5 asiaa ovat "lego"-palikoita, joita liimataan yhteen siten kuin tarvitsee. Silmukan sisällä voi olla toinen silmukka. Silmukan sisältä voidaan kutsua aliohjelmaa. Aliohjelmassa voi olla silmukoita ja ehtolauseita jne. Noiden yhteenliimaamiselle ei ole mitään rajaa.
User 1 (2 edits) 21 Oct 18

Jokin mättää, jos käyrät laskevat vuodesta toiseen ja niille vain kohautetaan olkia eikä mikään muutu.

  • VL: tämä menee jo loukkauksen puolelle :-( Emmehän me mitään muuta teekkään kuin yritämme miettiä millä saa porukan hommiin. Se ei ole ratkaisu että kursseilta vähennetään sisältöä, koska seuraavat kurssit kärsivät. Materiaali on yritetty jäsentää paremmaksi, tehdä parempia tehtäviä, harjoituksia tehtäviä varten yms. Käykin pikemminkin päinvastoin. Mitä helpommin johonkin saa vastauksen, sitä helpompi se on unohtaa?
User 1 28 Oct 18

Tehokasta ja pakotta pysymään mukana.

Pekka Ranta-aho 19 Oct 18

Monipuoliset ja on vain itsestä kiinni, että tekee tarpeeksi, jotta asia tulee selväksi.

Marjukka Vilhonen 19 Oct 18

Monipuolisuus antaa vapauksia valita itselleen sopiva lähestymistapa.

User 6567 19 Oct 18

Aluksi oli kyllä hieman sekavaa, että mitä pitää tehdä ja milloin. On kuitenkin tosi hyvä, että viikottain on oikeasti tekemistä ja taidot kehittyvät hyvää tahtia.

Miko Kiiski 21 Oct 18

Joo alussa oli kyllä hieman sekavaa saada kuva siitä mitä kannattaa tehdä ja missä järjestyksessä. Luennoilla opettajalla on useita ikkunoita taustalla auki ja välillä on hankala seurata että mihin nyt hypättiinkään.

31 Oct 18

There is a large span between the tasks. For example, Tauno is just like a toy for the ones who don't have any experience in programming while the part of game designing is quite challenging. By hte way, I can still not install 'Jypeli' successfully, so I should just debug my code on the TIM. So I suggest we have one to answer questions to us and we will learn more smoothly.

Dongkai Shao 27 Oct 18

Do you mean Comtest? Jypeli is a library for games, and debugging has nothing to do with Jypeli. Debugger is a debugging tool (in Visual Studio). You don’t need to install it separately. If I understand correctly, you might have problems with installing Comtest and therefore you have done all tests in TIM? Check that all PATHS (java.exe, comtes.jar) are correct. - Enni

27 Oct 18 (edited 27 Oct 18)

Mukava kun demotehtäviä on sen verran paljon että voi valita mitkä niistä tekee, itselle esim villet ei sovi ollenkaan niin jätän suosiolla tekemättä.

Antti-Juhani Pusa 27 Oct 18

Kurssi on ehdottomasti työläs, ja vaatii aikaa. Demot ovat välttämätön osa opetetun asian oppimista, ja mielestäni tehtävien määrä on hyvä. Jos mielenkiintoa ja osaamista löytyy, voi tehtäviin upotta enemmän aikaa, jolloin niistä saa varmasti myös irti enemmän.

Antti Hyppänen 28 Oct 18

On hyvä, että demo tehtäviä on erilaisia. Mahtava juttu on se, että pääteohjauskertoja on järjestetty. Kiitos opettajalle ja ohjaajille avusta!

Emmi Björkman 29 Oct 18

Kurssi tukee varmasti IT-alan opiskelijoiden kurssikokonaisuuksia, mutta muiden alojen opiskelijoille työmäärä on raskas ja aikaa kuluu kun pitäisi muitakin kursseja käydä. Asiasisältöä on kuitenkin sopivasti ja materiaalit ovat hyvät. Uskon kyllä, että motivoituneet opiskelijat eivät halua karsia kurssin sisältöä tai tehtäviä. Tämä kurssi lisää paljon enemmän substanssiosaamista kuin monet yliopiston huuhaa-kurssit. Ilman pohjatietovaatimuksia ja kumulatiivisella oppimisella kenellä tahansa on hyvät mahdollisuudet suorittaa kurssi kunnialla.

Eeva-Leena Keskinen 29 Oct 18

Itselle tuntuu aivan valtavalta työmäärältä näin yliopiston alkuun, etenkin kun on muitakin kursseja työn alla. Mutta eiköhän tästäkin tavalla tai toisella selvitä.

Sampo Kupiainen 31 Oct 18

Todella paljon vaatii työtä, mielestäni ajalliseseti jopa liikaa. Puhuttiin asioiden yhtäläisyyksistä, mutta silti joka demokerta tuntuu että kaikki pitää opetella taas uudestaan. Demopisteitä 8pst/kerta

Tuomas Remes 31 Oct 18

VL: jos joka kerta pitää opetella uudelleen, on vielä jotakin sisäistämättä. Koko ajan mennään sillä samalla:

  • miten tehdään aliohjelmia
  • miten käytetään taulukkoja
  • miten tehdään silmukoita

Kaikkihan on vain noiden soveltamista.

Kysyppä työläydestä esim fyysikoilta! Keskimääräinen fyysikko tulee näille kursseille lepäilemään :-) Muutamissa oppiaineissa opetus/opiskelu on erilaista ja opintopisteitä ropisee vähemmällä kuin sen määritelmä on. Edelleen kun saisi ihmiset ymmärtämään että ei olla keräämässä pisteitä, vaan tietoja ja taitoa tulevaa työelämää varten. Jos joku pitää kurssin jossa näitä ei saa sovitussa määrin, niin siitä pitäisi huomauttaa!

31 Oct 18 (edited 31 Oct 18)

Kyllä ajallisesti menee demoihin ja luentoihin aikaa, mutta mielestäni Korpissa oli ilmaistu keskimääräiset laskelmat viikottaisesta työtuntimäärästä hyvin jo ennen kurssille ilmoittautumista. Tällöin siirtyi vastuu kurssin työmäärästä luetun ymmärtämisen puolelle.

31 Oct 18 (edited 31 Oct 18)

Näihin aikaisempiin kommentteihin kurssin työmäärästä, niin kyllä omallakin kokemuksella se ensirykäisy ohjelmoinnin opettelussa on aika raskas. Ja pitää ihan oikeasti tottua siihen, että asioita joutuu funtsimaan ja että tehtäviin menee aikaa.

Eikä tähän ole minusta oikein mitään oikotietä. Koodaamisen opetteluun joutuu koodaamaan pirusti, kunnes jossain kohtaa todennäköisesti rupeaa tajuamaan, että miksi asiat toimivat, miten ne toimivat.

Sinälläänhän kurssin työmäärä on lainausmerkeissä epäreilu, että jos jollain on yhtään taustaa jostain ohjelmointikielestä ja ohjelmoinnin peruspaletista, joka toistuu hyvin pitkälle samana kielestä riippumatta, niin kurssin työmäärähän on aika olematon, kun taas ensikosketusta ottavalla työmäärä on todennäköisesti suuri tai erittäin suuri.

Mutta jostain se lienee jokaisen lähdettävä ja jossain kohtaa myös tarvittava aika käytettävä.

User 6176 31 Oct 18

VL: Tuohon että jos on aikaisempaa kokemusta, niin kyllä uskoisin heilläkin työtä riittävä jos eivät mene siitä mistä aita on matalin, vaan haluavat oikeasti kehittää tasoaan. Ja jos on niin paljon kokemusta että töitä ei tarvitse tehdä, niin ei misnuta siit pidä rangaista vaan palkita. Käsittääkseni samasta syystä jotkin taloustieteen kurssit voivat tuntua joillekin helpoilta, että ovat lukeneet lehtiä ja seuranneet ympäröivää maailmaa ja siksi kurssien asiat tuntuvat tutuilta. Ei se minusta niin saa olla että sitten heille keksittäisiin lisää kuormaa, vaan he voivat käyttää tuon säästyneen ajan paneutumalla enemmän niihin aiheisiin, joista ennakkotietoja ei ole. Puhutaan AHOT, eli Aikaisemmin Hankitun Osaamisen Tunnistamisesta. Ja näin se osittain toimii automaattisesti. Meidänkin kurssilla todennäköisesti silmukat ja taulukot ovat tuttuja ennen ohjelmoineille? Miten aliohjelmia käytetään tehokkaasti voikin jo vaihdella ja testaaminen lienee aika vierasta suurelle osalla itseoppineista.

31 Oct 18

Niin sehän ei toki ollut pointtinakaan, että vähän enemmän osaaville pitäisi keksiä väkisin jotain ylimääräistä. Tason kehittämisestä en ole ihan varma, mitä se tällä ykköskurssilla tarkoittaa kokeneemman tapauksessa, kun eikö tämä ole perusteiksi tarkoitettukin. Sen sijaan myöhemmillä kursseilla pääsee vähän edistyneempikin varmasti haastamaan itseään.

Testaaminen ja debuggaus ehdottomasti hyviä asioita kurssilla. Ehkä vaan omalla kohdalla vaatisi vähän jotain relevantimpaa testattavaa näiden kurssin demo- funktioiden sijaan kuin myös mielellään työvälineitä, joilla olisi duuninkin kannalta relevanssia (mutta näitä meikäläisen preferenssejä ei pidä tulkita miksikään kurssikritiikiksi).

31 Oct 18

VL: Tutustu sitten ihmeessä Visual Stusion profilointityökaluiin ja opettele löytämään ohjelman hitaat paikat. Nyt noissa konvoluutiojutuissa jos rupeaa tulemaan kierroksi kuin tehdään neljä sisäkkäsitä silmukkaa. Esim voit tuksia paljonko maksaa jos ne kaksi sisintä tehdään Sisatulo-funktiossa tai sitten suoraan siinä kutsupaikalla.

Mutta testaamisestakin pitää ensin sisäistää miski sitä tehdään ja miten sen avulla rakennetaan koodia, ei n iin että ensin koodi ja sitten testaus. Sitten mylhemminhän meillä on oma testauskurssi kokonaan. Sitten pitäisi oppia testaamaan myös testejä :-) Nythän moni meidän testeistä vuotaa sopivilla koodeilla.

31 Oct 18

Jos suinkaan vaan aikaa riittää, niin täytyy ihmetellä ja pyrkiä testaamaan noiden em. suoritusta. Ja tattista, en itse asiassa tainnut olla tietoinenkaan tuosta testauskurssista. Se täytyy ottaa ohjelmaan sopivassa kohtaa.

31 Oct 18

VL: Niin joo. Ja jos nuo LINQ-jutut eivät ole tuttuja, niin niihin kannattaa tutustua, koska se on aika pitkälle C#:in sydän kun sillä kunnolla tehdään hommia. Tällö kurssilla kun ei opetella C#:ia, vaan ohjelmointia, niin pitäydytään asioissa jotka toimivat lähes heittämällä Javassakin.

31 Oct 18

LINQ ihan vieras entuudestaan. Törmäsin kyllä äsken vahingossa, kun googlasin C#:n HashMapin vastaavaa. Näyttäisi olevan syntaksiltaan ja ominai- suuksiltaan jotain samankaltaista kuin Javan Stream Apissa, mutta paljon sitten taas ihan omaa. Näyttää kyllä ihan näppärältä.

31 Oct 18

aikaahan tää vie aivan liika. Jos ei oo innostunut tästä hommasta niin pakkopullaa meinaa olemaan ja sitä pullaa on mussutettu vähän liikaa tässä parin kuukauden aikana.

Timo Koskimäki 01 Nov 18

Minun mielesta mukava kurssi ja hyva kieli valittu tutkittavaksi. Kurssilla kaytannossa kaydaan lavitte miten kayttaa IDE, perus loopit, listat ja oop kasitteet, taman saa kuka tahansa 3 viikossa opiskeltua jos on hyvat materiaalit tarjolla.

Ainoa asia mika itsea hairitsee on tuo demojen tiheys ja joustamattomuus, olen aivan kus-- lirissa kurssin kanssa kun pitaisi pystyttaa tehdas(joo) ja olla joutumatta sairaalaan pahan kuumeen takia, samaan aikaan sielta hyppii villet ja taunot ahistelemaan kaikella tarkeydellaan :) Toisaalta tama on enemmankin yhden ihmisen henk.koht ongelma ja tavallaan ymmarran tuon demojen tiheyden kurssin toteuttamsien kannalta.

Muille joilla on perassa pysymisen kanssa ongelmia: Sen pelin voi tehda melkein copypastella ja vaihtaa vaan muutamia parametreja jos oikein haluaa olla laiska, ei niita komentoja tarvi viela tassa vaiheessa ymmartaa kuin pintaraapaisulta. Mukavaa loppukurssia kaikille ja ne jotka ovat pakosta taalla niin katelkaa antti-jussin youtube videoita ja jypelin manuaalia.

Aarne Salmi 05 Nov 18

Ajankäytön merkitystä ei voi painoittaa liikaa. Olen niin kovassa takaa-ajo asemassa että vähempikin riittäisi. Tästä ei kuitenkaan voi muuta kuin peilikuvaa syyttää. Ohjauksia, opastusta ym löytyy mutta oma aika loppuu kesken.

Johannes Impiö 05 Nov 18

On hienoa, että kurssia voi opiskella monella tavalla. Itselle sopivimman opiskelutavan löytäminen voi kuitenkin olla haasteellista, vaikka opiskeluvuosia olisi takana jo paljonkin (vanhoihin tapoihin jymähtää helposti!).

Kati Saarinen 05 Nov 18


Lisää mielipide

User 1 (2 edits) 07 Dec 17

2. Luennot

User 1 07 Dec 17

Vesa välillä vähän sarkastinen ihmisten tekemisen ja työmoraalin suhteen. Minua naurattaa, mutta joku voi vielä loukkaantua.

  • VL: Mitä teen? Ikävä fakta vaan on että n. 30% ei selviä kurssista läpi ja heistä suurin osa sen takia, että ei ole varannut kurssille riittävästi aikaa ja/tai ei tee kurssin eteen vaadittua työtä. Mutta yli puolet taas tekee kunnolla. Miten kohdennan sanomisen tuolle 30%??? Edelleenkin se luentomonisteen lukutilasto näyttää, että laahataan pahasti jäljessä. Pelko on, että jos esim demotehtäviä mennään tekemään niin ettei ole katsottu luentoja, demojen palautuksia ja luettu monistetta, niin sitten ruvetaan epätoivoisesti Googlettamaan ja aikaa kuluu loppupelissä paljon enemmän, kuin tekemällä nuo kolme mainittua asiaa ensin. Mutta ei meillä sen huonommin mene kuin muualla maailmassa. Tämänkaltaiset aineet ovat joka puolella ongelmana. Ihmisiä on vaikea saada ymmärtämään että vain työtä tekemällä näitä voi oppia. Toki kurjaa kaikessa motkotuksessa on se, että yli puolella porukasta hommat on hyvin hanskassa ja huippupää ei saa milloinkaan ansaitsemaansa kiitosta kun aika menee sen häntäpään mukana vetämisessä. Siinä oppilaitokset ovat pahasti muuttuneet, että emme saa rahoitusta hyvistä, vaan siitä että saadaan massaa läpi. Ennen vanhaan annettiin niiden hukkua, jotka eivät pysyneet pinnalla. Nyt jotkut vastaavat "kysyntään" niin, että laskevat tasoa, tai myyvät alennuksella opintopisteitä. Minä en siihen lähde, sillä olen vastuussa sille yhteiskunnalle, jonne ihmisiä koulutetaan. Ja silloin läpipääsyn ainoaksi mahdollisuudeksi jää työnteko. Joku sanoo palauttessaan että hän on tullut tänne opetettavaksi. Aikanaan paras kommentti, jonka olen saanut oli: "Opettaja oli niin huono, että piti itse ottaa asioista selvää". Tuo ehkä kuvastaa tosi hyvin opettajien ja opiskelijoiden välistä eroa odotuksissa. Eli sanoin ekalla luennolla, että jokainen on tässä aineessa itse se paras mahdollinen opettaja.
User 1 (4 edits) 21 Oct 18

Suuri plussa, että voi katsoa jälkeenpäin videolla. Muuten käydän joskus jotain vaikeampia asioita vähän liian nopealla tahdilla läpi.

Pekka Ranta-aho 19 Oct 18

Luentovideot ovat selkeitä ja etäopiskelijat on huomioitu hyvin.

Marjukka Vilhonen 19 Oct 18

Tosi suuri hatunnosto luentovideoista. Pari kertaa käytyäni luennoilla, pystyin toteamaan että videoiden katselu antaa paremman keskittymiskyvyn.

User 6567 19 Oct 18

Luentovideoiden katselu on mahdollistanut osittaisen etäopiskelun, niiden avulla pääsee myös hyvin kertaamaan itselle vaikeita asioita. Ilman luentotallenteita kurssin suorittaminen olisi jäänyt minulta kesken, sillä en olisi päässyt kaikille luennoille. Luentotallenteita lisää muillekin kursseille! :)

Anna Kauppila 21 Oct 18

Luentovideot ovat painonsa arvoisia kullassa koska tällöin voi kelata taakse päin tai pistää pauselle ja tarkistaa äsken läpikäydyn asian. Tämän on tarpeen etenkin niissä tilanteissa joissa ruudulle copy pastetaan valmista koodia - paremmin pysyisi kärryillä jos koodi luotaisiin näytölle opetushetkenä.

Tommi Törmänen 27 Oct 18

Se luodaan itse kirjoittamalla silloin kun se sisältö on oleellista ja copy/pastella silloin kun sisöltö on asian kannalta toisarvoista.

27 Oct 18

Komppaan muita. Luentojen videointi on ensiarvoisen tärkeä. Itsellä menee ohj1 luennot pahasti päällekäin muiden kurssien kanssa, jotka ovat tässä vaiheessa valitettavasti etusijalla. Onneksi voin katsoa tämän kurssin luennot ja demopalautukset kun siihen on aikaa.

Antti Hyppänen 28 Oct 18

Samaa mieltä edellisten kanssa luentovideoiden hyödyllisyydestä. En mitenkään päin jaksaisi käyttää joka viikko useampana päivänä 8 tuntia siihen että matkustan yliopistolle ja takaisin kotiin, mutta videot mahdollistavat sen että pystyn silti saamaan saman opin kuin muutkin eikä tarvitse miettiä opintovapaata tätä kurssia varten. Videoiden plussapuolena vielä sekin että tarvittaessa voi katsoa hankalan kohdan vaikka kuinka monta kertaa jos ei mene jakeluun muuten.

Riinaliisa Pitkänen 29 Oct 18

Onneksi kurssilla on luentovideoita! Todella hyödyllisiä.

Emmi Björkman 29 Oct 18

Luennoilla voisi aluksi käydä läpi lyhyen "johdatus tämän päivän aiheeseen" koonnin, se auttaisi kytkemään luennon asioita isompaan kontekstiin ja selkeyttäisi luennon rakennetta. En tarkoita mitään puolen tunnin powerpoint-esitelmää vaan ehkä jonkin listan, jossa lyhyesti mainitaan, mitä asioita käydään läpi tänään ja miten ne mihinkin demoon/tehtävään/kokonaisuuteen liittyvät.

Aino-Maria Väyrynen 29 Oct 18

Luennoilla edetään sellaista vauhtia, että on parempi katsoa suoraan netistä. Ymmärrän toki, että aikatauluille ei voi mitään, mutta hiukan tuntuu siltä, että turhaan käyn luennoilla kun ei sieltä saa mitään irti.

Santeri Sahi 30 Oct 18

VL: kyselystä poimittua: “Asiat esitetään luennoilla selkeästi ja tahti on sopiva.” , “Luennolla tahti liian hidasta”… Eli vaikea on kaikkia tyydyttää :-( Yliopistossa on vaan opeteltava siihen, että kaikkea ei ehdi kaikki oppia luennolla ja luentojen tarkoitus on pitkälle tarjota tietoa siitä, mitä pitäisi itse opetella. Jos tuo netistä katsominen on parempi vaihtoehto ja pystyy itsensä siihen “pakottamaan”, niin eikös se ole hyvä että vaihtoehto tarjotaan. Jotkuthan ovat menneet kokonaan “flipped learning” vaihtoehtoon, eli ei olisi luentoja lainkaan, vaan kaikki tiedon kerääminen tehdään kotona ja sitten kontaktiopetuksessa harjoitellaan.

Meillä voi minusta valita kaikkien opetustapojen kesken:

  • Perinteinen optus = käy kaikissa kontakteissa,
  • Flipped learning: lukee kirjoja, monistetta ja katsoo videoita ja käy pääteohjauksissa,
  • MOOC: tekee etäopiskelijoiden tavalla.

Monellako muulla kurssilla voi tehdä saman. Ehkä tätä tapojen monipuolisuutta voisi enemmän korostaa?

31 Oct 18

On hienoa että luennot voi katsoa jälkeenpäin videolta. Suuri apu.

Sampo Kupiainen 31 Oct 18

videoluennot pelastaa. Ilman niitä moni menisi ohi, katsonkin luennot vain videolta, kun sen voi keskeyttää halutessaan. Pysyy silloin mukana

Tuomas Remes 31 Oct 18

Videoluennot on todella hyödyllisiä, jos tulee demoja tehdessä jokin ongelma niin asiaa on todennäköisesti käsitelty jo viikon luennoilla ja sen voi tarkistaa. Nettiluennoilla hyödyllistä olisi jo muiden mainitsemat "time stampit", mutta ymmärrän että niiden teko on aikaavievää.

Luennoilta toivoisin hieman enemmän järjestystä. Että alussa käytäisiin läpi mihin tällä luennolla keskitytään ja sitten edetään sen mukaan. Tällä hetkellä on vähän vaikea pysyä luennoilla mukana jos keskittyminen hetkeksi herpaantuu. Toivoisin myös että asioita käytäisiin yleisemmällä tasolla luennoilla, luentomonisteen tapaan, eikä heti hypättäisi suoraan koodin kirjoittamiseen Visual Studiossa. Ai- nakin itsellä uusien asioiden omaksumista vaikeuttaa kun ei näe koodia "pelkiltään" vaan se laitetaan heti osaksi isompaa kokonaisuutta.

Emma Nevala 31 Oct 18

VL: Timestamppejä varten on se videohakmeisto. Ja siksi sen ylläpidosta saa demopisteitä. Tarkoitus olisi etträ sieltä löytää asiasanan perusteella hakemansa asian. Toki tänä vuonna tuota ei ole tehty yhtä ahkerasti kuin aiemmin, vaikka etäopiskelijoita (eli myös videonkatsojia) on kai enemmän.
Tuosta luentojen järjestyksestä. Mitä esim tämän viikon luennoilla olisi voinut tehdä toisin? Tiistaina (vaikken ollutkaan ihan skarpeimmillaan), aloitettiin oliot niin pienestä kuin mahdollista ja lopuksi katsottiin mitä niillä saa hyödyllistä aikaiseksi. Oletan aina luennolla että vastaavaa kohtaa, joka selviää luennot sivulta, olisi luettu monisteesta. Siksi en suoraan sitä samaa rupea ääneen lukemaan. Yritän luennoilla tehdä sen, mitä ei voi paperille painaa, eli mitä tuossa ajatellaan ja tehdään. Yhdessä tulee se kokonaisuus.

31 Oct 18 (edited 31 Oct 18)

Olen ollut muutamalla luennolla paikalla, ja täytyy todeta etta ainakin itselle etäopiskelu soveltuu tällä kurssilla paremmin. Voi rauhassa katsoa kohtia uudelleen ja tehdä muistiinpanoja. Toisaalta en ole juurikaan päässyt osallistumaan pääteohjauksiinkaan ja asioiden opettelu itsekseen on aika työlästä.

User 6711 31 Oct 18

luennot oon suosiolla jättänyt väliin kun sieltä ei mitään tarttunut. Demoja tehdessä oppii kaiken tarpeellisen näemmä

Timo Koskimäki 01 Nov 18

Komppaan muita siinä, että luentojen videotallenteet ovat loistavia, kun voi pysäyttää ja kelata jne. Suoritan kurssia muuten kokonan etänä, ainoastaan ht-näytöissä ja debug-näytteen antamassa yhdessä pääteohjauksessa olen käynyt. Hiukan epäilytti alkuun, tuleeko kurssin suorittamisesta etänä mitään, jakasanko kunnolla keskittyä videoluentoihin, mutta nyt kurssin alettua kallistuin sille kannalle, että jos tarjolla olisi vain se live-luento eikä ollenkaan viedotallennetta, olisi todella turhauttavaa yrittää muistella, mitä luennolla jostain tarkkaan ottaen sanottiinkaan. Tahti on varmasti ikuisuuskysymys, kun opiskelijoiden taustataso lienee kovin kirjava. Videoita katsellessa ei toki voi kysyä jostain jutusta ko. kohdalla.

Anne Huhtanen 01 Nov 18

Minusta on hyödyllistä, että luennot tulevat nettiin, koska sielä niitä pystyy seuraamaan omalla tahdilla. Niistä on, ainakin minulle, ollut hyötyä demojen tekemisessä. Ja on myös hyvä, että luentoihin voi palata jälikäteen, jos jokin asia on unohtunut tai tuntuu hankalalta.

Aaro Turunen 02 Nov 18

Luennot netissä auttavat suuresti. On paljon helpompaa tehdä demoja ja tutkia monistetta, kun luentovideo pyörii toisella näytöllä samaan aikaan.

Arttu Kurki 04 Nov 18

Jos nyt ymmärsin oikein että oliot ja niiden tekeminen ei ole kurssin ydinasiaa eikä niitä varsinaiseseti tarvitse osata niin niiden käsittelyyn on käytetty liian paljon aikaa. On ihan mielenkiintosta nähdä että miten vaikka lumiukko tehdään olioilla, mutta mielummin keskittyisin opiskelemaan kurssin ydinasiaa. Esim. tuosta hirsipuun tekemisestä luennolla en oikeen saanut itse mitään irti. My two cents.

Antti-Juhani Pusa 06 Nov 18

Olen tehnyt koko kurssin etänä, joten kaikki luento- ja demovideot ovat olleet arvokkaita. Ja vaikka olisin päässyt paikanpäälle, niin asioden kertaaminen olisi siltikin tullut tarpeen. Tallenteet ovat todella hyödyllisiä!

Elina Pollari 18 Nov 18

Luennot ovat hyviä, kun ovat netissä ja samoin demotilaisuudet.

Tuomo Vehkakoski 24 Nov 18


Lisää mielipide

User 1 (2 edits) 07 Dec 17

3. Demot ja niiden palautukset

User 1 07 Dec 17

Joskus kylläkin tehtävän anto perseestä. Selkeyttä niihin. Ja turha paska pois niistä.

  • VL: rehellistä palautetta. Demojen tehtävänannoista aina valitetaan, mutta ei yksilöidä mikä siellä on pielessä. Nytkin 9 silmäparia lukee tehtäviä, mutta ei osaa niitä parantaa. Tehtävien viereen voi laittaa kommentteja ja parannusehdotuksia. Kyllä niihin aika pian reagoidaan. Tuota turhaakin voisi hieman avata?
User 1 (5 edits) 21 Oct 18

Luennoilla voisi jotenkin vielä valmentaa opiskelijaa tuleviin demotehtäviin. Esim. näyttää jo ennakkoon miltä viikon demot näyttävät.

  • VL: ennen noin tehtiinkin, mutta silloin opiskelijat pakkasivat laukkunsa ja lähtivät. Jos tehtäviin ei ole tutustunut etukäteen, niin niiden selittäminen on ymmärrettävästi turhauttavaa. Siksi se osuu on siirretty demoissa oleviin videoihin, niin ne jotka haluavat, voivat katsoa niitä tehtävää lukiessaan.
User 1 21 Oct 18

Jotkut demotehtävät voisivat olla vähän haastavampiakin, henkilökohtaisesti tuntuu oudolta joidenkin kohtaamat suuret ongelmat demojen tekemisessä, kun luennoilta ja luentomonisteesta löytyy niin paljon esimerkkejä vastaavista tehtävistä.

  • VL: tuo minua ja monia muitakin surettaa, että se kärkipää jää hiomatta. Toki pikkuisen yritetään jokaisella tarjota oman tason haastetta noilla Bonus/Guru-tehtävillä. Ja jos niitä tekee, kannattaa niistä perustehtävistä tinkiä, jotta jää aikaa muullekin (siksi se max 8 p raja). Tässä voi itse yrittää auttaa niin, että tekee harkkatyötä etuajassa ja joutuu ehkä ratkomaan itse ongelmia, jotka tulevat myöhemmin luennolla. Sellainen oppi pysyy päässä :-)
User 1 (2 edits) 21 Oct 18

Demoihin voisi laittaa, miten paljon kunkin tehtävän maksimipistemäärä on. Lisäksi olisi kätevää, jos demot voisi palauttaa komentoriviltä ilman www-selainta.

  • VL: kukin tehtävä on 1 p jos tehtävän numerossa ei ole esim Tehtävä 1-2. Jos tähän on poikkeuksia, silloin se lukee siinä kun palauttaa. Jos tehtävässä on a,b jne. kohtia, niin summa on se yksi piste. Demojne palautukseen oli aikanaan komentorivipohjainen systeemi, mutta se ei saanut hirveätä hurraahuutoa, vaan itkettiin koko ajan WWW-pohjaisen systeemin perään (vaikkei sillointekniikka siihen kunnolla taipunutkaan). Sanoisin että tämä TIMin palautussysteemi on mun historian ajalta paras ja helpoin sekä opettajan että oppilaan perpektiivistä. Kehityksen alla on vielä pikkusien helpottaa tehtävän pohjan siirtoa leikepöydälle ja sitä kautta VisualStudioon. Mutta ei tuosta hirveän montaa painallusta enää saa pois. Toisaalta jos haluaa, niin esimerkiksi Curlilla voi rakennella "robotin", joka siirtää tiedoston suoraan TIMille. Tuossa pitää muistaa että leikkaa sitten ylimääräisen koodin siitä pois.
User 1 (2 edits) 21 Oct 18

Demoista ja pisteytyksesta olisi hyva saada jonkinlainen selko yhteen paikkaan. Ympari TIM on tasta kurssista ripoteltu ihan eri tietoa siita, etta mita oikeasti vaaditaan ja mika olisi muuten vain hyva olla. En ole pitanyt laskua, mutta varmaan 3-5 eri versiota on tullut jo nahtya.

  • VL: Pääasiallinen lähde pitäisi olla Demot-sivu. Kerrotko missä muualla tuosta on paitsi yksi lainattu kpl kurssin kotisivulla joka on aina ensisijainen paikka aloittaa jonkun etsiminen.
User 1 23 Oct 18

Ainakin nyt demo 6:ssa tutui että demopisteitä ropisi melkein liiankin helposti, joten ei tule tehtyä paljon erilaisia tehtäviä, kun Yhdestä tehtävästä sai jopa 2 pistettä.

Reetta Koskelo 19 Oct 18

Demoja on hyvin eri tasoisia, helpot tehtävät motivoivat, kun tulee onnistumisia, toisaalta on kiva, että välillä on haastetta ja sitä olisi enemmänkin, jos ehtisi perehtyä vaikeimpiin tehtäviin. Ja on kiva, että voi myöhemmin katsella mallivastauksia sellaisista tehtävistä, joita ei ole itse ehtinyt tehdä, mutta tulee ahaa-elämyksiä ja ymmärrystä.

Marjukka Vilhonen 19 Oct 18

Demojen palautuksessa oikeita vastauksia voisi käydä välillä läpi niin, että näytettäisiin miten oikeata vastausta lähdetään alusta alkaen rakentamaan. Esimerkiksi niin, että "tässä nyt pitäisi miettiä sitä ja tässä tätä" ja sen mukaan edetä mitä sinne koodiin pitäisi osata lisätä. Nyt palautustilaisuuksissa on mennyt ennemminkin niin, että katsotaan jonkun vastausta ja korjaillaan sitä, toki samat asiat niissäkin käydään läpi, mutta joitakin asioita olisi helpompi hahmottaa kun niitä ei tehtäisi korjaillen jonkun sekamelskavastausta, vaan ihan "puhtaalta pöydältä". Itselleni demojen tekemisessä aina vaikeinta on se alkuun pääseminen tehtävässä kuin tehtävässä, että mistä se lähtee liikkeelle.

Laura Kekälinen 22 Oct 18

Ehkä etäopiskelun vaikeuksia, kun ei ole ketään edes "törkkäämässä" ns. oikeaan suuntaan. Saatat hakata päätäsi seinään useamman tunnin, kun (ehkä hieman kärjistetysti) on olemassa vain oikea ja väärä. Etänä suorittaminen vaatii valtavasti aikaa jos lähtötasot on nollissa niinkuin itsellä. Kyllä tämä via dolorosa silti suoritetaan! :)

Janne Allonen (2 edits) 23 Oct 18

Demot ovat erinomainen tapa oppia, ja pidän niiden antamista vaihtoehdoista ja toisaalta haasteista. Demopalautuksissa käydään hyvin läpi miten olisi pitänyt vastata, jos ei mennyt ihan oikein.

Antti Hyppänen 28 Oct 18

On erinomaista että demoissa on paljon vaihtoehtoisia tehtäviä. Vaadittu määrä tulee paljon helpommin tehtyä, kun on vaihtoehtoja eikä tarvitse loputtomiin hakata päätään seinään jonkun yksittäisen haastavan tehtävän kanssa. Toki tässä on se varjopuoli että kun aikaa on rajallisesti, tulee välillä ehkä hieman liian helposti luovuttaneeksi jonkun tehtävän kanssa.

Riinaliisa Pitkänen 29 Oct 18

Toivoisin luennoilla alustusta ja apuja demo tehtäviin. Joitakin tehtävänantoja olisi hyvä vieläkin enemmän selkeyttää.

User 1 (2 edits); Emmi Björkman 29 Oct 18

Demo 8: "Tee Taunolla tehtävä, joka laskee pisimmän yhtenäisen rajan ylittävien arvojen osajonon pituuden taulukosta."

Täh. Yhtenäisyys on topologian käsite.

Ei kai olisi liian vaikea kirjoittaa täsmällisesti: Etsi järjestetystä jonosta (x_1,x_2,x_3,...x_n) sellainen osajono (x_i,x_{i+1},...x_{i+j}), että x_k>raja kaikilla i<=k<=i+j ja kaikilla (x_l,x_{l+1},...x_{l+j+1}) on olemassa indeksi m, jolle l<=m<=l+j+1 ja x_m<raja. Miksi sekoitetaan topologian käsite yhtenäisyys tilanteeseen, jolla ei ole tekemistä yhtenäisyyden kanssa?

Jaakko Seppälä 29 Oct 18

VL: ajattele topologiana lottopallojen rivejä (unohda toistaiseksi ne arvot niistä. Ja avoimina joukkoina niitä joukkoja, joissa pallot ovat kiinni toisissaan. Silloin joukko on yhtenäinen, jos siinä ei ole reikiä (pallot ovat vierekkäin). Tarkemmin sanoen siis levitä palloja N:än päälle. Määritellään tyhjä joukko avoimeksi. yhdiste on sellainen, missä jos samassa paikassa on jo pallo, niin tuee vain yksi. Tällöin avointen joukkojen yhdisteet ovat avoimia, avointen joukkojen leikkaukset ovat avoimia. Ja mikäli avaruudeksi määritellään äärellinen määrä palloja, niin sekin on avoin.

Sitten voit ajatella tehtävää niin, että alkuperäiset “pallot” on pistetty jostakin kohti N:än päälle ja sieltä poistetaan väärät (eli rajan alittavat tai yhtäsuuret). Jäljelle jää erillisiä joukkoja jotka kukin ovat yhtenäisiä (ja avoimia). Sitten sun formuloinnoissa (jonka olisit voinut kirjoittaa tuohon TeXillä kun käytät $-merkkejä kaavan ympärillä) tuo järjestetty hämää, koska kyseessä ei ole niiden “pallojen” arvojen mukaan mikään järjestys.

Lisäksi jos annan tuollaisen formuloinnin, niin 95% kurssilaisista ei sitä kykene lukemaan :-) Kaava on vain tapa esittää lyyesti asia, joka pitää voida sanoa ilman kaavaa. Turha “kaavaporno” tekee matematiikasta, joka muuten on niin hienoa, vastenmielistä useimmille. Matematiikka ei ole kaavoja. Eikä ohjelmointi koodirivejä!

31 Oct 18

Tuolla hieman aikaisemmin oli hyvä kommentti siitä, että kun demoja käydään läpi maanantaisin, voitaisiin oikeiden vastausten näyttämisen lisäksi hieman kertoa, miten oikeaan vastaukseen päädytään. Omakohtaisena esimerkkinä, olen saanut useat demovastaukset oikein sillä, että kopioin osia jostain harjoituksista tai vanhoista jutuista ja saan kopioimalla oikean tuloksen aikaan, mutta en oikeasti täysin ymmärrä, miksi saan vastauksen oikein. Kyllä, voinee johtua myös älykkyysosamäärästä ;) mutta olisi kiva, jos oikeaan vastaukseen päätömistä voisi joskus avata hieman tarkemmin, jotta tällainen Taunokin sen ymmärtää.

Johanna Linsuri 30 Oct 18

Demoissa kiva määrä vaihtelua. Joka viikolta olen saanut tarvittavan määrän pisteitä, vaikka josku tekee tiukkaa. Villeillä voisi tosin heittää vesilintua.

Santeri Sahi 30 Oct 18

Komppaan yhtä ylempää palautetta: minunkin mielestäni olisi kiva, jos joskus demojen palautuksessa käytäisiin tehtävää ihan alusta asti läpi niin, että mietitään, mistä lähdetään liikkeelle. Välillä on hankala verrata omaa vastausta toisen vastaukseen, joka on ihan eri tavalla tehty. Saattaa jäädä vähän hämärän peittoon, mikä oikeastaan meni omassa vastauksessa väärin.

Minna Kavilo 30 Oct 18

Komppaan aikaisempia kommentoijia. Monipuoliset demotehtävät ovat olleet paras tapa oppia tällä kurssilla. Pääteohjauksissa saa tarvittavan avun ratkaisumalleihin kunhan on itse ensin ehtinyt perehtyä tehtäviin. Toivoisin myös demonpalautuksissa tarkempaa alustusta tehtävän vastauksen rakentumiseen. Demojen harjoitustehtävät ovat olleet hyvin hyödyllisiä ainakin itselleni.

Iiro Kinnunen 31 Oct 18

VL: tässä heittäisin pallon kuulijoille, eli sanoka ihmeessä siellä demotilaisuudessa miten haluatte asian käsitellä. Missän tapauksessa kaikkia demotehtäviä ei ehditä mennä alusta loppuun, ja nimenomaan on tärkä nähdä niitä “pieleenkin” menneitä vastauksia, koska jos jollakin on joku vika, on se erittäin todennäköisesti muillakin. Taunoja on käsitelty pitkään sen takia, koska niitä kunnolla osaamalla osaa muutkin tehtävät, erityisesti kun se Taunolla tehty muutetaan silmukaksi.

Eli sanokaa tai kirjoittakaa luentoseinälle että mikä tehtävä pitää tehdä alusta asti, niin tehdään.

31 Oct 18

Vaikeimmissa demoissa voisi olla jonkinlainen esimerkki tai enemmän vinkkiä siitä mitä vastaukselta haetaan. Joissain kyllä on hyvin, mutta välillä menee todella kauan ennenkuin pääsee jyvälle.

User 6711 31 Oct 18

Demojen tehtävänantoa selkeyttää hyvin ennen niitä katsottavat videot. Olisi kuitenkin mukavampaa jos myös luennoilla olisi mahdollista käydä näitä asioita läpi. Harjoitussivut ovat hyvä lisä materiaaleihin. Pääsee vaikeimmissakin tehtävissä alkuun!

Maria Korhonen 31 Oct 18

Mallitehtävät ovat loistava lisäys demo tehtävien tekemisen apuun. Välillä silti tuntuu, että mallitehtävät saattavat olla vain suuntaa antavia, eikä niistä välttämättä saa tarpeeksi irti. Tarkoitan siis tehtäviä, jotka ovat todella haastavia, enkä perustehtäviä.

Konsta Kähtävä 01 Nov 18

Demo-tehtävissä on onneksi melko paljon valinnanvaraa tarvittavien pisteiden keräämiseen. Ja onneksi myös niiden taso ja vaikeusaste vaihtelee melkoisesti, kurssin osallistujien taustaosaamisen tavoin. Itse kokopäivätoimi- sesti työssäkäyvänä aikuisopiskelijana olen tuskaillut kurssin työmäärän kanssa. Vaikka kurssilla opetetut ydinasiat olen mielestäni oppinut kohtalaisesti, on itselläni silti jotenkin avuottoman nöyrä ja vähän pelonsekaisen stressaantunut mieliala kurssista ja siitä, ymmärränkö ja osaanko asiat tarpeeksi hyvin. Itselläni lienee jokin henkilökohtainen "aivovamma" ja äo-rajoite siinä, että kurssilla opetetut perusasiat ymmärrän, ja osaan niitä (välillä lyhyemmän, välillä pitemmän pohdinnan ja yrittämisen jälkeen) soveltaa konsoliohjelmiin, mutta pelillisten ohjelmien kanssa hilse jää monesti liian alas. Pitäisikö tästä olla enemmänkin huolissaan?

Anne Huhtanen 01 Nov 18

Olen pohtinut, voisiko demoihin lisätä paljon pikkutehtäviä? Tällä hetkellä minusta tuntuu, että demoissa tulee osata yhdistää eri monisteesta luettuja asioita ennen yksittäisten pikkuasioiden riittävää treenaamista ja sitä kautta saatua tuntumaa. Jos vertaa esim. (ruotsin) kielen opiskeluun, niin siellä tehdään ensin tehtäviä, joissa harjoitellaan vaikkapa en/ett-artikkelien sijoittamista oikeiden sanojen (vaikka båt, katt, stad etc.) eteen ennen kuin ruvetaan kirjoittamaan varsinaista tekstiä. Haen siis takaa jotain demon 6 T1 (aliohjelman esittely) kaltaista toistoa. Nyt taas - jos jatkan samaa ruotsivertausta - tuntuu hiukan kuin annettaisiin läjä sanastoa ja kielioppia ja tehtäväksi kirjoittaa niiden avulla tekstiä ilman em. harjoittelua. Esimerkkinä vaikka tuo demo8 T1 (karkausvuosi), jossa tulee älytä käyttää loogisia operaattoreita, vaikka niitä ei aiemmissa demoissa ole hinkattu. Voisiko tällaisen ajattelun soveltaminen ohjelmointiin olla tarkoituksenmukaista 😊?

Janne Hakala 01 Nov 18

VL: mielestäni luenolla on hinkattu loputtomasti sitä aliohjelman esittelyrivin tekemistä ja liki jokainen demotehtävä alkaa sillä. Taunoilla on hinkattu taulukon käsittelyä ja Taunojen demovastauksia käsitellessä sitä miten tehdään silmukka. Vai uskaltaako näistä joku olla eri mieltä :-) Sitten if lausetta on ollut jo jonkin aikaa. Karkausvuodesta on kaiken kertova harjoittelutehtävä (jonka vain 7 on tehnyt!!!). Ja loogisista operaattoreista, joita karkausvuodessa ei tarvita, on luentomonisteessa. Ja mistään muusta monisteesta ei ole pakko lukea mitään, jos sisäistää asian jo luentomonisteesta. Kaikki muu on vaan kirjoitettu tuota täydentämään jos luentomonisteen teksti ei riitä. Sitten on vielä Villet, jotka hikkaavat perusasioita, mutta ilman niitäkin voi pärjätä, osa kokee taas ne hyödyllisiksi. Eli en nyt vielä olisi pyörää keksimässä uudelleen :-)

01 Nov 18

Harjoitustehtävät ovat olleet hyvät joka demossa. Jos niihin paneutuu ja käyttää aikaa niin ei oikeidenkaan demotehtävien kanssa pitäisi mitään ongelmia tulla. Itse huomannut että demotehtävien vaativuus heittelee hyvin paljon. Joillain viikoilla tehtävät ovat hyvin helpot ja ne tajuaa sekä tekee hetkessä, kun taas joillain viikoilla on jo vaikeuksia saada edes pakolliset tehtyä. Toisaalta pitää huomioida kuka kokee minkäkin vaikeana.

Aleksi Suuronen 02 Nov 18

On hyvä et on paljon erilaisia demotehtäviä, mutta ei niitä kaikkia aina kerkeä/osaa välttämättä tehdä. Sit kun niihin yrittää palata seuraavalla viikolla palautustilaisuuden jälkeen samalla kun uudet demot painaa päälle, tulee välillä vähän paniikki. On kiva et tehtävistä saa valita ne mieleiset mutta vaikea reflektoida sitten omaa osaamista kurssin tavoitteisiin. Toki onhan ne tähtitehtävät ehkä ne "oleellisimmat".

Antti-Juhani Pusa 02 Nov 18

Mielestäni Tauno-tehtävät ovat olleet erittäin hyödyllisiä silmukan idean sisäistämiseen ja kokeiluun. Yleisestikin on hyvä, kun on ollut erilaisia tehtävätyyppejä, sillä voisi olla aika puuduttavaa tehdä joka viikko toisiaan toistavia tehtäviä. Joissain demoissa on kuitenkin ollut sellainen tilanne, että tehtävät ovat olleet tiiviisti linkittyneinä toisiinsa, jolloin jälkimmäisten tehtävien tekemisestä on tullut hyvin hankalaa ellei mahdotonta, jos ensimmäistä tehtävää ei ole saanut oikein. Ongelmaan on kuitenkin saanut jonkin verran apua demojen sisäisistä harjoitustehtävistä, jolloin vierasta asiaa on pystynyt käsittelemään pala kerrallaan, niin kuin Taunonkin kanssa.

Riku Pirinen 03 Nov 18

Demoissa hyvää on se, että tehtäviä on paljon erilaisia. Tästä oli muutkin antaneet positiivista kommenttia. Lisäksi demotehtävissä on tarpeeksi haastetta; välillä ärsyttää, mutta onnistumisesta tulee hyvä mieli. Demotehtäväsivuilla on myös annettu tarpeeksi apuvälineitä tehtävien ratkaisuun. Aina kaikkia tehtäviä, helpoimpiakaan, ei saa ratkaistua. Siitä todennäköisesti voi syyttää vain itseään eikä niinkään kurssin järjestelyjä. Omalla ajankäytöllä ja aktiivisuudella pääsee aika pitkälle.

Iiro Eskelinen 04 Nov 18

Useita muita kursseja suorittavana on hyvin stressaavaa, että kurssista tulee päivittäin sähköpostia, myös viikonloppuisin. Etenkin demotehtävistä muistuttaminen ja osittain opiskelijoiden vertaaminen toisiin opiskelijoihin ei mielestäni ole pedagogisesti lainkaan kannattavaa, sillä se saattaa monen opiskelijan kohdalla lisätä ahdistusta. Tilastoja voi toki kerätä ja laittaa ne näkyville, mutta kannattaako ja tarvitseeko niitä joka viikko lähettää opiskelijoille, etenkin niille joilla hommat kyllä etenee aikataulujen puitteissa?

Jenna Hintsala (2 edits) 04 Nov 18

Minulla on ollut useasti demojen kohdalla ongelmana, etta vaikka olen noin 10 kertaa lukenut sen kysymyksen niin en vielakaan ymmarra mita minulta edes kysytaan. Joskus sen tehtavan annon voi tulkita aika monella tavalla ja sitten pitaa alkaa arvuuttelemaan, etta mitahan se kirjoittaja on meinannut. Joskus joissakin tehtavissa on vahan liialti ns. hauskuutteluja omasta mielesta. Isona plussana on kuitenkin ne "ilmaiset pisteet" -tehtavat joita perassa raahaavat voivat napsia :-)

Aarne Salmi 05 Nov 18

Epäselvistä tehtävänannoista kannattaa jättää julkista kommenttia TIMiin tehtävän yhteyteen. Voidaan yrittää selventää tehtävänantoa, kun huomataan, missä on epäselvyyksiä. :) - Enni

06 Nov 18

Demotehtävät ovat toimineet hyvin. Kun on jokin tietty tavoite aina viikolle, niin tulee hyvin pysyttyä mukana. Tuolla TIM:in "kehitysideoita" silla oli komenntti siitä että onko demojen tekeminen Timissä syynä heikkoihin tuloksiin. Tätä jäin miettimään asiaa omalta kohdaltani, ja huomasin jossain kohtaa kurssia että teen niitä Timissä olevia "helpompia" tehtäviä. Ja sitten siirtyminen käyttämään VisualStudiota tuntui jotenkin "vaikealta", vaikka sitähän se ei siis ole. Kyse oli enemmänkin omasta päänsisäisestä esteestä. Mutta näin jälkiviisaana olisin siis ohjannut itseni jo heti alussa hieman enemmän sinne VisualStudion tms. puolelle. Ja sitten kun sinne oli siirtynyt tekmään tehtäviä, niin siellähän on se paras apu kun voi debugata omaa työtään ja katsoa että missä menee pieleen.

Elina Pollari 18 Nov 18

VL: Hyviä havaintoja :-)

23 Nov 18

Mielestäni Demo palautusten "pakollinen" itsearvio tekee siitä hieman pakkopullaa (varsinkin kun 0pts) ja palautusvideon katselu venyy usein sunnuntai iltaan, jolloin se tehdään pikakelauksella ja itsearvion vastaukset on luokkaa: "samanlainen kuin videolla". En itse ole nähnyt kovin paljon hyötyä tästä itsearvioiden tekemisestä. Paitsi kun oli joku tehtävä mitä en saanut tehtyä ja se jäi vaivaamaan. Eli ei läheskään joka kerta.

Patrik Jokela (2 edits) 23 Nov 18

VL: Ihan mielenkiinnosta katsoin vastaajan koodeja ja sanoisin että enemmän olisi pitänyt olla kriittinen omia vastauksiaan kohtaan. Eli itsearvion tarkoitusta ei ole oikein sisäistetty. Ja ehkä sen että mitä demojen palautuksista voi oppia :-)

23 Nov 18


Lisää mielipide

User 1 (2 edits) 07 Dec 17

4. Pääteohjakset ja PP

User 1 07 Dec 17

Pääteohjauksissa tulee käytyä, jos kerkeää. Niistä on suuri apu jos on kerennyt jo aloittamaan demotehtävät.

Antti Hyppänen 28 Oct 18

Pääteohjaukset ovat hyöydyllisiä ja niistä on apua. Pääteohjauksissa voisi olla enemmän ohjaajia.

Anniina Kyrkkö 29 Oct 18

Olisiko siihen viikottaisen pääteohjausryhmän ilmoittautumiseen jotain tarkempaa aikarajaa, että milloin Vesa ottaa ryhmien koot muistipaikkaan ja niiden perusteella rekryää ohjaajia?

31 Oct 18

VL: ohjaajat hoitavat tuon itse, mutta karkeasti vuorokausi pitäisi olla varoitusaikaa. Esim tiistai-iltana täyttyvä ke klo 8 ryhmään ei enää ehdi haalia ohjaajia. Tosinpäinhän ohjaajat katsovat että jos on vähän porukkaa, niin osa lähtee pois. Tosin se on silloin menetettyä palkkaa, koska tuntipalkalla tekevät ja ovat ehkä turhaan vaivaantuneet paikalle. Olisi ehdottomasti parempi jos Korpilla voisi laittaa jokaisen ilmoittautumisen erikseen.

31 Oct 18

Pääteohjaukset ovat parasta antia ja erittäin hyödyllisiä oppimisen kannalta. Ohjaajat tosi hyviä, mutta varsinkin nyt tässä vaiheessa kurssia ohjaajia saisi olla enemmän, joskus apua joutuu odottamaan pitkäänkin ja siis se on sinänsä ihan ymmärrettävää, kun moni tarvitsee apua ja tehtävätkin ovat vaativampia. Ja se on tosi hyvä, että pääteohjaustunteja on paljon - pystyy sovittelemaan muiden menojen kanssa ja osallistumaan tarvittaessa useammallekin tunnille.

Laura Kekälinen 29 Oct 18

Pääteohjaukset ovat olleet ihan ok, apua on yleensä tullut kun on pyytänyt. PP sen sijaan on ollut loistava, kun porukkaa on vähemmän ja asenne on se, että oikeasti selitetään asiat auki.

Santeri Sahi 30 Oct 18

Ohjauksissa on välillä turhauttavaa, kun olet miettinyt ensin 20min jotain asiaa ja ohjaaja sanoo tyyliin: "Mieti nyt vähän vielä lisää". Ymmärrän toki pointin, että suoraan vastauksia ei ole hyödyllistä antaa, mutta ei sen pään hakkaaminen seinään kyllä kehitä :D

Miko Kiiski 30 Oct 18

VL: Onhan se k ynä ja paperia ollut esillä? Hirveästi tulee kommenttia että pohdin ongelmaa pari tuntia ja sitten otin kynän ja paperi ja selvisi muutamassa minuutissa. Vähintään ohjaajien tulisi sanoa tuo että kynä ja paperi esille jos ei ole. Sitten kun paperilla on selkeää pohdintaa ja ei vieläkään etene, pitää miettiä miten jatketaan. Mutta ennen sitä minäkään en auttaisi :-)

31 Oct 18

Pääteohjauksista iso plussa. Hyvä myös tuo menetelmä, että aluksi itse pitää hahmotella esimerkikiksi paperille, mikä on se konkreettinen ongelma. Näin saatta jopa ongelma aueta, eikä tuhlaa ohjaajan aikaa kysymällä, kun ei edes tiedetä mitä kysytään.

Onni Vatanen 31 Oct 18

Olen itse todennut, että oman oppimisen ja optimaalisen ajan käyttämisen osalta on erittäin suotavaa osallisstua pääteohjauksiin. Pääteohjauksissa saa vertaistukea sekä tietenkin apuja ohjaajilta päivän polttavien demokysymysten kanssa (mikäli siis eivät ratkea yksin kynän ja paperin kuluttamisella). Ohjaajille kiitos kärsivällisyydestä!

Elina Räisänen 01 Nov 18

Pahasti Pihalla -ryhmä on parasta antia mitä koko kurssilla on olemassa. Ohjaajien kärsivällisellä asenteella on valtavan suuri merkitys oppimiselle ja motivaatiolle, tavallisissa ohjauksissa kärsivällisyys tuntui olevan lähellä nollaa.

Sannakaija Mäenpää 02 Nov 18

Pääteohjaukset ovat hyvin hyödyllisiä. Välillä vain hieman "syö miestä" mennä sinne pohtimaan jotain tiettyä tehtävää ja apua pyydettäessä annetaan hyvin ympäripyöreitä vastauksia mallia "Mieti hieman enemmän" vaikka tehtävää on kotona pyöritellyt kaksi päivää. Toisaalta on myös kertoja milloin tehtävä on auennut, kun sitä on miettinyt hieman enemmän. Eihän siinä oppimisen kannalta mitään järkeä olisi jos oikea vastaus kerrottaisiin siinä heti.

Aleksi Suuronen 02 Nov 18

Pääteohjaukset ovat olleet erittäin hyödyllisiä ja ohjaajat kärsivällisiä, kiitos siitä. Kuitenkin ruuhkaisimpina aikoina tuntuu, että apua ei ole ihan niin paljon saatavilla kuin itse tarvitsisi ja välillä näihin ruuhkaisimpiin aikoihin on vain pakko mennä muiden kurssien aikataulun vuoksi. Lisäksi olisin tiettyinä ohjauskertoina toivonut, esimerkiksi debug-näytteen palautusviikolla, että ohjausta oltaisiin annettu ensisijaisesti juuri kyseiseen aiheeseen.

Sauli Räihä 05 Nov 18

Yritetään ohjaajien kanssa noudattaa matematiikkaa -> 7 opiskelijaa/ 1 ohjaaja, mutta aivan aina ei tähän pystytä - varsinkaan ruuhkaviikkoina. Tällöin valitettavasti joutuu odottamaan apua hieman pidempäänkin. Odotteluaika kannattaa kuitenkin käyttää hyödyksi ja yrittää katsoa sillä aikaa jo seuraavaa tehtävää tai omaa peliä. - Enni

06 Nov 18 (edited 06 Nov 18)

Debugnäytteen kohdalla pointtina lienee ollutkin, että varsinainen näyte tehtäisiin mahdollisimman itsenäisesti - mikäs “koe” se muutoin olisi, jos ohjaaja neuvoisi liian tarkkaan sen tekemisen? - Enni

06 Nov 18

Pääteohjaukset kurssin hyödyllisin aktiviteetti. Siellä pääsee yleensä siihen mielentilaan missä demoja saa todella tehtyä ja jos ongelmia tulee, niin yleensä ohjaajat auttavat. En olisi luultavasti kurssilla enää ilman ohjauksia.

Johannes Seppänen 19 Nov 18


Lisää mielipide

User 1 (2 edits) 07 Dec 17

5. Harjoitustyö

User 1 07 Dec 17

Hyvä, että harjoitustyön palautus on tehty vaiheittain ja jo suunnitelmavaiheessa sai palautetta ja vinkkejä, ettei ala tehdä liian helppoa tai vaikeaa.

Marjukka Vilhonen 19 Oct 18

Harjoitustyö on hyvä tapa soveltaa opittua tietoa. Aikataulutus kaipaisi ehkä muutosta. Itselläni HT-suunnitelman ja HT 50%-vaiheen väli tuntui menevän todella nopeasti, koska on muitakin kursseja johon täytyy panostaa.

Antti Hyppänen 28 Oct 18

Olen samaa mieltä edellisen kommentin kanssa. HT 50%:n deadline voisi olla hieman myöhemmin. Nyt se on aika kaukana suhteessa 100% vaiheeseen. Itsellä meni ainakin viime viikolla aikaa myös debuggaus-näytteen tekemiseen ja harjoitteluun + demotehtäviin, enkä siksi ehtinyt tehdä muiden kurssien ja työn ohella harjoitustyötä ja nyt on ihan superpaniikki päällä sen suhteen...

Johanna Linsuri 30 Oct 18

Komppaan edellisiä siinä, että aikataulu on liian kova. Jos tällaisella aikataulutuksella jatketaan, kannattaisi ihmisiä kannustaa aloittamaan aeimmmin (esim. bonuspisteillä).

Santeri Sahi 30 Oct 18

Harjoitustyöstähän on luvassa bonuspisteitä, jos sen käy tarkistuttamassa hyvissä ajoin ennen deadlinea. Tätä on myös yritetty kovasti mainostaa, mutta kovin moni ei ole onkeen tarttunut. - Enni

31 Oct 18

Samaa mieltä monen muun kanssa, aikataulu tuntuu tiukalta. Itse harjoitustyön tekeminen on toisaalta tuntunut jopa kivalta, mutta kun pitäisi ehtiä vielä lukemaan monistetta, tekemään demoja ja suorittaa muut (pakolliset, kevään kurssien pohjalle tarvittavat) kurssit...

Tiia Pietilä 30 Oct 18

VL: Huomatkaa että demoissa on nykyisin tehtäviä, joissa harjoitustyöhön tehdyistä asiosita vio saada pisteitä. Eli yllä mainitut asiat eivät ole toisiaan pois sulkevia, vaan täydentäviä.

31 Oct 18

Itsestä tuntui myös siltä että harjoitustyön suunnitelman ja 50% näytön välinen aika meni todella nopeasti. Jossain määrin 50% näyttö tuntuu jopa vähän turhalta, mutta toisaalta ymmärrän kyllä että se voi olla tarpeen ettei sitten 100% näytössä käy ilmi että on tehty ihan vääriä asioita ja joutuu tekemään asioita uudelleen tms. Tai jos on ilmennyt isoja ongelmia niin siinä vaiheessa niistä on hyvä kysyä. En tiedä voisiko suunnitelman dl olla sitten aikaisemmin jotta tuo suunnitelman ja 50% näytön väli jäisi pidemmäksi? Haasteena voi tietysti olla se että aiemmassa vaiheessa kurssia osaamista on vähemmän ja suunnitelma voi olla vaikeampi tehdä.

Riinaliisa Pitkänen 02 Nov 18

Harjoitustyön tekiminen ja siinä aiemmin opittujen asioiden soveltaminen on hyvä keino testata omia taitojaan. Plussaa myös siitä, että demoissa saa pisteitä jos tekee harjoitustyötä. Mielestäni harjoitustyön tekemisestä olisi voitu palkita jo aiemmissa demoissa jos aikatauluksen kanssa tulee kerran tiukkaa?

Simo Metso 02 Nov 18

Harjoitustyön tekeminen opetti enemmän, kuin yksikään demotehtävä. Kenties kurssin opetusta voisi viedä enemmän harjoitustyön rakentamista tukevampaan suuntaan, eikä välttämättä tehdä ihan niin hienoja asioita, kuin vaativimmissa demotehtävissä yritetään antaa.

Mikko Mäkeläinen 04 Nov 18

VL: demoilla on tarkoitus antaa esimerkkejä eri aioista, joista siten harjoitustyö voidaan kasata. Eri henkilöillä harjoitustyö on erilainen ja toiset asiat ovat tärkeitä toisille ja toiset toisille. Mielstäni perustehtävissä ei ole ollut “liian hienoja” asioita, ehkä Bonuksissa ja Guruissa, mutta niin on tarkoituskin että enemmän kurssista haluavat voivat tehdä niitä.

23 Nov 18

Harkkatyö on sinällään hyvä juttu olemassa, mutta olen itseasiassa päinvastaista mieltä ylläolevan näkemyksen kanssa: minusta harkkatyönä voisi koettaa rakentaa jotain "karumman" näköistä ilman Jypeliä, jolloin ei tarvitsisi perehtyä sen erityispiirteisiin. Jypelin kanssa saattaa nimittäin käydä niinkin, ettei aloittelijana ollenkaan hahmota, että siinä omassa "simppelissä" ideassa onkin jotain ei (aloittelijalle) niin helposti toteutettavaa, mikä saattaa sitten kasvattaa työskentelyyn vaaditun ajan kohtuuttoman suureksi.

Sanna-Mari Äyrämö 22 Nov 18

VL: harjoitustyötä jarruttamssa pitäisi olla ohjaajien. JOs näyttää ettei pysty tekemään tai näyttää vaikealta, pitäisi ohjaajien kertoa tästä ja supistaa sitä. Jypeliä käytettäessä pointti ei ole Jypelin ominaisuuksien käytössä, vaan niiden läytämisessä ja siihen oppimisessa että miten tietoa haetaan. Jypeli on siitä hyvä, että siihen on aika hyvät tiedonhakumahdollisuudet ja esimerkit verrattunna moneen muuhun vaihtoehtoon.

23 Nov 18

On mielestäni mukavaa tehdä harjoitustyötä ja siitä oppii monipuolisesti ajattelua, kuinka ratkaista ongelma.

Tuomo Vehkakoski 24 Nov 18


Lisää mielipide

User 1 (2 edits) 07 Dec 17

6. Tentti

User 1 (2 edits) 07 Dec 17

Osaan käyttää ja soveltaa tähän mennessä oppimiani asioita mutta hieman jännittää, että mitenköhän onnistuisi ilman monistetta tai mitään apukeinoja ns. tyhjälle paperille. Jos on kaikki tämän hetkiset apukeinot käytössä kuten normaalioloissa, niin tällöin uskon pystyväni luomaan myös sellaisia sovellutukisia joita ei ole kurssin aikana käyty läpi.

  • VL: tuota varten on lunttilappu että sinne kirjoittaa sen, mitä ei muista. Sillä selviää tentistä. Käytännön elämässä on aina materiaali käytössä. En minäkään mitään muista ulkoa, paitsi tärkeimmät asiat siit' työkalusta jolla kulloinkin tekee hommia. Mutta kuukauden päästä ei niitäkään.
User 1 (3 edits) 21 Oct 18


Lisää mielipide

User 1 (2 edits) 07 Dec 17

7. Kurssin materiaali

User 1 07 Dec 17

Välillä on ollut vaikeuksia löytää oikea metodi johonkin aliohjelmaan. Kuitenkin luentomonistetta lukemalla ja lisämateriaaliin tutustumalla ratkaisu on lähes aina löytynyt.

  • VL: noin sitä pitää :-) Kun saisikin ihmiset lukemaan ensisijaisesti sitä monistetta eikä etsimään sieltä täältä. Sitten on ne muutama lisämateriaalisivu joista asiaa kannattaa etsiä otsikon mukaan jos luentomonisteet tiedot eivät riitä. Esim. taulukoista ja aliohjelmista yms.
User 1 (3 edits) 21 Oct 18

En pidä TIMistä ollenkaan, sitä on sekava käyttää ja materiaalia on monessa eripaikassa, on luentomonistetta, pääteohjauksia, demoja ja vaikka mitä. Tykkäsin Helsingin yliopiston ohj1 kurssista, kaikki materiaali löytyi samasta paikasta ja oli kätevästi järjestyksessä alekkain, ei tarvinnut availla monia sivuja.

User 1 21 Oct 18

TIM on aika sekava, mutta tulee sen kanssa toimeen. Vähän epäselvää on, että jos on mielessä kysymys, mitä kautta se kannattaisi kysyä. Jos ei ole just pääteohjausta jossa kysyä, kannattaako/voiko laittaa opelle sähköpostia, kommentoida TIMin laitaan (saako näihin tehdyistä vastauksista itselle jotain viestiä?) vai käyttää TIMin keskustelualuetta (joka näyttää olevan ihan kuollut)? Tein aiemmin HY:n MOOCin jonka IRC-kanava toimi hyvin tukena, voisiko/kannattaisiko tälläkin kurssilla olla sellainen?

  • VL: yläpalkki koittaa jäsentaa tietoa. Opetelkaa sen perusteella aloittamaan etsintä. Ensisijaisesti aina luentomoniste ja siellä on sisällysluettelo ja sitten selaimessa Ctrl-F. TIMissä on myös hakutoiminto, jota ei ollut viimevuonna, mutta ei se Googlen tasoa ole, eli ei arvaa mitä ajattelette :-) Mutta sanahakuna toimii hyvin. Kysymykset sähköpostilla ohjaajalistalle mieluummin kuin pelkästään minulle, on silloin enemmän vastaajia. Tai jos on hyvin yleistä kaikkia kiinostavaa, niin kurssin listalle. Sitten jos sinne TIM-keskusteluun kukaan ei kirjoita, niin voi voi :-) Sieltä kuitenkin jälkikäteen helpoiten löytyisi. IRCiä olen joskus kysynyt, mutta opiskelijat eivät ymmärrettävistä syistä enää lisää kanavia halua, enkä itsekkään. Sähköpostin kulkuviive on n. 10 sek. Sivujen laitaan laitetuista kommenteista tulee heti minulle ja osalle ohjaajista viesti. Nuo viestit voi laittaa haluamistaan dokumenteista itselleenkin päälle, jolloin saa heti tietää jos siellä jotakin tapahtuu. Joko dokukohtaisesti managesta tai sitten koko hakemistokohtaisesti vastaavasti hakemiston managesta.
User 1 (2 edits) 21 Oct 18

Toivoisin, että TIM-moniste olisi vähemmän sekava.

  • VL: parannusehdotuksia?
User 1 21 Oct 18

TIM on ehkä hienoin keksintö ikinä, tällainen opiskelupohja jos olisi käytettävissä useamma paikasaa niin olisi hienoa. Ainoa parannusehdotus on bugien korjaaminen, mutta sitä on tehtykin kun niitä on ilmennyt.

User 1 21 Oct 18

Hyvä kurssi ja hyvät materiaalit, mutta tuntuu, että löydän materiaaleista lähes päivittäin kirjoitusvirheitä ;)

  • VL: mulla on aikuisiän lukihäiriö :-) TIMiin ei ole vielä resurssisyistä ehditty integroida oikolukua. Mahdollista se olisi kyllä. Materiaalin reunaan voi laittaa huomautuksia kirjoitusvirheistä tai vielä parempi, kuten joidenkin opiskelijoiden kanssa on tehty, että annan muokkausoikeuden materiaaliin ja virheet voi korjata samantien.
User 1 21 Oct 18

Joskus suomen kielen käytön kanssa olisi toivomisen varaa. Mukana on paljon tosi kapulakielisiä lauseita, jotka pitää lukea monta kertaa, että ymmärtää mitä siinä sanotaan. Vaikka asia sinänsä ei olisi vaikea. Kielten ja kirjallisuuden opiskelijana tämä pännii minua aikalailla, sillä kieltä voi käyttää monella tavalla, hyvin tai huonosti, ja sillä on vastaanottajalle iso merkitys.

  • VL: Annan ilomielin materiaaliin muokkausoikeuden, jolloin sanontoja voi muuttaa selkeämmäksi jos sellaisia löytää :-)
User 1 23 Oct 18

materiaalia ollut runsaasti ja helposti, selkeästi esitettynä, saatavilla — jamsaluw

User 1 (2 edits); Juho Salminen 15 Oct 18

Luentomonisteesta pelkkää plussaa.

Santeri Sahi 30 Oct 18

Luentomonisteen seuraamisesta on ollut kyllä hyötyä!! Asiat ovat siellä selitetty tarkasti ja ohjeita on helppo seurata. Jos luennolta jää jotain epäselväksi niin luentomonisteen seuraamisessa sen yleensä saa selvennettyä.

Jaakko Pyykkö 01 Nov 18

Alkuvaikeuksien jälkeen olen tykästynyt TIMiin. Vaikka olenkin edelleen sitä mieltä, että on liian monta lokeroa siinä. Moniste on kyllä oikein mainio. Joiltain kohdilta toivoisi vähän enemmän selitystä vielä, vaikka tähän en nyt osaa niitä eritellä.

Eetu Heiska 01 Nov 18

Komppaan ylempää kommenttia! Ajan kanssa TIMiä on oppinut käyttämään mutta rehellisesti ensimmäiset viikot ei tienny yhtään että mistä löytyy mitään. Tuntuu, että kaikkeen saatavilla olevaan (edes "pakolliseen") ei kerkeä tutustua, toki mielummin näin että materiaalia on liikaa kuin liian vähän. Kunhan materiaalin paljous sotke käsitystä siitä, että mikä on oleellista ja mikä extraa. :)

Antti-Juhani Pusa 02 Nov 18

Edellisten kanssa samaa mieltä. Alkuun TIM tuntui kuumottavalta mutta tässä vaiheessa kurssia toivoisi että muillakin tiedekunnilla / kursseilla olisi yhtä kattavat materiaalit käytössä.

Ville Suomela 05 Nov 18

Kurssin materiaali on minusta aika pahasti levallaan TIM ja hyvin useasti olen tormannyt ristiriitaiseen ohjeistukseen. Luultavasti kurssia on paivitelty mutta on unohdettu paivittaa se kaikkialle TIM:iin? Tahan kaipaisin tarkkuutta ja pidetaan mieluiten asiat yhdessa paikkaa jolloin hallinnointi olisi yllapitajille helpompaa? Materiaalia kuitenkin on aika valtavasti talla kurssilla.

Aarne Salmi 05 Nov 18

Ristiriitaisten tietojen kohdalla kannattaa laittaa kommenttia sivun laitaan, niin käydään tarkistamassa ja korjaamassa tiedot. :) -Enni

06 Nov 18

Olisiko jatkossa mahdollista saada jonkinlainen ilmoitus / viesti, kun opettaja on vastannut opiskelijan esittämään kysymykseen? Viesti/ilmoitus voisi esimerkiksi tulla suoraan sähköpostiin toi Korppiin, jossa olisi myyös linkki suoraan siihen kohtaan, jossa opiskelijan kysymys ja opettajan vastaukset ovat. Näin opiskelija tietäisi helpommin, milloin hänen esittämiin kysymyksiin on vastattu.

Oskari Hämäläinen 15 Nov 18

VL: Mikäs tässä on nykyisinkään ongelmana? Manage-sivulta voi käydy ruksimassa mitä viestejä haluaa ja sitten jo opettaja lisäsä jotakin uutta, niin tulee viesti. Sinällään nämä asiat eivät liity toisiinsa, joten sellaista ei ole että saisi viestin plekästään hänen kirjoittamiinsa asioihin, koska mitenkän teknisesti näitä ei ole liimattu yhteen. Velp olisi eri asia, sillä siinä olevaan kommenttiin uuden kommentin kirjoittaminen kuuluu vain siihen velppiin ja siitä voisi saada viestin.

15 Nov 18

Mielestäni kurssin materiaalit ovat olleet loistavia. Kun käytössä on tosiaan kaikki luentomonisteesta videoihin, lisämateriaalit, harjoitustehtävät yms. niin materiaalia kyllä löytyy. Ja kun suhteutan tämän siihen että oma lähtötaso kurssilla oli 0 ja olen etänä suorittanut materiaalien pohjalta kurssia, niin ei ne hirveän huonoja voi olla kun olen kutenkin pysynyt niiden avulla ihan mukavasti esim. Demojen teossa mukana. Lisäksi jos jokin on jäänyt epäselväksi, niin kysymällä olen aina saanut vastauksia.

Elina Pollari (3 edits) 18 Nov 18

Luento moniste on hyvä olla kokonaan kerralla luettavissa samalla sivulla.

Tuomo Vehkakoski 24 Nov 18


Lisää mielipide

User 1 (4 edits) 07 Dec 17

8. Omat vaikeudet

User 1 07 Dec 17

Olen saanut toimimaan oman harkkartyön hyvin mutta en esim tiedä tarkasti sanojen: public vs private, static, void merkitystä.

User 1 (4 edits) 21 Oct 18

välillä jäänyt sormi suuhun, että pitääkö tämän nyt palauttaa jotain vai ei, eli onko void vai jokin muu. Joskus kun olen esimerkeistä yrittänyt katsoa, niin on aliohjelma ollut voidina, vaikka omasta mielestäni sen olisi voinut palauttaakin jotain.

  • VL: Se aloitetaan aina sillä, että katsotaan kutsusta, että sijoitetaanko funktion tulos johonkin vaiko ei. Jos ei ole yhtään kutsua, jossa sijoitetaan, niin lähdetän void-linjalle. Mutta sitten jälkeenpäin voi tulla perusteita muttaa tuo palauttamaan jotakin. Näin on tehty kurssilla mm. PiirraLumiukko-aliohjelmalle kun tarvitse myöhemmintietää ne pallot, demojen harjoittelussa StringBuilder tehtävälle kun haluttiin helpottaa testaamista jne... Toisinpäin ei voi toimia, eli jos tulos sijoitetaan johonkin, ei voida muuttaa void-aliohjelmaksi.
User 1 (3 edits) 21 Oct 18

Vaikeuksia tuottaa huono muisti ja kehno kyky soveltaa asioita.

  • VL: tähän voisi auttaa aktiivisempi "lunttilapun" kirjoittaminen. Ei hullun lailla kopioida sinne kaikkea, vaan ne ydinasiat mitä tulee. Taulukon syntaksi, muuttujan esittelyn syntaksi jne. Ei ulkoa tarvitse muistaa juuri mitään ja luentomonisteesta kannattaa aina ensisijaisetsi etsiä. Esim demojen harjoittelussa kannatta itse kirjoittaa tekstiä, ei copy/pasteta. Ja jokaiselle sanalla ja merkille, minkä kirjoittaa, pitää miettiä että miksi se tulee. Ei niitä huvikseen ole kieleen laitettu :-)
User 1 (3 edits) 21 Oct 18

Muistiinpanoja on joskus vahan huono ottaa luennolla kun se koodi joka aluksi kirjotetaan esille loppupeleissa vaihdetaan johonkin fiksumpaan muotoon kaikesta huolimatta. Kyna/paperi tyylilla siita ei tulekko suttua.

  • VL: ei oikestaan olekkaan tarkoitus kirjoittaa sikana itse koodia kynällä ja paperilla, koska se on jaetuilla papereilla tai Luennot-sivun listauksissa. Tärkeämpää olisi kirjoittaa ideoita, piirtää niitä kuvia joita piirrän näyttöön muuttujien suhteesta yms. Ja siksi jaan niitä papreita että niiden päälle voisi tehdä tätä.
User 1 28 Oct 18

Joskus asioiden ylianalysointi tai jää liian kauaksi aikaa miettimään asiaa, jolloin ajattelu vaikeutuu entisestään. Täytyisi pitää asiat päässä mahd. yksinkertaisina.

User 1 (2 edits); Heini Ahven 15 Oct 18

Olen useissa demotehtävissä törmännyt ajattelevani liian monimutkaisesti tehtävänantoa ja pääteohjauksissa olen saanut huomautuksia, että tehdä kuten ohjeistuksessa neuvotaan eikä ajatella pelkkää lopputulosta kristallinkirkkaasti.

User 6567 19 Oct 18

I have some trouble installing 'Jypeli' on my mac, and I can only use TIM(the v- ery system of the task) to test my answer is right or not. I really like the pr- ocess of the designing of games, but I need the very help in the first step and I believe I can create a good game after that.

Dongkai Shao 27 Oct 18

You don’t need Jypeli for testing. The tool for testing is ComTest. Check what is the difference between Jypeli, ComTest and debugger. - Enni

27 Oct 18

Minulla oli kolme kurssia ensimmäisessä periodissa joista yksi oli tämä, minkä lisäksi kaksi maisterivaiheen kurssia. Joka viikko aika meinasi loppua kesken, kun tehtävää oli yhteensä niin paljon. En sano että kurssista pitäisi karsia pois mitään, mutta mielestäni työmäärän perusteella kurssista voisi antaa enemmän kuin 6 opintopistettä. Onhan toki mahdolista, että aliarvioin kurssin työmäärän rankasti, muttei tullut syksyn alussa mieleen, että 16 opintopisteen suorittaminen ensimmäisessä periodissa tuottaisi näin valtavaa kiirettä. Kiireestä johtuen en kerennyt käyttää demoihin ja kurssiin yleensäkään niin paljoa aikaa kuin olisin halunnut, ja jäin niin sanotusti jälkeen. Tätä eroa on nyt kiritty kiinni ja kohta ollaan paremmassa asemassa.

Antti Hyppänen (2 edits) 28 Oct 18

Kurssivalintojen kohdalla kannattaa yrittää huomioida, että osa it-tiedekunnan kursseista vie oikeasti aikaa sen vaaditun 27h/1op. Jos ekassa periodissa on 3x 5op kurssia, tarkoittaisi se karkeasti n. 50-60 tuntia viikossa hommia (olettaen, että periodissa on 7 vko). Että kyllähän tuo raskaalta kuulostaa. Ohjelmoinnin kurssit (ohjh1 ja ohj2) ovat työläitä, joten jos mahdollista, niin niiden rinnalle kannattaa yrittää poimia kevyempiä kursseja. :/ - Enni

31 Oct 18

Sama ongelma kuin Antilla, maisterikursseja sekä kandivaiheen täydentäviä pitäisi tehdä, mutta mistä riittää aika? Sitten kun tässä vielä jää jälkeen joka viikko osasta asioita, niin aina vaan vaikeutuu ja vaikeutuu homma.

Kristiina Kareno 29 Oct 18

Samaa mieltä parin edellisen kanssa, kurssi on pahin mahdollinen esimerkki tehtävien lumipalloutumisesta. Jos muiden kurssien tai muiden aikatauluongelmien takia ei pysty yhdellä viikolla panostamaan yhtä paljon, niin seuraava viikko on miljoona kertaa vaikeampi. Täällä kanssa menossa armoton kiriminen, mikä tuottaa valtavan määrän ylimääräistä stressiä. PP-ryhmien lisäksi jokin apukeino tiukasta aikataulusta jäämiseen ja ns. kärryiltä putoamisen ehkäisemiseksi olisi hyvä.

Sannakaija Mäenpää 01 Nov 18


Lisää mielipide

User 1 (2 edits) 07 Dec 17

9. Itse oppijana

User 1 07 Dec 17

Olen suorittanut kurssia etänä enkä ole päässyt käymään pääteohjauksissa töiden takia. Itse on joutunut selvittelemään aika paljon asioita ja monesti helpohkon ongelman miettimiseen on saattanut mennä todella kauan aikaa. Toisaalta hyvä, että ainakin ongelmanratkaisukyky kasvaa, mutta välillä oppiminen on hankalaa eikä ongelmat meinaa ratketa. Ehkä etäopiskelijoillekin voisi olla joku yhteinen tukikanava tms.

Julia Pellikka 31 Oct 18

VL: esimerkiksi se kurssin keskustelu-sivu olisi voinut toimia sellaisena. Oikein käyettynä se on lähes yhtä hyvä kuin IRC, mutta sinne voidaan tehdä jäsennetymmin asiaa ja ne löytyvät jälkeenpäinkin, jolloin samaa kysymystä ei tarvitse esittää uudelleen. Sähköpostilistakin olisi hyvä, mutta näköjään ihmisillä on allergia sitä kohtaan vaikka jostakin Facebookista seurataan kaikki kaverin koirien ulkoilutukset :-)

31 Oct 18

Olen suorittanut kurssia etänä koko ajan. Olen tässä oppinut sen että ensinnäkin pitää olla keskittynyt siihen mitä tekee. Tekee ihan hyvää harjoitella sitäkin. Minulle on toiminut se että vastus ei ole suoraan kopioitavissa, vaan että joutuu miettimään ihan itse. Tällöin tuntuu että asia jää paremmin päähän.

Elina Pollari (2 edits) 18 Nov 18


Lisää mielipide

User 1 (2 edits) 07 Dec 17

10. Työkalut

User 1 07 Dec 17

Pisteet opettajalle opiskelijoiden motivoimisesta ja kannustamisesta viikottaisten tilastojen ja sähköpostin avulla!

  • VL: kiitti, alla asian toinen näkökulma... :-)
User 1 (2 edits) 21 Oct 18

Sähköpostia voisi laittaa huomattavasti vähemmän. On ihanaa, että opiskelijoita muistutetaan tehtävistä ja pidetään huolta kaikista, mutta jatkuva spämmiminen sähköpostilla ei toimi. Alkuun postit lämmittivät mieltä, mutta kun niitä alkoi satelemaan päivittäin, joskus useita samana päivänä, niihin turtui ja niiden lukemisen lopetti. Tästä on käyty esim. Jodelissa vilkastakin keskustelua. Liialliset viestit eivät aja enää asiaansa.

  • VL: Toivoisin että kurssin keskustelu käytäisiin kurssin kanavilla eikä "selän takana". On asioita, joita voi perustella ja ulkopuolelta katsottuna jotkin asiat voivat näyttää turhilta. Erityisesti jos niistä ruvetaan keskenään "naapurinpoikien" kanssa jauhamaan :-) Kurssin postilistalle on toistaiseksi tullut 53 viestiä. Se on karkeasti samaa luokaka kuin viimevuonna, mikä on paljon vähemmän kuin muutama vuosi sitten. Olisiko tällä yhteyttä siihen, miksi viimevuodet ovat olleet huonompia? Itse saan n. 100 postia päivässä, siitä on opeteltava selviämään, kun lasketaan kurssipäivät, niin tämä kurssi ei ole tuottanut kuin noin yhden viestin/päivä. Mikä on se tapa, millä saan opiskelijat kiinni? Yhtään ylimääräistä viestikanavaa Korpin, TIMin ja sähköpostin lisäksi en haluaisi enää kurssille! En lähettänyt tämän päivän tilastoa, se löytyy kurssin Demot-sivun lopusta.
User 1 21 Oct 18

Demopalautusten videointeihin olisi näppärä saada videon aikajanalle ns. bookmarkkeja jotta tietäisi suoraan mistä kohtaa alkaa minkäkin tehtävän purku (vrt. esim. soundcloud -kommentointi). Miksei tätä ideaa voisi laajentaa luentovideoidenkin puolelle jolloin voisi itse tehdä omia bookmarkkeja videoihin (kyllä - nythän näitä on viety monisteisiin).

  • VL: tuo bookmarkkaus on tulossa jossakin vaiheessa TIMin videoihin, kunhan saa jostakin resurrseja. Yhdellä kehittäjällä ei hirveästi ehdi saamaan aikaiseksi. Sillä aikaa tuota asiaa ajaa videohakemisto, jonne voi nimenomaan laittaa tietoa siitä, minä ajankohtana mikäkin asia alkoi/loppui.
User 1 21 Oct 18


Lisää mielipide

User 1 (2 edits) 07 Dec 17

11. Välikyselystä

User 1 07 Dec 17

Ei niin motivoivaa arvioida muiden opiskelijoiden oppimista, sillä hlökohtaisesti arvioin alitajuntaisesti oman oppimiseni muihin nähden alhaisemmaksi.

User 6567 19 Oct 18

Tuon tehtävän tarkoitus on näyttää että suurin osa arvioi itsensä muita huonommaksi ja eihän se edes ole mahdollista että kaikki ovat muita huonompia :-) Näytän jakauman joskus luennolla…

21 Oct 18 (edited 21 Oct 18)


Lisää mielipide

User 1 (2 edits) 07 Dec 17

Lisää uusi keskustelun aihe

## ⁞Otsikko keskusteluaiheelle

#- {forceclass="chat" .removePre edit="manage"}
\
[Lisää mielipide]{.addAbove .timButton}

    ⁞
User 1 (2 edits) 07 Dec 17

These are the current permissions for this document; please modify if needed. You can always modify these permissions from the manage page.