Demo 9
Palauta viimeistään ma klo 11:59.
Ajankäyttösi tällä viikolla
Työtuntien kirjaamisesta saa 0.5 demopistettä. Aseta pisteesi Set Custom Points -toiminnolla.
Demokerran päätteeksi kirjoita arvio tällä viikolla käyttämästäsi työmäärästä. Laske työmäärään mukaan kaikki tällä viikolla käyttämäsi aika: lähiopetukseen osallistuminen, oppimateriaalin lukeminen, demotehtävien tekeminen, luentovideon katsominen, demojen purkutilaisuuteen osallistuminen (maanantaina) ja niin edelleen. Voit päivittää lukua viikon edetessä, se voi helpottaa arvion tekemistä. Huom! Siis tähän ei laiteta kurssin alusta kaikkia tunteja yhteensä, vaan vain tämän viikon tunnit.
Jokaisella opiskelijalla on oikeus ja velvollisuus arvioida itse omien pisteidensä oikeellisuus. Mikäli ohjelmasi ei toimi, niin aseta itsellesi Custom pointsit itsearviosi mukaisesti, esim. mikäli ajattelet että olet saavuttanut 50% tehtävän tavoitteista niin silloin laitat itsellesi enintään 0.5 pistettä. Vastaavasti, jos arvioit että tehtäväsi on 90%:sti oikein, mutta automaattinen arviointi antaa sinulle jostain syystä vähemmän pisteitä, aseta itsellesi 0.9 pistettä.
PP4, perjantai 9.3.
PP-tehtävät (näistä saa pisteitä vain käymällä perjantain PP-ryhmässä. Tulevan perjantain PP-tehtävät jaetaan perjantaina.) Mitä ovat PP-tehtävät?
Tehtävä 1*
M: 15. Taulukot.
Toteuta funktio PisinNouseva
, joka palauttaa int
-lukuja sisältävän taulukon pisimmän aidosti kasvavan osajonon pituuden. Huomaa, että mikäli perättäiset alkiot ovat yhtä suuria, niin silloin kyseinen kahden alkion osajono ei ole aidosti kasvava. Tee funktiolle myös testit.
Huomaa, että funktio palauttaa nimenomaan jonon pituuden, eli yhden kokonaisluvun.
Esimerkki: Taulukon 3, 3, 4, 4, 4, 0, 3, 4, 6, 6, 2
pisin aidosti kasvava osajono on 0, 3, 4, 6
. Sen pituus on 4, joten funktio palauttaa arvon 4.
Tehtävässä et saa olettaa että taulukko on aina juuri kyseinen yllä oleva taulukko, vaan ratkaisun tulee toimia kaikenlaisilla taulukoilla. Toki voit ''testata'' funktiotasi ko. taulukon sisällöllä esimerkiksi Comtestin avulla.
Halutaan siis etsiä alkuperäisestä jonosta t
pisin osajono, missä kaikki alkiot toteuttavat ehdon t[i] < t[i+1]
.
Tässä vielä toinen esimerkki ko. tehtävään:
Lukujonon
3, 5, 4, 4, 0, 1, 4, 6, 2
pisin aidosti kasvava osajono on
0, 1, 4, 6
ja tämä kyseinen osajono siis "alkaa" alkuperäisen jonon viidennestä alkiosta (luku 0) ja päättyy alkuperäisen jonon kahdeksanteen alkioon (luku 6).
Ei anna testistä pojoja, eikä dokumentista-
VL: testistä ei ole erikseen tulossa pisteitä koska ne ovat itse tehtyjä ja voivat olla esim tyyliin
1 === 1
jolloin testi menisi läpi ja tulisi pisteet vaikkei mitään ole tehnyt. Dokumenttipisteet tulevat kun koodipisteet on saatu ja sitten pyydetään dokumentti.
—Miksi listaksi muuttaminen ei kelpaa tehtävän ratkaisuksi. En keksinyt muutakaan keinoa kun muuttaa taulukko listaksi ja sen jälkeen muokata sitä???
—Voit kyllä halutessasi "muuttaa", tarkemmin ottaen kopioida taulukon uudeksi listaksi ja muokata sitten sitä. Lisäsin pohjakoodiin using System.Linq niin tuo kopioiminen onnistuu sanomalla taulukko.ToList(); --- toki tulos pitää sitten sijoittaa sopivalle muuttujalle.
-AJL
—Vinkki: Jos algoritmi ei ole kristallin kirkas, harjoittele Taunolla ja/tai kynällä ja paperilla.
Tehtävä 2*
Palataan hetkeksi kurssin alkupuolen laatikkotehtävään. Muuta ohjelmaa siten, että PiirraNelio
-aliohjelmalle viedään Vector
-olio kahden reaaliluvun (ja koon) sijaan. Tämä vektori toimii piirrettävän laatikon vasemman alakulman pisteenä. Funktio piirtää laatikon ja palauttaa sitten piirtämänsä laatikon oikean yläkulman koordinaatin. Nyt seuraavan laatikon piirtäminen on yksinkertaista koska se voidaan aloittaa edellisen kutsun palauttamasta paikasta.
Begin
-aliohjelma näyttäisi tältä.
Teenkö jotain väärin vai miksi nelio.Position käyttää vektoria neliön keskikohtana?
—Fysiikkaolion Position-ominaisuudella asetetaan nimenomaan olion keskikohta. Tässä täytyy siis itse laskea miten olio saadaan asemoitua oikein. -AJL
—public override void Begin()
{
Vector piste = new Vector(0, 0);
piste = PiirraNelio(piste);
piste = PiirraNelio(piste);
piste = PiirraNelio(piste);
}
Piirrä vielä pieni punainen ympyrä, joka on pisteessä (0, 0). Ympyrän saat muiden olioiden päälle varmasti kun lisäät sen "ylemmälle" tasolle
Add(pallo, 1);
// Huomaa: luku 1 tarkoittaa tasoa numero 1.
// Add(pallo) lisäisi pallon tasolle 0
Kuva siitä, miltä toimiva ohjelma näyttää ruudulla:
Koodi olisi nätimpi jos ohjelma tunnistaisi nelio.AbsRight ja nelio.AbsTop; se toimii muutenkin.
—Tehtävä 3 (1-2 p.)
Varsinainen tehtävä (1 p.): Tee funktio nimeltä OnkoSummaa
, joka ottaa kaksi parametria: int
-taulukon ja int
-luvun. Funktio palauttaa bool
-arvon sen perusteella, löytyykö annetusta taulukosta lukupari, jonka summa on parametrina annettu int
-luku.
Esimerkiksi kutsu
int[] t = new int[] {1, 2, 3, 9};
OnkoSummaa(t, 8);
palauttaisi false
, sillä taulukosta ei löydy kahta lukua jotka summautuisivat lukuun 8. Sen sijaan kutsu
int[] t = new int[] {1, 2, 4, 4};
OnkoSummaa(t, 8);
palauttaisi true
, sillä 4 + 4 = 8.
On my opinion - it is a small juggle in the extension task to sort the array before switching on the timer: sorting is O(n log n) computational complexity. I have an idea how to get O(n) without sorting (to be honest it has space complexity)
—Jatko-osa (+ 1 p.): Ota alla oleva mallikoodi Visual Studioon ja kokeile, kuinka kauan funktiosi ajo kestää 100,000 alkiolle. Jos saat ajan alle 50 millisekuntiin, voit merkitä itsellesi tästä toisen pisteen.
Huom: koska mukana on satunnaisuutta, niin riittää, että "tavallisesti" ajo menee tuohon alle 50 millisekuntiin. Ei haittaa jos joissain yksittäisissä tapauksissa menisikin hieman kauemmin, kunhan tulokset eivät ole tuhansien millisekuntien luokkaa kuten raakaan voimaan perustuvissa algoritmeissa. Toimiva ratkaisu läpäisee myös Main
in alussa olevan pienimuotoisen toiminnallisuustestin.
using System;
using System.Collections.Generic;
using System.Diagnostics;
public class Summa
{
public static void Main()
{
int[] testi = new int[] {1,2,2,3,5};
bool testiLapi = !OnkoSummaa(testi,1) && !OnkoSummaa(testi,2) &&
OnkoSummaa(testi,4) && OnkoSummaa(testi,6);
Console.WriteLine(testiLapi ? "Testit läpäisty." :
"Testit epäonnistuivat, virheellinen toteutus!");
const int MONTAKO = 100000;
int[] luvut = LuoSatunnainenTaulukko(MONTAKO, 0, MONTAKO / 2);
Array.Sort(luvut);
Stopwatch sw = Stopwatch.StartNew();
bool loytyykoPari = OnkoSummaa(luvut, MONTAKO);
sw.Stop();
double ms = sw.Elapsed.TotalMilliseconds;
Console.WriteLine("Kesti: " + ms + " millisekuntia.");
}
private static int[] LuoSatunnainenTaulukko(int pituus, int min, int max)
{
Random r = new Random();
int[] luvut = new int[pituus];
for (int i = 0; i < luvut.Length; i++)
luvut[i] = r.Next(min, max);
return luvut;
}
}
Tehtävä 4
M: 23. Dynaamiset tietorakenteet.
Kohta 1 (toteuta uusi funktio): Tee funktio PisinJono
, joka etsii merkkijonolistan pisimmän merkkijonon ja palauttaa sen (merkkijonona).
Kohta 2 (toteuta PoistaSanat
-aliohjelma): Tulosta pääohjelmassa pisin jono, ja poista sitten listasta kaikki tämän jonon esiintymät. Tarkoitus on hoitaa poistaminen käyttämällä silmukkaa ja listaolion Remove-metodia. Huomaa erityisesti Remove
-metodin paluuarvon tyyppi (bool
) ja dokumentaatio:
Return Value: true
if item is successfully removed; otherwise, false
. This method also returns false
if item was not found in the List
(ks. MSDN)
Tässä on hyvä tilaisuus harjoitella ComTestin käyttöä ja tienata TDD-pisteitä tekemällä funktioille myös testit.
Tehtävä 5-6 (2 p.)
Valmistelut: Ota Kotuksen nykysuomen sanalista (klikkaa hiiren oikealla ja sitten Tallenna linkki nimellä).
It's the name of the class. Replace it with your own class name. -AJL
—Tee uusi Console Application -projekti ja lisää lataamasi tekstitiedosto projektiin: hiiren oikealla projektin päälle \(\rightarrow\) Add \(\rightarrow\) Existing Item \(\rightarrow\) Oikealta alhaalta "All files" \(\rightarrow\) Etsi juuri äsken lataamasi .txt
-tiedosto. Kun tiedosto on projektissa, klikkaa siitä vielä hiiren oikealla \(\rightarrow\) Properties \(\rightarrow\) Copy to output directory -kohtaan laita Copy if newer
.
Tiedoston sisältämän aineiston saat luettua String
-taulukkoon kirjoittamalla Main
-pääohjelmaan:
String[] sanat = File.ReadAllLines("kotus_sanat.txt");
Kirjoita vielä ohjelmakoodin alkuun nimiavaruusviite using System.IO;
Tehtävä:
(a-kohta) (1 p.) Tee ohjelma, joka kysyy käyttäjältä merkkijonon. Toteuta sitten funktio joka palauttaa listan niistä Kotus-listan sanoista, jotka sisältävät kaikki käyttäjän antamat merkit. Lopuksi ohjelma tulostaa löydetyt sanat ruudulle.
Ota alla olevasta SisaltaaKaikkiMerkit
-funktiosta kopio omaan ohjelmaasi ja käytä sitä hyväksesi. Tämä funktio palauttaa true
tai false
sen mukaan sisältääkö annettu (yksi) merkkijonon kaikki annetut merkit.
/// <summary>
/// Funktiossa tutkitaan voidaanko annettu merkkijono
/// "upottaa toiseen merkkijonoon", eli
/// sisaltaako sana kaikki annetut merkit.
/// </summary>
/// <param name="sana">Sana, johon upotetaan</param>
/// <param name="merkit">Upotettava sana (eli tämän sanan
/// kirjaimet pitää löytyä ekasta sanasta)</param>
/// <returns>Onnistuko uptus</returns>
/// <example>
/// <pre name="test">
/// SananUpotus.SisaltaaKaikkiMerkit("antti", "antti") === true;
/// SananUpotus.SisaltaaKaikkiMerkit("antti", "at") === true;
/// SananUpotus.SisaltaaKaikkiMerkit("at", "antti") === false;
/// SananUpotus.SisaltaaKaikkiMerkit("anttijussi", "tia") === true;
/// SananUpotus.SisaltaaKaikkiMerkit("anttijussi", "") === true;
/// SananUpotus.SisaltaaKaikkiMerkit("anttijussi", "tiaa") === false;
/// SananUpotus.SisaltaaKaikkiMerkit("", "") === true;
/// SananUpotus.SisaltaaKaikkiMerkit("", "a") === false;
/// </pre>
/// </example>
public static bool SisaltaaKaikkiMerkit(String sana, String merkit)
{
StringBuilder merkitNyt = new StringBuilder(merkit);
StringBuilder sanaNyt = new StringBuilder(sana);
int i = 0;
while (i < merkit.Length)
{
char merkkiNyt = merkit[i];
// Tehdään seuraavaksi koodi jonka avulla
// löydetään merkin paikka StringBuilder-oliossa.
// Tämä vastaa String-olion IndexOf-metodia, jota
// ei valitettavasti löydy StringBuilderille.
int merkinPaikka = -1; // arvataan aluksi että merkkiä ei löydy.
int j = 0;
while (j < sanaNyt.Length)
{
if (sanaNyt[j] == merkkiNyt)
{
merkinPaikka = j;
break;
}
j++;
}
if (merkinPaikka >= 0)
{
sanaNyt = sanaNyt.Remove(merkinPaikka, 1);
}
else return false;
i++;
}
return true;
}
(b-kohta) (1 p.) Tee ohjelmasta interaktiivinen siten, että käyttäjä voi syöttää sanan kirjain kerrallaan, ja ohjelma näyttää tulokset heti. Katso video.
Mistä löytyy tietoa, miten saa tehtyä interaktiivisen tuosta?
—V1
Tällä viikolla ei ole uusia Ville-tehtäviä. Voit halutessasi tehdä 5 kappaletta tekemättömiä silmukka- ja/tai taulukkotehtäviä tai muita, joita et aikaisemmin ymmärtänyt. Muista Villen käyttöohje.
TDD1
Jos tarkistat vähintään kahden funktion toiminnan itse kirjoittamillasi automaattisilla testeillä (ComTest), saat merkitä yhden lisäpisteen. Kirjoita, minkä tehtävien/funktioiden toiminnan testasit sekä millaisilla testeillä. Voit antaa samassa tiedostossa palautetta ja kehitysehdotuksia Comtestin käytöstä.
Mikäli ComTest ei toimi yliopiston mikroluokissa, kokeile ensin asentaa ComTest-VS-plugin. Sitten tarkista, että ComTest haetaan oikeasta paikasta: Valitse Visual Studiossa Tools
\(\rightarrow\) ComTest
\(\rightarrow\) Options
. Tarkista, että Path to ComTest.jar
executable kentässä on N:\bin\ComTest.jar
ja olet yhdistänyt koneesi N-verkkolevyyn. Kysy tarvittaessa ohjaajalta neuvoa.
B1
Tee algoritmi kokonaislukutaulukon sekoittamiseksi. Tee void-
aliohjelma, joka ottaa parametrina int
-taulukon ja sekoittaa sen alkiot. Testaa algoritmiasi taulukolla, johon on alustettu järjestyksessä luvut 1, 2, 3, ..., 52. Palauta toimiva ohjelmakoodi, jossa on hyvin kommentoituna mitä algoritmissa tehdään.
Lukuja 1, 2, 3, ..., 52 ei tietenkään kannata laittaa taulukkoon manuaalisesti, koska helpompiakin tapoja on jo opittu ;).
Huom: Tässä ei ole tarkoitus "keksiä" omaa algoritmia, vaan käyttää ideaa jostakin valmiista algoritmista sekoittamiseen. Hyvä algoritmi on esim: Fisher-Yates shuffle. Tästä on toteutus Jypelin RandomGen -luokan Shuffle-aliohjelmassa. Jos matkit tätä, niin vaihda T
:n tilalle int
ja listan tilalle int
-taulukko. Funktion alkuun pitää lisätä nyt Random rand = new Random();
jotta Random
-olio on olemassa. Jypelin esimerkissä se on luokan attribuutti.
B2-3
Tee seuraava Console Application -peli.
Kaksi pelaajaa kilpailee siitä, kumpi saa noppaa heittämällä ensin 100 pistettä. Jokaisella vuorolla pelaaja heittää toistuvasti noppaa, kunnes saa joko numeron 1 tai pelaaja sanoo "pankki" jolloin hänen vuorollaan heitettyjen silmälukujen summa lisätään hänen kokonaispistemääräänsä.
Pelaaja kullakin heittokerralla joutuu siis tekemään seuraavan valinnan
- heitto - arvotaan nopan silmäluku 1-6, ja jos tulos on
- 1: pelaaja menettää kaikki omalla vuorollaan heittämänsä pisteet ja vuoro vaihtuu vastustajalle
- 2-6: silmäluku lisätään pelaajan "turn totaliin" ja pelaajan vuoro jatkuu
- pankki - pelaajan omalla vuorollaan heittämät pisteet (eli "turn total") lisätään hänen kokonaispistemääräänsä ja vuoro vaihtuu vastustajalle
Mistä johtuu error "Run error: File size limit exceeded"? Koodi on 100 riviä pitkä, koska halusin lisätä writelinejä väleihin, jotka kertovat pistetilanteesta konsolissa. Onko koodini vaan liian hidas vai mikä on? VS:ssä toimii.
—Readline ei toimi Timissä tässä tapauksess. -AJL
—G1-2
Tee aliohjelma ToistotonTaulukko
, joka saa parametrinaan taulukon, jossa on kokonaislukuja, ja palauttaa taulukon, jossa on alkuperäisen taulukon alkiot kukin vain yhden kerran järjestettynä niiden esiintymiskertojen määrän mukaan nousevaan järjestykseen. (1,5 p.) Täysiä pisteitä varten kirjoita aliohjelmalle myös testit. (0,5 p.)
Esim. taulukosta {1, 2, 3, 34, 34, 2, 1, 34, 1, 1, 1}
palautetaan {3, 2, 34, 1}
.
These are the current permissions for this document; please modify if needed. You can always modify these permissions from the manage page.