The page has been modified since the last reload. Refresh now?

There are {{ pendingUpdatesCount() }} pending paragraph updates.

 

Mitä osattava tässä vaiheessa kurssia

Tässä dokumentissa on käänteisessä järjestyksessä (eli uusin päällä) mitä pitää osata tässä vaiheessa kurssia.

Viikot 3 ja 4

Mitä pitäisi osata

Luentomonistetta luettu (ja klikkailtu punaiset pois) luvun 13 (Ehtolauseet) puoliväliin. Samoin lukua 26, eli tiedon esittäminen negatiivisten binäärilukujen kohdalta.

  • aliohelman (ja myös funktion) esittelyrivin kirjoittaminen kun aliohjelman kutsu on kirjoitettu valmiiksi.
  • aliohjelma- ja funktiokutsun kirjoittaminen yksikertaisessa tapauksessa
  • yksinkertaisen ehtolauseen sisältävän funktion toteuttaminen
  • merkkijonon perusmetodien kutsuminen
  • Char-luokan metodien kutsuminen
  • ongelman jakaminen pienempiin osaongelmiin jotka sitten osataan toteuttaa

Mitä sitten pitäisi jo pystyä Bloomin taksonomian mukaan siirtämään työkirjassa pidemmälle?

  • Algoritminen ajattelu
  • C#-kielen perusteet
  • Muuttujat
  • Aliohjelmat ja funktiot
  • Ehtolauseet
  • Yksikkötestit (ainkain kohtaan 1)
  • Dokumentointi ja sen lukeminen

Viiko 2

Mitä ollaan nähty:

Kurssin aluksi on katsottu mitä kaikkea kurssilla tulee olemaan. Itse asiassa olemme nähneet jo lähes kaiken mitä kurssin loppuaikana tulee, jatkossa asioita on vaan opittava ymmärtämään ja tekemään itsekin.

Mitä olemme nähneet (vrt osaamistavoitteet) tähän mennessä:

  • ohjelman kirjoittaminen, kääntäminen ja ajaminen
  • peräkkäisyys
  • kielen rakennetta (lohkoja, varattuja sanoja yms)
  • muuttujia (lumiukon pallojen paikat)
  • aliohjelmia (mm. PiirraLumiukko, PiirraPallo)
  • parametrin välitys (PiirraLumiukko aliohjelmalle kerrottiin mihin paikkaan)
  • ehtolauseet (vilahti Guru-tehtävän vastauksessa)
  • silmukat (vilahti Guru-tehtävän vastauksessa)
  • taulukot (Tauno-tehtävissä)
  • olioiden käyttö (sanottiin pallo-oliolle että missä koordinaatissa sen kuuluu olla tai mikä on sen väri)
  • lukujärjestelmät, ASCII-koodi (aloitettiin binäärilukuja, ASCII-koodi oli demoissa)
  • debuggerin käyttö (tullee pääteohjaus 2:ssa)

Eli siis loppukurssi kuluu siinä, että saamme noiden osaamista hilattua siinä Bloomin taksonomiassa ylöspäin. Nyt voit siis jo melkein siirtää nuo kaikki työkirjassa kohtaan 1 (tai ehkä 0.5, ihan miltä tuntuu).

Mitä pitäisi osata

Luentomonistetta luettu (ja klikkailtu punaiset pois) luvun 7 alkuun ja vähän lukua 7. Samoin lukua 26, eli tiedon esittäminen.

Mitä sitten pitäisi jo pystyä Bloomin taksonomian mukaan siirtämään työkirjassa pidemmälle?

  • ohjelman kirjoittaminen, kääntäminen ja ajaminen - ohjelman tekeminen koostuu useista vaiheista (tälle ei ole työkirjan kaaviossa omaa kohtaansa, lähinnä se on murto-osa kohdasta C#-kielen perusteet)
  • peräkkäisyys - olemme tehneet ohjelmia, jotka tulostavat monta riviä (demon tehtävä tulosta nimi ja kännykkä. Mikäli rivien järjestystä vaihtaa, on tulos erilainen! Eli askeleet on tehtävä peräkkäin. Tai palloa ei voida lisätä ennen kuin se on luotu. Tai pallon väriä ei voi vaihtaa ennen kuin pallo on luotu. Toisaalta joidenkin asioiden järjestyksellä ei ole väliä. Voidaan ensin laittaa pallon paikka ja sitten väri tai toisinpäin. Pallo voidaan jopa lisätä ensin ja sitten vaihtaa sen paikka. Kokeile!

Viikko 1

Mitä ollaan nähty

Kurssin aluksi on katsottu mitä kaikkea kurssilla tulee olemaan. Ohjelman kirjoittamisen, kääntämisen ja ajamisen perusteet.

Mitä pitäisi osata

Kun on katsonut viikon 1 luennot, käynyt pääteohjauksissa ja tehnyt Demo 1:n tehtävät, pitäisi osata:

  • kirjoittaa mallista kopioiden ohjelma jollakin tekstieditorilla
  • kääntää ohjelma komentoriviltä
  • ajaa ohjelma komentoriviltä
  • ymmärtää että ohjelman muokkausten jälkeen se pitää kääntää ja ajaa uudelleen
  • tehdä valmiiseen ohjelmaan "helposti apinoitavia" muutoksia kuten vaihtaa tulostettavaa tekstiä, vaihtaa olioiden väriä, matkia piirtämistä niin, että osaa lisätä useampia samanlaisia kohteita eri paikkaan ruudulla
  • löytää kurssimateriaalista luentojen videoinnit, demotehtävtä ja pääteohjaustehtävät
  • tietää mitä kurssin suorittaminen vaatii

Mitä EI tarvitse osata

  • vielä ei tarvitse osata itse tuottaa ohjelmaa
  • ei tarvitse vielä syvällisemmin tietää mitä ohjelmointikielen sanat tarkoittavat
  • ei tarvitse muistaa ulkoa juurikaan mitään. Kunhan tietää mistä päin materiaalia löytää jonkun asian jos tarvitsee sitä