Mitä osattava tässä vaiheessa kurssia
Tässä dokumentissa on käänteisessä järjestyksessä (eli uusin päällä) mitä pitää osata tässä vaiheessa kurssia.
Viikot 3 ja 4
- vertaa luennot
Mitä pitäisi osata
Luentomonistetta luettu (ja klikkailtu punaiset pois) luvun 13 (Ehtolauseet) puoliväliin. Samoin lukua 26, eli tiedon esittäminen negatiivisten binäärilukujen kohdalta.
- aliohelman (ja myös funktion) esittelyrivin kirjoittaminen kun aliohjelman kutsu on kirjoitettu valmiiksi.
- aliohjelma- ja funktiokutsun kirjoittaminen yksikertaisessa tapauksessa
- yksinkertaisen ehtolauseen sisältävän funktion toteuttaminen
- merkkijonon perusmetodien kutsuminen
- Char-luokan metodien kutsuminen
- ongelman jakaminen pienempiin osaongelmiin jotka sitten osataan toteuttaa
Mitä sitten pitäisi jo pystyä Bloomin taksonomian mukaan siirtämään työkirjassa pidemmälle?
- Algoritminen ajattelu
- C#-kielen perusteet
- Muuttujat
- Aliohjelmat ja funktiot
- Ehtolauseet
- Yksikkötestit (ainkain kohtaan 1)
- Dokumentointi ja sen lukeminen
Viikot 1 ja 2
- vertaa luennot
Mitä ollaan nähty:
Kurssin aluksi on katsottu mitä kaikkea kurssilla tulee olemaan. Itse asiassa olemme nähneet jo lähes kaiken mitä kurssin loppuaikana tulee, jatkossa asioita on vaan opittava ymmärtämään ja tekemään itsekin.
Mitä olemme nähneet (vrt osaamistavoitteet) tähän mennessä:
- ohjelman kirjoittaminen, kääntäminen ja ajaminen
- peräkkäisyys
- kielen rakennetta (lohkoja, varattuja sanoja yms)
- muuttujia (lumiukon pallojen paikat)
- aliohjelmia (mm.
PiirraLumiukko
,PiirraPallo
) - parametrin välitys (PiirraLumiukko aliohjelmalle kerrottiin mihin paikkaan)
- ehtolauseet (vilahti Guru-tehtävän vastauksessa)
- silmukat (vilahti Guru-tehtävän vastauksessa)
- taulukot (Tauno-tehtävissä)
- olioiden käyttö (sanottiin pallo-oliolle että missä koordinaatissa sen kuuluu olla tai mikä on sen väri)
- lukujärjestelmät, ASCII-koodi (aloitettiin binäärilukuja, ASCII-koodi oli demoissa)
- debuggerin käyttö (tullee pääteohjaus 2:ssa)
Eli siis loppukurssi kuluu siinä, että saamme noiden osaamista hilattua siinä Bloomin taksonomiassa ylöspäin. Nyt voit siis jo melkein siirtää nuo kaikki työkirjassa kohtaan 1 (tai ehkä 0.5, ihan miltä tuntuu).
Mitä pitäisi osata
Luentomonistetta luettu (ja klikkailtu punaiset pois) luvun 7 alkuun ja vähän lukua 7. Samoin lukua 26, eli tiedon esittäminen.
Mitä sitten pitäisi jo pystyä Bloomin taksonomian mukaan siirtämään työkirjassa pidemmälle?
- ohjelman kirjoittaminen, kääntäminen ja ajaminen - ohjelman tekeminen koostuu useista vaiheista (tälle ei ole työkirjan kaaviossa omaa kohtaansa, lähinnä se on murto-osa kohdasta C#-kielen perusteet)
- peräkkäisyys - olemme tehneet ohjelmia, jotka tulostavat monta riviä (demon tehtävä tulosta nimi ja kännykkä. Mikäli rivien järjestystä vaihtaa, on tulos erilainen! Eli askeleet on tehtävä peräkkäin. Tai palloa ei voida lisätä ennen kuin se on luotu. Tai pallon väriä ei voi vaihtaa ennen kuin pallo on luotu. Toisaalta joidenkin asioiden järjestyksellä ei ole väliä. Voidaan ensin laittaa pallon paikka ja sitten väri tai toisinpäin. Pallo voidaan jopa lisätä ensin ja sitten vaihtaa sen paikka. Kokeile!
These are the current permissions for this document; please modify if needed. You can always modify these permissions from the manage page.