JetBrains Rider

JetBrains Rider on integroitu kehitysympäristö (Integrated Development Environment, IDE). IDE on ohjelma, joka yhdistää yhteen paikkaan kaikki ohjelmien kehittämiseen tarvittavia ominaisuuksia, kuten:

  • Koodin kirjoittaminen
  • Koodin kääntäminen ohjelmaksi
  • Virheiden ja ongelmien etsiminen koodissa
  • Koodin navigointi- ja refaktorointityökaluja (esim. "Etsi koodista", kirjoittamisen aikaiset ehdotukset, koodin massamuokkaaminen)
  • Ohjelman virheiden jäljitys eli debuggaus
  • Samaan asiakokonaisuuteen liittyvän koodin hallinta ("projektit")

IDE-ohjelmia on useita eri ohjelmointikielille ja ympäristöille. Ohjelmointi 1 -opintojaksolla käytetään JetBrains Rider -kehitysympäristöä, joka on erityisesti C# ja .NET-ajoympäristölle tarkoitettu IDE.

Asennusohjeet Työkalut -sivulla

Tämän luvun ohjeilla asennetaan Jypeli-kehitystyökalut (JetBrains Rider ja Jypeli) sekä ComTest-laajennus Rideriin.

Konfigurointi ja laajennokset

Rider-asetusten muuttaaminen opintojaksolle sopivaksi

# vesanAsetukset

Oletusasetukset koodin muotoilulle ja analysoinnille ovat tämän kurssin näkökulmasta usein turhan aggressiivisia (ts. auttavat turhan innokkaasti tai väärään suuntaan), joten muutetaan asetuksia tämän kurssin suositusten mukaisiksi.

Jos haluat varmuuskopioida nykyiset asetuksesi, tee se valikosta File Manage IDE Settings Export Settings.

  • Lataa asetuspaketti (settings.zip) (Linuxissa voi joutua vaihtamaan tarkentimen .jar latauksen jälkeen)
  • Avaa Rider ja valitse Welcome to JetBrains Rider-ikkunassa vasemmasta alalaidasta Configure Import Settings...
  • Etsi ja valitse äsken haettu tiedosto
  • Klikkaa OK, sitten Import and Restart

Vaihtoehtoisesti voit mukauttaa asetuksia yksitellen alla olevien ohjeiden mukaisesti.

Ja uusimmassa Riderissa joudut joka tapauksessa alla olevalla manuaaliohjeella poistamaan oikoluvun käytöstä (ainakin toistaiseksi).

Pro tip: Jos käytät Rideria usealla tietokoneella, voit synkronoida asetuksesi valitsemalla File Manage IDE Settings Settings sync.

Riderin asetukset saa ladattua ja asennettua ongelmitta vieläkin. Enkä huomannut mitään ongelmia n. 5 minuutin käyttämisen jälkeen.

Kiitos! Lasketaan siis, että asia toimii! -DZ

14 Oct 25 (edited 15 Oct 25)
# rider-ai

Sisäänrakennetun tekoälytäydennyksen kytkeminen pois

Riderissa on sisäänrakennettu tekoälypohjainen täydennys, joka yrittää täydentää kirjoitetun rivin loppuun ympäröivän koodin perusteella:

Esimerkki Riderin tekoälypohjaisesta koodin täydennyksestä
Esimerkki Riderin tekoälypohjaisesta koodin täydennyksestä

Aivan opintojakson alussa tämä täydennys ei haittaa, mutta myöhemmin täydennys pikemmin häiritsee sen rajoittuneisuuden vuoksi. Siispä suosittelemme kytkemään se pois seuraavasti:

  • Avaa Rider Welcome to JetBrains Rider -näkymään
  • Valitse vasemmasta alalalaidasta Configure Settings
  • Mene asetuksissa kohtaan Editor General Inline Completion
  • Ota ruksi pois kohdasta Enable local Full Line completion suggestions
  • Tallenna asetukset Save-painikkeella

Kurssin koodin muotoilu- ja analyysiasetusten ("settings.zip") selitykset (valinnaista lisätietoa)

Suositeltavat käyttöliittymän asetukset (valinnaista lisätietoa)

# solution

Riderin peruskäyttö: solution ja projekti

Rider käyttää ns. solution-projekti-rakennetta koodin organisointiin.

Projekti sisältää yhteen ohjelmaan (peliin tai konsolisovellukseen) liittyvän koodin ja grafiikka- ja musiikkitiedostot.

Projekti kuuluu aina johonkin solutioniin. Yksi solution voi sisältää yhden tai useampia projekteja. (Sivuhuomio: Solution on Microsoftin keksimä nimi tällaiselle projekteja koostavalle kapistukselle. Sana ei varsinaisesti tarkoita mitään.)

Esimerkiksi yksi demokerta voi olla yksi solution joka sisältää useita projekteja (demotehtäviä). Useiden projektien lisäämisessä samaan solutioniin on se etu, että silloin voi pitää samaan demoon liittyvät tehtävät yhtä aikaa näkyvillä ilman että niitä tarvitsee jatkuvasti avata tai sulkea.

Riderissa tehdyt solutionit ja projektit ovat yhteensopivia Visual Studion kanssa.

Suositeltava hakemistorakenne

Kurssilla kannattaa kaikki kurssin asiat tehdä esimerkiksi alikansion (hakemiston) ohj1 alle. Tuo ohj kansio ohj1 voi alla käyttötarkoituksesta riippuen eri paikassa:

Mikroluokan koneessa

c:\MyTemp\Anonymous\ohj1

ja omassa kannettavassa esimerkiksi:

Windows: `/c/kurssit/ohj1`    
Mac ja Linux: `~/kurssit/ohj1` 

ja sitten tuon kansion alla on alikansiota tyyliin:

ohj1
 |
 +-demot 
 |  +-demo1
 |  | +-HelloWorld
 |  | +-Lumiukko
 |  | 
 |  '-demo2
 |    +-Lumiukko2
 |    +-LukujenLaskemista
 |
 '-ohjaukset
    +-paate1
    | +-HelloWorld
    | +-Lumiukko
    '-paate2

Eli esimerkiksi demo1 on yksi solution jonka alla on useita projekteja. Usein projekti on yksi demotehtävä.

# uusisolution

Uusi solution

Luodaan uusi solution ja siihen projekti. Tässä esimerkissä luodaan demo1-niminen solution ja siihen Lumiukko-niminen projekti demot-alikansioon:

Mikäli haluat lisätä projektin olemassa olevaan solutioniin, katso luku Uusi projekti olemassa olevaan solutioniin.

  • Valitse New Solution.
    • Mikäli joku vanha solution on jo auki, niin sama onnistuu yläpalkista File/New Solution.
Uusi solution Linuxissa
Uusi solution Linuxissa
  • Valitse vasemmalta templates-listasta FysiikkaPeli.

  • Anna solutionin nimeksi demoX, esimerkiksi demo1

  • Anna projektin nimi, esimerkiksi Lumiukko tai Teht3Lumiukko (Huom Iso alkukirjan!).

  • Kirjoita tai selaa poluksi (Anonymous tilalle oma käyttäjätunnuksesi jos se on eri):

    • oma Windows kone: C:\kurssit\ohj1\demot
    • Mac: /Users/Anonymous/kurssit/ohj1/demot
    • Linux: /home/Anonymous/kurssit/ohj1/demot
    • mikroluokssa C:\MyTemp\Anonymous\ohj1\demot

    HUOM! Yliopiston mikroluokissa projekti tulee tehdä ensin tietokoneen kiintolevylle, esim. C:\MyTemp\Anonymous\.... Siirrä lopuksi tiedostot U-asemallesi tai muualle talteen.

  • Jätä Put solution and project in the same directory-boksi tyhjäksi.

  • Framework-kohtaan net8.0

  • Klikkaa Create.

  • Levylle syntyy nyt hierarkia:

    kurssit                    - kaikkien kurssien hakemisto
      ohj1                     - ohj1 kurssin hakemisto
        demot                  - demojen hakemisto
          demo1                - demo1:n hakemisto
            demo1.sln          - solutionintiedosto jossa luetellan mitä projekteja
            Lumiukko           - hakmeisto jonka alla Lumiukko-projekti     
              bin              - hakemisto jonne tulee ajettavaa koodia
              obj              - hakemisto jonne tulee käännettyjä tiedostoja
              Lumiukko.cs      - C#-tiedosto johon tulee lumiukon piirtävä koodi
              Ohjelma.cs       - C#-pääohjelma
              Lumiukko.csproj  - projektin tiedosto jossa kerrotaan mitä tiedotoja projektiin liittyy
  • Klikkaa Solution Explorerissa Lumiukko.cs-kooditiedostoa. Koodissa pitäisi näkyä:

    public class Lumiukko : PhysicsGame
    {
        public override void Begin()
        {
            // Kirjoita ohjelmakoodisi tähän
    
            PhoneBackButton.Listen(ConfirmExit, "Lopeta peli");
            Keyboard.Listen(Key.Escape, ButtonState.Pressed, ConfirmExit, "Lopeta peli");
        }
    }
  • Kokeile käynnistää ohjelma Run/Run 'Lumiukko', jolloin pitäisi näkyä uusi ikkuna vaaleansinisellä taustalla. Jos kaikki toimii, sulje ikkuna.

  • Pyyhi pois koko se rivi jossa lukee "Kirjoita ohjelmakoodisi tähän" ja kirjoita tilalle

            Level.Background.Color = Color.Black;
            PhysicsObject pallo = new PhysicsObject(200, 200, Shape.Circle);
            pallo.Color = Color.White;
            Add(pallo);
  • Käynnistä ohjelma uudestaan ja tarkista että ohjelma muuttui.

  • Kirjoita luokan dokumentaatiokommentti näppäilemällä luokan esittelyrivin (elipublic class...) yläpuolelle kolme kauttaviivaa ///. Kirjoita <summary>-tagien väliin selvitys luokan toiminnasta (eli että piirretään lumiukko)
  • Kirjoita vastaavasti Begin-metodin dokumentaatiokommentit.
# uusiprojekti

Uusi projekti olemassa olevaan solutioniin

Oletetaan, että solution on jo olemassa. Lisätään siihen toinen projekti olemassa olevan lisäksi. Tässä esimerkissä luodaan uusi ConsoleMain-projekti olemassa olevaan demo1-solutioniin.

  • Klikkaa Explorer-paneelissa solutionin demo1 nimeä hiiren oikealla (Macissa kahdella sormella).
  • Valitse Add -> New Project
  • Valitse vasemmalta ConsoleMain-projektimalli
  • Anna nimeksi HelloWorld
  • Paina Create.
  • Ensimmäisellä kerralla projekti ajetaan klikkaamalla Explorerissa sen nimeä HelloWorld hiiren oikealla ja valitse Run HelloWorld. Myöhemmillä kerroilla voit käynnistää projektin käynnistämällä yläpalkista haluamasi projektin.

Jypeli-projektit

Jypeli-projektin voi tehdä valitsemalla solutionia tai projektia luodessa Custom Templates -kohdasta oikean projektimallin.

  • ConsoleMain (Konsolisovellukset, joissa on Ohj1 kurssin pohja)
  • Fysiikkapeli (Fysiikkaa käyttävät pelit ja muut graafiset sovellukset)
  • Tasohyppelypeli (Esimerkkipeli)
  • Android Fysiikkapeli (Android-alustaa varten)

Pääohjelma Jypeli-projekteissa (Main)

Jypeli-projektissa Main-pääohjelma menee Ohjelma.cs-tiedostoon, joten jos copy-pastetat koodin, joka sisältää Main-pääohjelman, niin poista Main-pääohjelma Portaat-luokan (tms. projektisi nimeä vastaava luokka) sisältä. Projektissa ei saa olla kahta Main-pääohjelmaa.

# content

Sisällön tuominen Jypeli-projektiin (Content-kansio)

Kuvat ja äänet lisätään peliprojektin Content-kansioon, joka näkyy editorin tiedostolistauksessa.

Content-kansion voi luoda klikkaamalla hiiren oikealla projektia -> Add -> Directory

Sisällön lisääminen
Sisällön lisääminen
  1. Lisää tiedosto klikkaamalla kansiota hiiren oikealla napilla -> Add -> Add Existing Item
  2. Valitse tiedosto(t) jonka haluat lisätä ja paina ok.
  3. Valitse Copy.
  4. Klikkaa tuomaasi tiedostoa Content-kansiossa hiiren oikealla ja valitse Properties
  5. Vaihda Copy to output directory -kohtaan "Copy if newer"

Testien lisääminen (ComTest)

ComTest-laajennos lisää uuden comt-pohjan, jolla voi generoida valmiin pohjan yksikkötestien kirjoittamiselle.

Käyttö:

  1. Kirjoita testattavalle funktiolle runko, esimerkiksi

        public static int Sum(int a, int b) 
        {
            return 0;
        }
  2. Siirrä kursori rungon yläpuolelle ja kirjoita ///, jolloin Rider generoi valmiin rungon funktion dokumentaatiolle:

  3. Lisää uusi rivi dokumentaation alapuolelle:

  4. Kirjoita comt ja varmista, että ehdotuksissa näkyy vastaava pohja:

  5. Paina Enter. Dokumentaation loppuun ilmestyy valmis pohja ComTest-testille:

  1. Kirjoita tuonne <pre name="test"> rivin ja </pre> rivin väliin

        /// Sum(0, 0) === 0;
        /// Sum(2, 3) === 5;
        /// Sum(-2, 1) === -1;
  2. Aja testit alla olevilla ohjeilla.

  3. Pitäisi tulla punaista.

  4. Korjaa funktion return-lause muotoon

            return a + b;
  5. Aja testit uudelleen, pitäisi tulla vihreää.

Testikoodin generointi ja ajaminen

Valitse Tests | ComTest: Generate Tests from Solution varsinaisen testikoodin generointiin tehtyihin ComTest-testeihin perustuen. Tämä valinta generoi (tai päivittää mikäli testit olivat muuttuneet) ja myös ajaa kaikki testit solutionissa.

Voit myös pelkästään ajaa testit (ilman generointia / päivitystä) valinnalla Tests | Run All Tests from Solution

Vinkki: Nopeinta on käyttää pikanäppäimiä:

  • Generoi/päivitä ja aja testit komennolla Ctrl + Shift + T (Windows) tai ⇧ + ⌘ + T (macOS)
  • Testien ajo manuaalisesti: Ctrl + U, L (Windows) tai ⌘ + ; (macOS)

Oman pikanäppäimen tekeminen testien ajamiseksi

Vesa: Koska mulla ei toimi tuo Ctrl + Shift + T ja haluan, että ajon voisi suorittaa Ctrl+Q, niin vaihdan pikanäppäintä:

  • File/Settings/Keymap
  • kynän kuvasta oikealle hakusanaksi comt
  • Valitaan löytyvistä ehdotuksista ComTest: Generate Test from Solution tuplaklikkaamalla
  • poistetaan vanha näppäin yhdistelmä (Remove...)
  • tuplaklikataan uudelleen
  • Add Keyboard Shortcut
  • Painetaan sinisellä kehystetyssä laatikossa haluttua näppäinyhdistelmää (nyt siis Ctrl+Q)
  • OK/Save

Esimerkkejä ComTestin käytöstä

Muita ohjeita ja vinkkejä

Pikanäppäimet

Ikkunat

Riderisssa voi eri ikkunoita siirrellä hiirellä paikasta toiseen.

  • Kun ikkunaa siirtää ja irrottaa, siitä tulee Float-näkymä (View Mode).
  • Ikkunan oikeassa yläkulmassa on ikoni, jolla ikkunan saa telakoitumaan (Dock).
  • Oletuksena ikkuna telakoituu viimeiseen "kotiinsa". Jos telakoidun ikkunan raahaa ja päästää irti johonkin reunoista (vasen, ala tai oikea), ikkuna telakoituu sinne.
  • Telakoituja ikkunoita voi avata ja sulkea klikkaamalla niiden nimeä.
  • Ikkunan rattaankuvasta voi View Mode-kohdasta valita myös Window, jolloin ikkunasta tulee erillinen käyttöjärjestelmän ikkuna jonka voi vetää vaikka toiseen näyttöön.
  • Ikkunan rattaankuvasta löytyy myös Move To josta voi suoraan valita mihin ikkuna telakoituu.
  • lähdekoodi-ikkunoita (mm. .cs-päätteisiä) voi asetelle allekkain, rinnakkain tai vetää ihan omiksi ikkunoikseen, joita voi siirtää vaikka toiseen näyttöön.
  • Eri paikkaa viedyn lähdekoodi-ikkunan saa omaan TAB-listaansa joko vetämällä sen toisen lähdekoodi-ikkunan keskelle tai sitten sulkemalla ikkunan ja avaamalla uudelleen

Näkymät

Ikkunanäkymä (siis niiden määrä ja sijoittelu) voi vaihdella tiloittain. Kurssilla tärkeimät tilat ovat muokkaus ja debug. Oletuksena ollaan muokkaustilassa ja debugtilaan päästään kun ohjelma pysähtyy breakpointtiin.

Ikkunoiden hakeminen

Ikkunat voi helposti vahigossa hukata ja silloin niitä voi etsiä seuraavista paikoista:

  • View/ToolWindows
  • Debug/Windows

Tärkeimmät ikkunat (suluissa mistä menusta ikkunan löytää jos se on hukkunut):

Muokkaustila:

  • peruseditointialue, tässäkin voi tiedostoja siirtää rinnakkain katseltavaksi tai irroitttaa kokonaan omiksi ikkunoikseen
  • Solution Explorer - näyttää solutionin rakenteen
  • Run - näyttää ohjelman tulosteen
  • File (View) - ohjelman käännösvirheet
  • Debug (View) - testien tulokset
# tim-consolemain

Komentorivitehtävien tekeminen Riderissa

Voit tehdä harjoitustehtäviä suoraan Riderissa. TIM tarjoaa helpon tavan kopioida tehtävän pohjakoodin Rideriin ja sieltä takaisin TIMiin.

Jos teet komentorivitehtävän, toimi seuraavasti:

  1. Tee uusi projekti Riderissa. Valitse projektipohjaksi ConsoleMain.
  2. TIMissa: Klikkaa tehtävän palautuslaatikossa olevaa olevaa Näytä koko koodi -linkkiä
  3. TIMissa: Valitse Copy-linkki
  4. Riderissa: Avaa kohdassa 1 tekemäsi koodin .cs-tiedosto
  5. Riderissa: Valitse kaikki (esim. Ctrl-a tai Cmd-a)
  6. Riderissa: Liitä (esim. Ctrl-v tai Cmd-v)
  7. Riderissa: Jos liitetyssä koodissa on kommentteja, jossa lukee BYCODEBEGIN ja BYCODEEND, tee tehtävän vastaus näiden rivien väliin.
  8. Riderissa: Kun olet valmis, valitse taas kaikki (kuten kohta 5)
  9. Riderissa: Kopioi (esim. Ctrl-c tai Cmd-c)
  10. Siirry TIMiin
  11. Liitä alla olevaan tehtävälaatikkoon (esim. Ctrl-v tai Cmd-v).

Alla olevat ohjeet on myös havainnollistettu esimerkillä (videossa ei ole ääntä):

# tim-fysiikkapeli

Jypeli-tehtävien tekeminen Riderissa

Voit tehdä Jypeli-harjoitustehtäviä Riderissa. TIMissa olevat harjoitustehtävät käyttävät oletuksella Fysiikkapelipohjaa ellei ole toisin mainittu.

Jos teet Jypeli-tehtävän, toimi seuraavasti:

  1. TIMissa: Klikkaa tehtävän palautuslaatikossa olevaa olevaa Näytä koko koodi -linkkiä. Katso, mikä on tehtäväss olevan luokan (class) nimi.
  2. Riderissa: Tee uusi projekti. Valitse projektipohjaksi Fysiikkapeli (ellei toisin ohjeisteta) ja aseta projektin nimeksi sama kuin tehtävässä olevan luokan (class) nimi.
  3. Riderissa: Avaa tekemäsi projektin .cs-tiedostoa, jonka nimi on sama kuin projektin nimi. Huomaa, että Riderin luo automaattisesti myös Ohjelma.cs-tiedoston, jota sinun ei tarvitse eikä pidä muokata.
  4. TIMissa: Valitse Copy-linkki
  5. Riderissa: Valitse kaikki (esim. Ctrl-a tai Cmd-a)
  6. Riderissa: Liitä (esim. Ctrl-v tai Cmd-v)
  7. Riderissa: Jos liitetyssä koodissa on kommentteja, jossa lukee BYCODEBEGIN ja BYCODEEND, tee tehtävän vastaus näiden rivien väliin.
  8. Riderissa: Kun olet valmis, valitse taas kaikki (kuten kohta 5)
  9. Riderissa: Kopioi (esim. Ctrl-c tai Cmd-c)
  10. Siirry TIMiin
  11. Liitä alla olevaan tehtävälaatikkoon (esim. Ctrl-v tai Cmd-v).

Yleisiä ongelmia ja ratkaisuja

Katso työkalut-sivulta.

Muita ongelmia?

Jos vastaan tuli jokin muu ongelma jota ei tällä sivulla ole raportoitu, ilmoita siitä jotta ongelma ja korjaus voidaan dokumentoida tänne.

These are the current permissions for this document; please modify if needed. You can always modify these permissions from the manage page.