Huom! Nämä wikisivut ovat osittain vielä työn alla, osa sisällöstä saattaa olla puutteellista. Ongelmakohtien viereen voit jättää kommentin, yliopiston käyttäjät myös pystyvät (ja saavat) muokata sivuja.
Jypelin käyttöohjeet » Miten lisään olion?
Jos sinulla on käytössä Fysiikkapeli-projektimalli ja haluat kappaleen johon vaikuttaa fysiikka, tee PhysicsObject
. Jos kappaleelle ei haluta mitään fysiikkaan liittyviä ominaisuuksia, kuten törmäyksiä, tällöin GameObject
on parempi valinta.
Yksinkertainen esimerkki kappaleen luonnista.
- Ensimmäisellä rivillä luodaan muuttuja jolle annetaan nimeksi kissa, joka siis tyypiltään fysiikkaolio.
- Fysiikkaoliota luodessa täytyy antaa tieto olion leveydestä ja korkeudesta. Tässä olion leveydeksi laitetaan 40 ja korkeudeksi 20. Kokeile muokata näitä arvoja.
Add
-funktiolla lisätään olio kenttään.
Olion luonnin jälkeen sille voi asettaa muitakin ominaisuuksia, kuten muodon tai värin.
Ominaisuuksia voi muuttaa vielä senkin jälkeen, kun olio on lisätty kenttään Add
:illä.
Muut oliot tehdään vastaavalla tavalla, PhysicsObjectin
tilalla vaan on halutun olion tyyppi. Eri oliot voivat kuitenkin haluta enemmän (tai vähemmän) tietoja jo luotaessa.
1. Millaisia olioiden muotoja on olemassa?

Oliolle voidaan asettaa muoto. Jypelissä olevia muotoja ovat ympyrä, suorakulmio, kolmio, sydän, tähti, jana sekä erilaiset monikulmiot. Lisäksi muodon voi tehdä kuvaan perustuvasti.
Tehdään nyt uusi fysiikkaolio, jonka leveys on 100 ja korkeus on 50.
PhysicsObject olio = new PhysicsObject( 100, 50 );
Muista myös tarvittaessa lisätä olio kentälle: Add(olio);
Voit muuttaa olion sijaintia käyttämällä olio.X = 0
ja olio.Y = 0
komentojen avulla Kokeillaan nyt asettaa olio-muuttujalle erilaisia muotoja.
2. Olion lisääminen toisen lapsiolioksi
Olio voidaan kiinnittää toiseen olioon lisäämällä se lapsiolioksi. Kiinnittämisen jälkeen lapsiolio liikkuu vanhempansa mukana. Lapsiolio säilyttää suhteellisen sijaintinsa vanhempaan nähden, ellei lapsioliota erikseen liikuteta.
PhysicsObject pallo = new PhysicsObject(100, 100);
pallo.Shape = Shape.Circle;
pallo.Color = Color.White;
pallo.X = 100;
Add(pallo); // Pallo lisätään normaalisti peliin
PhysicsObject hattu = new PhysicsObject(60, 30);
hattu.Shape = Shape.Rectangle;
hattu.Color = Color.Green;
hattu.Position = pallo.Position; // Sijoitetaan hattu aluksi samaan kohtaan pallon kanssa
hattu.X += 0; // Siirretään hattua x-akselin suunnassa alkuperäisestä sijainnista
hattu.Y += 50; // Siirretään hattua y-akselin suunnassa alkuperäisestä sijainnista
pallo.Add(hattu); // Huom! Hattu lisätään pallon lapsiolioksi
These are the current permissions for this document; please modify if needed. You can always modify these permissions from the manage page.