Huom! Nämä wikisivut ovat osittain vielä työn alla, osa sisällöstä saattaa olla puutteellista. Ongelmakohtien viereen voit jättää kommentin, yliopiston käyttäjät myös pystyvät (ja saavat) muokata sivuja.

Jypelin käyttöohjeet » Miten lisään olion?

Jos sinulla on käytössä Fysiikkapeli-projektimalli ja haluat kappaleen johon vaikuttaa fysiikka, tee PhysicsObject. Jos kappaleelle ei haluta mitään fysiikkaan liittyviä ominaisuuksia, kuten törmäyksiä, tällöin GameObject on parempi valinta.

Yksinkertainen esimerkki kappaleen luonnista.

# example1
  • Ensimmäisellä rivillä luodaan muuttuja jolle annetaan nimeksi kissa, joka siis tyypiltään fysiikkaolio.
    • Fysiikkaoliota luodessa täytyy antaa tieto olion leveydestä ja korkeudesta. Tässä olion leveydeksi laitetaan 40 ja korkeudeksi 20. Kokeile muokata näitä arvoja.
  • Add-funktiolla lisätään olio kenttään.

Olion luonnin jälkeen sille voi asettaa muitakin ominaisuuksia, kuten muodon tai värin.

PhysicsObject kissa = new PhysicsObject(40, 20);
kissa.Shape = Shape.Circle;
kissa.Color = Color.Red;
Add(kissa);

Ominaisuuksia voi muuttaa vielä senkin jälkeen, kun olio on lisätty kenttään Add:illä.

Muut oliot tehdään vastaavalla tavalla, PhysicsObjectin tilalla vaan on halutun olion tyyppi. Eri oliot voivat kuitenkin haluta enemmän (tai vähemmän) tietoja jo luotaessa.

1. Tämän sivun TODO

  • Olion lisääminen toisen lapsiolioksi.

PhysicsObject kissa2 = new PhysicsObject(40, 20); kissa2.Shape = Shape.Circle; kissa2.Color = Color.White; Add(kissa2);

MOI! Olin viime kesänä koodauskursilla ja olen siitä asti käyttänyt tätä sivua:) Voisitteko lisätä tähän miten oliolle määritetään sijainti, se auttaisi paljon? Kiitos :D PS. en aijo muokata tätä sivua tämän enempää

18 Dec 23 (edited 18 Dec 23)

Millaisia olioiden muotoja on olemassa?

Oliolle voidaan asettaa muoto. Jypelissä olevia muotoja ovat ympyrä, suorakulmio, kolmio, sydän, tähti, jana sekä erilaiset monikulmiot. Lisäksi muodon voi tehdä kuvaan perustuvasti.

Tehdään nyt uusi fysiikkaolio, jonka leveys on 100 ja korkeus on 50.

PhysicsObject olio = new PhysicsObject( 100, 50 ); Muista myös tarvittaessa lisätä olio kentälle:

Add(olio); Kokeillaan nyt asettaa olio-muuttujalle erilaisia muotoja.

  1. Ympyrä

Ympyrä on pyöreä muoto, jolla on säde ja halkaisija. Ympyrän halkaisija (leveys ja korkeus) on 2 * säteen pituus.

olio.Shape = Shape.Circle; Tässä tapauksessa oliostamme tulee ympyrä, jonka halkaisija on 100 (eli menee leveyden mukaan). Olio ei kuitenkaan näytä ympyrältä, vaikka se oikeasti onkin sen muotoinen, koska sen leveys on suurempi kuin korkeus.

Jos oliosta haluaa myös ympyrän näköisen, leveys ja korkeus tulee asettaa yhtä suuriksi!

These are the current permissions for this document; please modify if needed. You can always modify these permissions from the manage page.