Huom! Nämä wikisivut ovat osittain vielä työn alla, osa sisällöstä saattaa olla puutteellista. Ongelmakohtien viereen voit jättää kommentin, yliopiston käyttäjät myös pystyvät (ja saavat) muokata sivuja.
Jypelin Dokumentaatio » Fontin muuttaminen
Fontti tarkoittaa kirjasinta, eli sitä miltä teksti näyttää. Jypeli sisältää valmiiksi Roboto-fontin normaalilla kirjaisimella, sekä boldattuna.
Näihin pääsee käsiksi Font.Default
tai Font.DefaultBold
-kenttien kautta.
1. TrueType ja OpenType -fonttien käyttäminen
TrueType (.ttf) ja OpenType (.otf) -fontit saa käyttöön lisäämällä fonttitiedoston projektin Content
-kansioon ja lataamalla sen. esimerkiksi Labelille:
Label label = new Label("Tämä tulee eri fontilla.");
label.Font = LoadFont("fontti.ttf");
Add(label);
Hyvä paikka fonttitiedostojen etsintään on esimerkiksi Google fonts.
On kuitenkin suositeltavaa, että fonttia ei ladata jokaiselle Label
ille erikseen, vaan että se ladataan ohjelman attribuuteissa, esimerkiksi:
Font omaFontti = LoadFont("NotoSansKR-Regular.otf");
public override void Begin()
{
// Muuta koodia...
Label l = new Label("Kissa");
l.Font = omaFontti;
...
2. Fontin koon muuttaminen
Huomautus: omaFontti.size = 50; #- size sana kirjoitetaan isolla eli omaFontti.Size = 50;
Korjattu, tänne on kaikilla muokkausoikeudet ja parannuksia saa vapaasti tehdä :) -MR
—Olemassaolevan fontin kokoa voi muuttaa omaFontti.Size = 50;
Fonttien oletuskoko on 25.
Huom! jos muutat Jypelin valmiiden Font.Default
tai Font.DefaultBold
-fonttien kokoa, vaikuttaa se joka ikiseen käyttöliittymäkomponenttiin oletuksena.
Voit tehdä oletusfontista kopion:
// Konstruktorin parametrit ovat koko, onkoBoldattu.
Font kopio = new Font(25); // tai
Font kopioBold = new Font(25, true);
3. Fonttien tyylittely
Voit antaa fontille reunuksen sanomalla omaFontti.StrokeAmount = 1;
, tai sumentaa fonttia omaFontti.BlurAmount = 1;
.
Molempien sallitut arvot ovat väliltä 0-20
;
Fontilla ei voi olla samaan aikaan sekä reunus että sumennus.
4. Kahden tai useamman fontin yhdistäminen
Voit lisätä fonttiin myös toisen fonttitiedoston tuoman merkistön, esimerkiksi usean eri merkistön käyttämiseksi samassa Label
issa.
Mikäli fonttitiedostot sisältävät päällekkäin menevää merkistöä, ensimmäisenä lisätty pysyy käytössä.
// Luodaan ensin oma fontti-olio
Font omaFontti = new Font(50);
// Sitten yhdistetään siihen Japanin ja Korean merkistöt
// Fonttitiedostot lisätty Content-kansioon.
omaFontti.AddFont("NotoSansJP-Regular.otf");
omaFontti.AddFont("NotoSansKR-Regular.otf");
Label l = new Label("Kissa on Japaniksi ネコ\nKun taas Koreaksi se on 고양이");
l.TextColor = Color.Black;
l.Font = omaFontti;
Add(l);
5. Labelin tekstin yksittäisten merkkien värjääminen
Labelin tekstin merkit on mahdollista värjätä yksittäin.
Label label = new Label("Kissa");
label.Font = new Font(50);
Color[] varit = new Color[] { Color.Red, Color.Green, Color.Blue, Color.Brown, Color.Red };
label.CharacterColors = varit;
Add(label);
Huomioita:
- Taulukossa tulee olla tekstin jokaiselle merkille väri, eli väritaulukon tulee olla vähintään yhtä pitkä kuin itse tekstin.
- Tämän kentän arvon asettaminen ylittää
label.TextColor
-kentän arvon.
These are the current permissions for this document; please modify if needed. You can always modify these permissions from the manage page.