Huom! Nämä wikisivut ovat osittain vielä työn alla, osa sisällöstä saattaa olla puutteellista. Ongelmakohtien viereen voit jättää kommentin, yliopiston käyttäjät myös pystyvät (ja saavat) muokata sivuja.

Jypelin Dokumentaatio » Fontin muuttaminen

Fontti tarkoittaa kirjasinta, eli sitä miltä teksti näyttää. Jypeli sisältää valmiiksi Roboto-fontin normaalilla kirjaisimella, sekä boldattuna.

Näihin pääsee käsiksi Font.Default tai Font.DefaultBold -kenttien kautta.

1. TrueType ja OpenType -fonttien käyttäminen

TrueType (.ttf) ja OpenType (.otf) -fontit saa käyttöön lisäämällä fonttitiedoston projektin Content-kansioon ja lataamalla sen. esimerkiksi Labelille:

Label label = new Label("Tämä tulee eri fontilla.");
label.Font = LoadFont("fontti.ttf");
Add(label);

Hyvä paikka fonttitiedostojen etsintään on esimerkiksi Google fonts.

On kuitenkin suositeltavaa, että fonttia ei ladata jokaiselle Labelille erikseen, vaan että se ladataan ohjelman attribuuteissa, esimerkiksi:

Font omaFontti = LoadFont("NotoSansKR-Regular.otf");

public override void Begin()
{
    // Muuta koodia...
    
    Label l = new Label("Kissa");
    l.Font = omaFontti;
    ...
    

2. Fontin koon muuttaminen

Huomautus: omaFontti.size = 50; #- size sana kirjoitetaan isolla eli omaFontti.Size = 50;

Korjattu, tänne on kaikilla muokkausoikeudet ja parannuksia saa vapaasti tehdä :) -MR

06 Nov 22 (edited 06 Nov 22)

Olemassaolevan fontin kokoa voi muuttaa omaFontti.Size = 50; Fonttien oletuskoko on 25.

Huom! jos muutat Jypelin valmiiden Font.Default tai Font.DefaultBold -fonttien kokoa, vaikuttaa se joka ikiseen käyttöliittymäkomponenttiin oletuksena.

Voit tehdä oletusfontista kopion:

// Konstruktorin parametrit ovat koko, onkoBoldattu.
Font kopio = new Font(25); // tai
Font kopioBold = new Font(25, true);

3. Fonttien tyylittely

Voit antaa fontille reunuksen sanomalla omaFontti.StrokeAmount = 1;, tai sumentaa fonttia omaFontti.BlurAmount = 1;.

Tekstin eri sumennustasot.
Tekstin eri sumennustasot.

Molempien sallitut arvot ovat väliltä 0-20;

Fontilla ei voi olla samaan aikaan sekä reunus että sumennus.

4. Kahden tai useamman fontin yhdistäminen

Voit lisätä fonttiin myös toisen fonttitiedoston tuoman merkistön, esimerkiksi usean eri merkistön käyttämiseksi samassa Labelissa.

Mikäli fonttitiedostot sisältävät päällekkäin menevää merkistöä, ensimmäisenä lisätty pysyy käytössä.

// Luodaan ensin oma fontti-olio
Font omaFontti = new Font(50);

// Sitten yhdistetään siihen Japanin ja Korean merkistöt
// Fonttitiedostot lisätty Content-kansioon.
omaFontti.AddFont("NotoSansJP-Regular.otf");
omaFontti.AddFont("NotoSansKR-Regular.otf");

Label l = new Label("Kissa on Japaniksi ネコ\nKun taas Koreaksi se on 고양이");
l.TextColor = Color.Black;
l.Font = omaFontti;
Add(l);

5. Labelin tekstin yksittäisten merkkien värjääminen

Labelin tekstin merkit on mahdollista värjätä yksittäin.

Label label = new Label("Kissa");
label.Font = new Font(50);
Color[] varit = new Color[] { Color.Red, Color.Green, Color.Blue, Color.Brown, Color.Red };
label.CharacterColors = varit;
Add(label);

Huomioita:

  • Taulukossa tulee olla tekstin jokaiselle merkille väri, eli väritaulukon tulee olla vähintään yhtä pitkä kuin itse tekstin.
  • Tämän kentän arvon asettaminen ylittää label.TextColor-kentän arvon.

These are the current permissions for this document; please modify if needed. You can always modify these permissions from the manage page.