Huom! Nämä wikisivut ovat osittain vielä työn alla, osa sisällöstä saattaa olla puutteellista. Ongelmakohtien viereen voit jättää kommentin, yliopiston käyttäjät myös pystyvät (ja saavat) muokata sivuja.

Jypelin käyttöohjeet » Miten kenttää voi zoomata (kameran käyttöohjeet)?

Pelissä tulee oletuksena aina kamera, joka näyttää pelialueen olioineen. Kameraa voi esimerkiksi zoomata lähemmäs tai kauemmas kentästä. Kameran nimi on Camera.

1. Zoomaaminen

Kameralla voi zoomata antamalla parametriksi zoomauskertoimen.

Kun zoomauskerroin on suurempi kuin 1, niin kamera zoomaa lähemmäs:

Camera.Zoom(1.5);

Jos taas zoomauskerroin on pienempi kuin 1, niin kamera zoomaa kauemmas:

Camera.Zoom(0.5);

2. Zoomaaminen näyttämään koko kentän kerralla

Kameran voi laittaa zoomaamaan siten, että koko kenttä näkyy kerralla näytöllä:

Camera.ZoomToLevel();

Parametrina voidaan myös antaa marginaali, jos esimerkiksi halutaan nähdä hieman reunojen ulkopuolelle.

Camera.ZoomToLevel(50);

Marginaali voi myös olla negatiivinen.

3. Zoomaaminen näyttämään kaikki oliot

Kamera voidaan käskeä sijoittumaan niin, että kaikki peliin lisätyt oliot näkyvät ruudulla.

Camera.ZoomToAllObjects();

Tälle myös voidaan antaa marginaali, jos halutaan hieman suurempi/pienempi alue näkyviin.

Camera.ZoomToAllObject(50);

4. Peliolion seuraaminen

Kameran voi laittaa seuraamaan tiettyä pelioliota, kuten pelaajaa:

Camera.Follow(pelaaja1);

Jos halutaan seurata pelkästään vaaka- tai pystysuunnassa, voidaan Follow-aliohjelmakutsun sijasta kutsua FollowX tai FollowY.

Kamera voi seurata myös useampaaa oliota samalla kertaa. Tällöin kamera zoomaa automaattisesti niin, että kaikki oliot mahtuvat kuvaan samaan aikaan. Reunoille jäävää tilaa voi myös muuttaa erikseen pysty- ja vaakasuuntaan.

Camera.Follow(pelaaja1, pelaaja2);
Camera.FollowXMargin = 200;
Camera.FollowYMargin = 100;

Kameralta voi aina pyytää olion, jota se seuraa:

GameObject seurattuOlio = Camera.FollowedObject;

FollowedObject on null, jos kamera ei seuraa mitään oliota. Jos kamera seuraa useita olioita, FollowedObject on näkymätön olio seurattavien olioiden keskipisteessä.

5. Seuraamisen lopettaminen

Seuraaminen voidaan lopettaa seuraavalla käskyllä:

Camera.StopFollowing();

6. Kameran palauttaminen alkutilaan

Kamera nollautuu takaisin alkutilaan (keskelle ruutua ja alkuperäiseen zoomauskertoimeen, lopettaa seuraamisen) seuraavasti:

Camera.Reset();

Alkutilaan palauttaminen keskittää kameran koordinaatiston origoon alkuperäisellä zoomauskertoimella ja lopettaa kaikenlaisen liikkeen.

7. Kameran pitäminen kentän sisällä

Jos et halua, että kamera voi näyttää aluetta kentän reunojen ulkopuolella, aseta

Camera.StayInLevel = true;

8. Kameran koordinaattien asettaminen

Kameralle voi myös suoraan kertoa koordinaatit, johon se halutaan keskittää. Tällöin kamera asettuu niin, että annettu piste on ruudun keskellä.

Camera.X = Level.Right - 100;
Camera.Y = Level.Top - 400;

9. Nopeuden asettaminen kameralle

Jos halutaan että kamera liikkuu itsekseen tietyllä nopeudella, voidaan sanoa (kuten peliolioille)

Camera.Velocity = new Vector(200, -100);

Ylläolevassa esimerkissä asetettiin kamera liikkumaan 200 yksikköä sekunnissa oikealle ja 100 alaspäin.

These are the current permissions for this document; please modify if needed. You can always modify these permissions from the manage page.