Huom! Nämä wikisivut ovat osittain vielä työn alla, osa sisällöstä saattaa olla puutteellista. Ongelmakohtien viereen voit jättää kommentin, yliopiston käyttäjät myös pystyvät (ja saavat) muokata sivuja.
Jypelin käyttöohjeet » Miten kenttää voi zoomata (kameran käyttöohjeet)?
Pelissä tulee oletuksena aina kamera, joka näyttää pelialueen olioineen. Kameraa voi esimerkiksi zoomata lähemmäs tai kauemmas kentästä. Kameran nimi on Camera.
1. Zoomaaminen
Kameralla voi zoomata antamalla parametriksi zoomauskertoimen.
Kun zoomauskerroin on suurempi kuin 1, niin kamera zoomaa lähemmäs:
Camera.Zoom(1.5);
Jos taas zoomauskerroin on pienempi kuin 1, niin kamera zoomaa kauemmas:
Camera.Zoom(0.5);
2. Zoomaaminen näyttämään koko kentän kerralla
Kameran voi laittaa zoomaamaan siten, että koko kenttä näkyy kerralla näytöllä:
Camera.ZoomToLevel();
Parametrina voidaan myös antaa marginaali, jos esimerkiksi halutaan nähdä hieman reunojen ulkopuolelle.
Camera.ZoomToLevel(50);
Marginaali voi myös olla negatiivinen.
3. Zoomaaminen näyttämään kaikki oliot
Kamera voidaan käskeä sijoittumaan niin, että kaikki peliin lisätyt oliot näkyvät ruudulla.
Camera.ZoomToAllObjects();
Tälle myös voidaan antaa marginaali, jos halutaan hieman suurempi/pienempi alue näkyviin.
Camera.ZoomToAllObject(50);
4. Peliolion seuraaminen
Kameran voi laittaa seuraamaan tiettyä pelioliota, kuten pelaajaa:
Camera.Follow(pelaaja1);
Jos halutaan seurata pelkästään vaaka- tai pystysuunnassa, voidaan Follow-aliohjelmakutsun sijasta kutsua FollowX
tai FollowY
.
Kamera voi seurata myös useampaaa oliota samalla kertaa. Tällöin kamera zoomaa automaattisesti niin, että kaikki oliot mahtuvat kuvaan samaan aikaan. Reunoille jäävää tilaa voi myös muuttaa erikseen pysty- ja vaakasuuntaan.
Camera.Follow(pelaaja1, pelaaja2);
Camera.FollowXMargin = 200;
Camera.FollowYMargin = 100;
Kameralta voi aina pyytää olion, jota se seuraa:
GameObject seurattuOlio = Camera.FollowedObject;
FollowedObject on null, jos kamera ei seuraa mitään oliota. Jos kamera seuraa useita olioita, FollowedObject on näkymätön olio seurattavien olioiden keskipisteessä.
5. Seuraamisen lopettaminen
Seuraaminen voidaan lopettaa seuraavalla käskyllä:
Camera.StopFollowing();
6. Kameran palauttaminen alkutilaan
Kamera nollautuu takaisin alkutilaan (keskelle ruutua ja alkuperäiseen zoomauskertoimeen, lopettaa seuraamisen) seuraavasti:
Camera.Reset();
Alkutilaan palauttaminen keskittää kameran koordinaatiston origoon alkuperäisellä zoomauskertoimella ja lopettaa kaikenlaisen liikkeen.
7. Kameran pitäminen kentän sisällä
Jos et halua, että kamera voi näyttää aluetta kentän reunojen ulkopuolella, aseta
Camera.StayInLevel = true;
8. Kameran koordinaattien asettaminen
Kameralle voi myös suoraan kertoa koordinaatit, johon se halutaan keskittää. Tällöin kamera asettuu niin, että annettu piste on ruudun keskellä.
Camera.X = Level.Right - 100;
Camera.Y = Level.Top - 400;
9. Nopeuden asettaminen kameralle
Jos halutaan että kamera liikkuu itsekseen tietyllä nopeudella, voidaan sanoa (kuten peliolioille)
Camera.Velocity = new Vector(200, -100);
Ylläolevassa esimerkissä asetettiin kamera liikkumaan 200 yksikköä sekunnissa oikealle ja 100 alaspäin.
These are the current permissions for this document; please modify if needed. You can always modify these permissions from the manage page.