Leivonmäen lentoparatiisin toimintaohje
1. Hinaaminen
- virallinen hinaustoimintaohje
- jokainen hinaa yhtä monta kertaa kuin lentää
- jokainen osaa hinata sekä varjoliitimiä että riippuliitimiä
- taittopyörä PITÄÄ MUISTAA KÄÄNTÄÄ!
- riippuliitiminen hinaus aloitetaan niin, että auto on taittopyörän vierellä ja narussa on löysää (ks video alla)
varjoliitiminen hinaus aloitetaan tiukalla narulla
lähtökäsky on hinausohjeesta poiketen aina (hinattava liidin pitää AINA sanoa Leiskalla):
varjoliidin, valmis aja
tai
riippuliidin, valmis aja
hinauspaineet neuvotellaan ennen lähtökäskyä tai ne sanotaan lähtökäskyn yhteydessä
varjoliidin, maksimi 90, valmis aja
hinaaja kuittaa saamansa käskyn juuri samoilla sanoilla, tärkeää on kuitata mitä hinataan
hinaaja ei lähde hinaamaan, mikäli käsky, lentolaite tai kilot ovat epäselviä
auto kannattaa sammuttaa mikäli lähtö viivästyy
1.1 Narun kuljettaminen hinauksen aikana
Mikäli hinataan autolla pohjoisesta etelään (pohjoistuuli) ja Jorma on itäpuolella:
- poikkitien kohdalla on vasemmalla puolella kaide
- kaiteen kohdalla ajetaan niin lähellä kaidetta kuin uskaltaa, 0.5 m riittää
- tarkoituksena on saada naru kaiteen päälle, muuten se hinkkaa keskikohdalla hiekkaa ja kuluu
- hinausta jatketaan vasemman (itäpuoleisen) uran vasenta reunaa noin 200 m
- sitten siirrytään nurmen vasempaan reunaan ja ei mennä ainakaan keskilinjan yli
- ideana on saada naru kulkemaan kaiteelta nurmelle ja pysymään siellä
- mikäli nurmella ei voi ajaa riittävän kovaa, pysytään vasemmalla uralla

Mikäli Jorma on länsipuolella
- kuten edellä, mutta päinvastoin
Mikäli hinataan autolla etelästä pohjoiseen (etelätuuli):
- mietitään tarkasti kumminko päin tuuli sortaa
- lähdetään tuulen yläpuoleista uraa, jos tuulee lännestä, lännen puoleista uraa ja päinvastoin
- mikäli sortuma on epäselvä, kerrotaan radiolla lähtöpaikalle esimerkiksi: "Auto hinaa Leivonmäen puolelta". Lentäjän pitää silloin koittaa sortaa itäpuolelle jottei naru jää autoon
- kun naru on noussut ilmaan, vaihdetaan ajolinja nurmikolle narun säästämiseksi
2. Kentälle saapuminen
- ei ole kohteliasta tulla kentälle ja pistää itseään äkkiä jonoon kun muut ovat tehneet kaiken työn ja ottaneet autot esiin, levittäneet narut yms.
- toki joskus voi olla menoja ettei pääse aloitukseen, mutta jokaisen pitäisi olla useasti kesässä tekemässä aloitushommat
- autoista tarkastetaan öljyt ja nesteet, samoin silmämääräisesti rengaspaineet
- mikäli autoissa on jotakin vikaa tai päivän aikana tulee, siitä on raportoitava, mieluiten korjattava
- tallissa on vararenkaita, puhjenneen renkaan voi vaihtaa
3. Poistuminen kentältä
- ei ole kohteliasta tulla kentälle, ottaa pari hinausta ja poistua
- toki silloin tällöin voi olla menoja ja kentältä on kiire pois, mutta aina ei voi olla näin!
- mikäli väki selkeästi pysyy ilmassa, kysytää radiolla haluaako joku virlä hinauksia ja jos ei halua, kelataan naru pois
- lanataan kenttä
- molemmat pitkät urat 2x eli mennen ja tullen
- joka kerta käydään pohjoispäässä kääntymässä, eli 400m pätkä tulee lanattua 4x
- lanaaminen poistaa nimismiehenkiharat ja tasoittaa kuoppia ja uria jolloin autot kestävät paremmin
- välillä voi lanata myös nurmiosan
4. Narun jatkaminen
4.1 Narun jatkaminen puikolla
Jatkopuikon saa tehtyä esimerkiksi markiisin jäykistämiseen tarvittavasta "muoviputkesta":
- katkaise putkesta n. 2 puikon mittainen pätkä
- lämmitä keskeltä sytkärillä ja kierrä niin, että puikot katkeavat irti
- viilaa katkenneet päät kauniin pyöreäksi
- ota iso harvakierteinen peltiruuvi ja lämmitä toista päätä kuumailmapuhaltimella ja kierrä ruuvi puikoon niin että sinne syntyy kierre
- poista ruuvi, hio tarvittaessa
Pujottaminen:
- puikolla pujotetaan kohti "pitkää narua"
4.2 Narun jatkaminen "koukulla"
- koukulla pujotetaan poispäin "pitkästä narusta"
5. Hinausauton käyttö
5.1 Takaluukun aukaisu
These are the current permissions for this document; please modify if needed. You can always modify these permissions from the manage page.