.NET 8.0

.NET on Microsoftin kehittämä ohjelmistokehitysalusta, joka tarjoaa työkaluja ja ympäristön erilaisten sovellusten luomiseen ja suorittamiseen. Kirjoitushetkellä (04/2024) ajantasainen versio on 8.0. Muitakin (vanhempia) versioita on olemassa, mutta Ohjelmointi 1 -kurssin tarpeisiin tuo versio on hyvä.

.NET-alusta on eräänlainen "väliporras", joka pystyy suorittamaan ohjelmoijan kirjoittaman C#-ohjelman halutussa kohdeympäristössä. Alustan ansiosta sama ohjelma voidaan ajaa eri käyttöjärjestelmissä. Vastaavia alustoja on muillekin kielille, esimerkiksi JRE-alusta Javalle, ja tämä JRE-alusta pitää asentaa silloin kun halutaan ajaa Java-ohjelmia.

Tässä ohjeessa asennamme .NET-alustan ja sitten siihen kurssilla käytetyn Jypeli-kirjaston.

Jos sinulla on Windows, niin sinulla tulee olla asennettuna Git Bash.

# asentaminen

1. Asentaminen

Aloita menemällä osoitteeseen https://dotnet.microsoft.com/en-us/download.

Lataa käyttöjärjestelmäsi mukainen asennuspaketti, ks. alla.

1.1 Windows

Lataa ja asenna .NET 8.0 SDK lataussivun ohjeiden mukaan.

1.2 MacOS:

Lataa ja asenna SDK lataussivun ohjeiden mukaan. Mikäli asennussivulla on tarjolla sekä ARM- että x64-versiot, valitse seuraavasti:

Katso "Tietoja tästä macista" mikä prosessori sinulla on:

  • Arm64, jos on M1 tai uudempi prosessori,
  • x64, jos Intel
  • klikkaa ladattua .dmg-tiedostoa ja asenna se

1.3 Linux:

  • klikkaa install .net on linux instructions

  • seuraa aukeavan sivun ohjeita

  • esimerkiksi Ubuntu:

    sudo apt-get update && sudo apt-get install -y dotnet-sdk-8.0
# kokeilu

2. Toiminnan kokeilu

Sulje mahdollisesti auki oleva komentorivi ja avaa se uudestaan

  • Windows: Git Bash
  • macOS: Pääte/Terminal
  • Linux: Terminal

Kirjoita

dotnet --version 

Pitäisi näyttää jotakin tyyliin (loppudesimaalit voivat vaihdella)

8.0.202
# jypeli

3. Jypeli

3.1 Mallitiedostojen asentaminen

Asennetaan seuraavaksi Jypelin mallitiedostot (templates).

Kirjoita komentoriviltä

dotnet new install Jypeli.Templates

3.2 Toiminnan kokeilu

Tee oma kokeiluhakemisto ja siirry sinne kirjoittamalla komentoriviltä

Windows (levyn /c tilalle voit käyttää muutakin levyä jos sinulla on muita levyjä):

mkdir -p /c/kurssit/ohj1/asennus
cd /c/kurssit/ohj1/asennus

Mac ja Linux:

mkdir -p ~/kurssit/ohj1/asennus
cd ~/kurssit/ohj1/asennus

3.2.1 HelloWorld

  • luo HelloWorld-ohjelma kirjoittamalla komentoriviltä:

    dotnet new ConsoleMain -n HelloWorld

    eli ConsoleMain-mallista luodaan uusi (-n = new) projekti (ja solution) nimeltä HelloWorld. Uuden projektin nimenä voit toki käyttää mitä vaan nimeä.

  • siirry syntyneeseen hakemistoon

    cd HelloWorld
  • Muokkaa hakemistoon tullutta HelloWorld.cs C#-ohjelmakoodia. Jos asensit Visual Studio Coden, voit komentaa

    code HelloWorld.cs
  • Voit (a) käyttää muutakin editoria, (b) komentaa vc tai jos teit sellaisen komennon itsellesi asennuksen yhteydessä, tai (c) käynnistää ensin editorin ja etsiä ko. tiedoston.

  • Muokkaa pääohjelma muotoon (voit lainausmerkkeihin kirjoittaa mitä tahansa tekstiä):

        public static void Main()
        {
            Console.WriteLine("Hello World!");
        }
  • tallenna tiedosto

  • siirry takaisin auki olevaan komentoriviin (Windowsissa helpoiten Alt-Tab

  • käännä ja aja ohjelma:

    dotnet run
  • voit editorissa kokeilla muokata jotakin muuta tekstiä lainausmerkkien väliin ja ajaa uudelleen

  • palaa edelliseen hakemistoon

    cd ..

3.2.2 Tasohyppely

  • luodaan vielä kokeeksi graafinen Tasohyppelypeli:

    dotnet new Tasohyppelypeli -n Tasohyppely
  • siirry pelin hakemistoon:

    cd Tasohyppely
  • käännä ja aja peli:

    dotnet run
  • pitäisi tulla seuraavanlainen peli
    Tasohyppely

  • voit liikkua nuolilla ja pääset pois ESC-painikkeella.

4. Ongelmatilanteita

4.1 Jypeli-projekti valittaa käännettäessä .NETin versiosta

Aja komentoriviltä komento

dotnet new update

ja yritä uudestaan. Jos yritit kääntää kehitysympäristössä (Rider ym.), käynnistä se varmuuden vuoksi uudelleen.

These are the current permissions for this document; please modify if needed. You can always modify these permissions from the manage page.