Kurssipalaute ja siitä keskustelu syksy 2017

Käyttäjälle: klikkaa tästä ja ruksi jos haluat postia muutoksista. Palaa sitten tänne antamaan mielipiteitä. Jos pidät selainta auki, ja joku laittaa lisää mielipiteitä, niin ne päivittyvät sinun selaimessasi. Kun kikkaat jotakin kappaletta, saat siihen C-painikkeen, josta voit kommentoida kappaletta. Tai sitten voit lisätä uuden viestin tai kokoaan uuden keskustelun aiheen.

Tähän dokumenttiin on tarkoitus kerätä merkittävimpiä kurssilla (ja puolen välin jälkeen kurssipalautteesta) nousseita asioita ja keskustella niistä. Kaikilla kurssilaisilla on muokkausoikeus dokumenttiin ja tarkoitus on että kunkin alkohdan alle saa lisätä omia ehdotuksiaan ongelman ratkaisemiseksi aloittaen kappaleen ranskalaisella viivalla. Mikäli opiskelijan mielestä jotakin puuttuu voi tuonne tehdä "omiakin nostoja" keskustelun pohjaksi.

Alla on melkein suoraan palautteesta kasattuna pohjatekstiä (jos on ilman nimeä). Sitten noiden perässä on nimmareilla missä on oma näkemykseni asiasta, josta saa sitten vapaasti olla erimieltä.

Muista että muokkaamaan pääsee kun menee kpl kohdalta vasemmlle päin kunnes tulee se turkoosi palkki ja klikkaa siten sitä turkoosia palkkia ja sieltä Edit tai Add paragraph above (alle ei tarvitse pysytä lisäämään kun aina voi mennä paikkaan josta voi lisätä päälle).

1. Työtavat

  • Palaute-sivustolla oli myös paljon kurssin työmäärästä ja pidän itsekin kurssia melko työläänä. Toisaalta kuitenkin opetettava aihe on sellainen, että ei sitä voi oppia kuin itse tekemällä.
  • VL: Joo, tää työmäärä on ikuinen tappelun kohde. Kurssille on laskettu se noin 15 h/vko keskimääräiselle opiskelijalle. Ja tutkimusten mukaan se on ennen vastannut varsin hyvin tavoitteita. On selvää että aina löytyy niitä jotka ovat keskimääräistä hitaampia ja työmäärää ei voida säätää niin että kaikilla menisi saman verran. Vastineeksi jokaisella on varmaan kursseja, joilla op:t lähtee vähemmällä työllä kuin 26.7 h/op. Ja tämä tasoittaa tilannetta. Se ei tarkoita sitä, että jos jonkun kurssin saa 2 h lukemisella ja sitten ruksi ruutuun tentillä, niin kaikista kursseista pitäisi selvitä samalla. Silloin säästynyt työaika on käytettävissä toisella kurssilla. Opiskelijan vuotuinen työmäärä pitäisi olla 1600 h (=60 op), ja se tarkoittaa paljon yli 40 h työviikkoja jos ei opiskele kesällä.
  • Asiaa tulee niin paljon ettei kaikki meinaa jäädä mieleen.
  • VL: Oikeasti asiaa ei ole paljon. Aliohjelmat (tehty ihan alusta saakka), muuttuja (ensimmäisestä Taunosta alkaen), taulukot (ensimmäisestä Taunosta alkaen), ehtolauseet ja silmukat. Kaikki muu on noiden soveltamista. Ja ulkoa ei kuulukkaan osata mitään, vaan tietää mistä sen löytää. Kannattaa aina lisätä sinne lunttilappuun kun tulee uusi asia. Ja kurssin aikana lunttilappu TIMissä voi olla myös linkkejä sinne paikoihin, mistä kokee olevan hyötyä.
  • VL: Kävin muuten läpi lunttilappuja ja löysin vain pari, joissa oli mitään järkeä. Käyttäkää ihmeessä hyväksenne ja kirjoittakaa aina tuonne se mitä ette osaa ja mikä pitää "muistaa".
  • Ehdottomasti vaikeinta on löytää aikaa. Luentovideot + demopalautus + viikon demo vie helposti 10-12 tuntia.
  • VL: Nyt kannattaa onnitella itseään, sillä olen budjetoinut käytettäväksi 14.5 h/vko tähän kurssiin.
  • näytelmät ja animaatiot tosi hyviä
  • Myöskin kaipaisin kultaista keskitietä näiden "leikkikää parin kanssa aliohjelmia ja syöttäkää lapuilla 1+1 ja toinen antaa lapun =2" ja tosi vaikeiden ja nopeasti menevien lopputunnin koodien välille.
  • VL: yksi tykkää ja toinen ei :-) Pelkään että suuri osa ei vieläkään sisäistänyt tuota lappuleikin merkitystä. Ja vielä vähemmän niitä näytelmiä. Niissä oli melkoinen määrä opetusta. Pointti ei ole se mitä siinä laskettiin, vaan se miten informaatiota välitettiin ja kuinka paljon. Se sama pitää osata itse miettiä kun tekee aliohjelmia. Jos tuon tajuaa, ei ne "lopputunnin koodit ole tosi vaikeita".
  • Enemmän ryhmä-/parityöskentelyä.
  • Olen hiukan perfektionismiin taipuvainen. Haluan oppia itse ja tehdä asiat omassa rauhassani. Tällä kurssilla siihen on parhaat mahdollisuudet!
  • VL: Toistaiseksi jätän tästä ryhmätyöstä vastuun opiskelijoille itselleen. Demojen tekeminen pareina/ryhmässä on tosi opettavaista. Mutta kun mikroluokassa pyydetään ihmisiä menemään pareiksi, jokainen valtaa oman koneen ja pitää huolen ettei kukaan pääse lähelle. Väkisin tehdyt parit esim harkkatyötä varten vain hidastavat tekemistä. Ryhmätyö pitää ensin oppia että se on tehokasta ja tällä kurssilla ei ole aikaa käyttää ryhmätyöopetukseen. Eli luonnollisesti muodostuneet ryhmät voivat kyetä työskentelemään tehokkaasti ja siihen kyllä annetaan mahdollisuus. Ja kuten tuosta toisesta vastauskesta näkyy, joillakin on erilainen työskentelytapa. Toivoisin että jokainen löytäisi sen itselleen parhaiten sopivan.
  • kaveriporukassa tehdään yhdessä demo-tehtäviä.
  • VL: Hienoa, juuri tälaista toivonkin. Tietysti harmittaa niiden puolesta, joilla eio le kaveriporukkaa. Pitäisikö olla joku TIMder jossa voisi ryhmäytyä? Vaarana on se, että väkisin ryhmätyissä ryhmissä eivät ajat käy yksiin ja yhteisten aikojen löytämiseen menee enemmän energiaa kuin tehtävien tekemiseen.
  • Itselläni on sama juttu, en saisi millään tarvittavaa demomäärää täyteen, jos en istuisi pääteohjauksissa. Tämä on toisaalta hyvä sillä, jos pääteohjauksia ei olisi demoja ei luultavasti tulisi tehtyä ollenkaan
  • En pärjäisi itse ollenkaan ilman pääteohjauksia tai kavereilta saamaani apua. Aiheet ovat itselleni vielä sen verran vieraita, että vaikka pyrin lukemaan TIM-monistetta aina tarvittavan määrän eteenpäin ja käyn luennoilla, niin tehtävien tekeminen tuottaa silti usein ongelmia. Paras tapa oppia on kuitenkin ollut vain ruveta tekemään ja oppia virheistä sekä myös osallistua luennoille ja tehdä siellä käytäviä esimerkkejä samanaikaisesti omalla koneella.
  • VL: Tuo on aika pitkälle se tapa miten olen ajatellutkin että asioiden pitää sujua. Eli olet ihan ytimessä :-)
  • Parasta on myös ns. flow-tilat jolloin tehtäviä saa tehtyä hyvällä tahdilla putkeen. Huomannut myös, että joidenkin tehtävien käsittely paperilla tosiaan auttaa, niin hahmottaa ongelmat paremmin. Paperilla tulee käsiteltyä ongelmaa ja visual studiossa sitten käsiteltyä ratkaisua.
  • VL: Joo, tuo Flow-tilaan pääseminen onkin yksi hienoimista asioista ohjelmoinnissa. Mutat silloin ei saa olla häiriötekijöitä. Usein tämä onnistuu vasta puolen yön jälkeen. Ja tuon paperi-jutun kun muutkin tajuaisivat, niin olisi puolet ongelmista poissa :-)
  • Parannus mitä nostaisin olisi ehkä se, että korostaisin sitä että pystyisi omatoimisesti katsomaan jo seuraavan viikon asioita ja demoja, jos tietää että seuraava viikko on kiireinen opiskelijalle.
  • VL: Tästä mun on pitänytkin monta kertaa kirjoittaa että jos on matkoja tms. tiedossa, niin tekisi asioita etukäteen. Ja muutenkin mielelään etupainotteisesti, esim. tekee tai ainakin katsoo viikon demoja jo ennen ma luentoa, niin silloin luento voi paremmin upota johonkin kohtaan.
  • Itselläni ei ole yleensä ongelmia ymmärtää tehtävänantoa, mutta koodin muodostaminen on vaikeaa. Vaikka kopioin koodin niin sen muokkaaminen halutunlaiseksi tuottaa edelleen suuria ongelmia.
  • Varmaan suurin vaikeus itselläni on koodin tuottaminen ilman jatkuvaa "kopioimista". Aina tehtävissä katson eri malleista koodia ja niiden avulla teen tehtävät. Olisi hyvä jos pystyisi enmmän itsenäisesti tuottamaan koodia.
  • VL: Ei tässä vaiheessa ole mikään pakko muistaa ulkoa asioita. Se on oikein hyvä kehitysvaihe jos osaat valmiista malleista muuntelemalla tehdä mitä haluat.
  • Pieni parannusehdotus: Kun ohjaukset syksyllä alkavat, niin ohjaajat voisivat niiden alussa kertoa lyhyesti, mitä on tarkoitus tehdä, keitä ovat, miten ohjausaikoja saa jne. Siellä oli monia meitä ekan vuoden TJT-opiskelijoita, joille tämä on ekoja demokursseja tässä yliopistossa. Ehkä semmoinen TIM/toimintatavat-info voisi olla hyvä ihan yleisestikin. Jonkin aikaa kesti ainakin minulla löytää, mitä kaikkea TIMissä onkaan. — nejokiia

  • VL: Eikös luentoministeen alussa ole esittely itse TIMin käytöstä? Ohjajat esittelivät itsensä ensimmäisellä luennolla. Mutta varmaan tätä infoa pitäisi paremmin koota johonkin. Pääteohjauksia vaivaa se, että sinne tullaan ja mennään, eli ei ole selkeää ajanhtekeä jolloin kaikki olisivat paikalla. Ja jos joku ei käy ekassa pääteohjauksessa, niin sitten jää infoa vaille. Mutta viestitään ohjaajille :-)

  • Pohdin, olenkohan jo liikaa 'kiintynyt' debuggeriin VS:lla työskennellessä. Havaitsin, että esim. Demo 8:n Taunob) tehtävän testejä ajaessani, että ilman debuggeria olisin varmasti hakenut paljon pidempään virhettä koodistani ja yhtä lailla oikean ratkaisun löysin debuggerin avulla nopeasti. Osaankohan kohta tehdä mitään ilman debuggeria? — tumatapo
  • VL: Ei tuosta kannata huolestua. Jos sen kanssa oppii ja pärjää, niin kyllä sitä sitten osaa tehdä ilmankin kun on pakko. En minä mahda mitään isommalle ohjelmalle, jos en saa lukea sitä debuggerin avulla että mitä kutsutaan mistäkin. — vesal
  • Itselleni myös ehdottomasti hankalinta kurssilla on koodin tuottaminen ja tarvitsen paljon mallipohjia koodaustehtäviin. Olen myös huomannut, että ajattelen tehtävänannot usein hiukan liian monimutkaisesti ja mallivastauksen nähtyäni ajattelen, että näinkö yksinkertaisesti tämä pitikin tehdä. — makamaat

Lisää mielipide

- ⁞
  [— Anonymous]{.smalltitle}

2. Luennot

  • Olisi kiva, jos luentojakin voisi nopeuttaa. Mikki välillä hiukan särisee, kun puhutaan kovempaa. Olisiko myös mahdollista järjestää luento livenä ja siihen yhteyteen kysymysmahdollisuus? — rajuruok
  • luennothan ovat tavallisia videoita, eikö käyttämässäsi katseluohjelmassa ole nopeutusta?
  • tosin tein sivun luentovideot, jossa videot voi katsella samalla katseluohjelmalla kuin muutkin videot, jolloin nopeutta voi säätää
  • lisäksi lisäsin videokomponentin luentojen sivuille
14 Oct 17 (edited 29 Oct 17)
  • Olen halunnut kysyä kysymyksiä, mutta en ole saanut kunnon tilaisuutta siihen enkä tiedä miten olisin kiinnittänyt huomion itseeni.
  • VL: Kirjoita ihmeessä kysymys luentoseinälle. Ja muut sitten huutava mulle jos en huomaa vastata seinälle tulleisiin kysymyksiin!
  • Voisi ehkä alussa kertoa vähän enemmän siitä, mitä ohjelmoinnilla pystyy tekemään ja miten. Itsellä ainakin on vielä vähän irrallinen kuva siitä, mitä, miten ja missä ympäristössä C#:lla voi tehdä, paitsi pelin tietysti.
  • VL: Tämä on totta että hirveästi ohjelmointiesimerkkejä ei kurssin aluksi tullut. Syksyn toisessa periodissa on kurssi Johdatus ohjelmistotuotantoon, joka kertoo tästä enemmän ja se on tarkoitettu TJT opiskelijoille suoritettavaksi ennen Ohj 1 -kurssia. Mutta yleisesti melkein koko nykyinen maailmamme on tehty ohjelmoimalla. Lehmät lypsetään tietokoneohjatulla lypsykoneella. Autot ovat melkoisia tietokoneita kaistavahteineen yms. Kaikki web-touhuilu on ohjelmistopohjaista. Ja se millä kielellä mikäkin on tehty, ei ole väliä jos on kieli joka voidaan kääntää konekielelle, niin sillä voidaan tehdä periaatteessa kaikkiin ympäristöihin. Aina kaikille kielille ei ole kääntäjää joka ympäristöön. Esim IoT-laitteissa taia sulautetuissa järjestelmissä voi olle kokoonpanoja joille ei ole C#-kääntäjää. C-kääntäjä olisi kaikkein yleisin, mutta voin vakuuttaa että tästä kurssista ei tulisi mitään C-kielellä jos haluttaisiin tehdä jotakin toimivaa.
  • Alkuun voisi halukkaille olla johdanto ohjelmointiin, tai "Ohjelmointi 0".
  • VL: Tällainen on siis toisella periodilla. Sisällöstä en tiedä. Itse kavahdan tarpeettomia "pehmeitä laskuja", joissa annetaan liian ruusuisia kuvia.
  • Toivoisin, että luennoilla voisi hyvillä mielin esittää kysymyksiä, myös niitä hölmöjä. Itse olen täysin aloittelija ohjelmoinnin suhteen, joten saatan esittää joitain itsestään selvyydeltä kuulostavia asioita. Toivon ettei pidemmällä olevat turhautuisi niistä.
  • VL: Muistakaa että tyhmä on se joka EI kysy. Kysyvä ei tieltä eksy. Jokainen voi itse miettiä pitääkö toista tyhmänä jos se kysyy. Itse kyselin "pienenä" luennoilla kun näin että muiden päät rupesivat pyörimään ja ne eivät uskaltaneet kysyä. Ja sitten kun yli 70% teistä on niitä "ei kokeneita". Eivätkä ne tosinörtit ehkä edes ole luennoilla. Luentoseinä on hyvä tapa kysyä. Jos kysymys on ihan "tyhmä", ohitan sen ja katson vastaako joku muu siihen.
  • Teksti voisi olla suurempaa.
  • VL: Periaatteessa joo, ja sen helpsoti saakin isommaksi kun muistaisi. Muistuttakaa! Mutta toistaalta myös salin etuosassa on paljon tyhjiä istumapaikkoja :-)
  • Luennoilla käydään välillä liian yksityiskohtaisesti / paneutuneesti jotain yhtä tiettyä asiaa (esim. yhtä luennon aiheiden väliotsikon asiaa) hyvinkin pitkiä aikoja niin, että muut asiat käydään sitten taas hätiköidysti kiirellä läpi.
  • Tuntuu, että luennoilla vauhtiin pääseminen kestää kauan. Tämän takia lopussa - jossa yleensä on haastavimpia asioita - tulee kauhea kiire. Tuntuu, että tärkeimpiä ja vaikeimpia asioita ei käsitellä tarpeeksi, vaan aikaa hukataan itsestäänselviin asioihin.
  • VL: Jokin asia pitää nostaa muiden edelle ja pitää huoli että se tulee kunnolla tehtyä ("tähtiasiat"). Sitten jotkut asiat ovat niihin verrattuna vähemmän tärkeitä, esim bonusdemotasoa ja niille käyettään se aika mikä jäi jäljelle. Tiistain luennoilla on ollut viimevuotta enemmän aikaa käytettävissä kun demojen selitykset on jätetty demotehtävien luonna oleville videoille. Ja silloin osin ma asiaa on voitu siirtää himppu ti luennolle. Eli asiat ovat kuitenkin paremmin kuin edellisinä vuosina. Mutta ei pidä sotkea "tärkeitä" ja "vaikeita" asioita. "Helppokin" asia voi olla tosi tärkeää. Mutta koitetaan tarkentaa aikataulua.
  • Välillä viittauksia demotehtäviin ja vinkkejä.
  • VL: Tämä on jätetty nyt pitkälle niihin videoihin, jotka ovat demojen yhteydessä. Edellisinä vuosina ti luento on yleensä alkanut näillä.
  • Luennoille ehkä vähän selkeämpää rakennetta. Esim alkuun selkeästi teoria, sitten Console sovellukset ja lopuksi JyPelin esimerkit. Aika hyvin tämä on toiminutkin, mutta olisi ehkäpä selkeämpää jos ykinkertaisesti sanottaisiin aina kun siirrytään seuraavaan kohtaan.
  • VL: Tässä toivoisin että se kunkin luennon sivu antaisi tämän jäsennyksen ja jokainen joka tarvitsee jäsennystä, katsoisi sitä sivua edes kännykästä. Sen pohjaltahan luennot nykyisin menevät.
  • Luennoilla en ole päässyt oikein mukaan tehtäviin asioihin, eli jossakin vaiheessa putoan oikeastaan aina kärryiltä. Yleensä vasta kotona asiaa opiskeltuani alan ymmärtää asiaa. Toisaalta liika yksinkertaistaminenkaan ei välttämättä olisi hyvästä, sillä silloin asiat eivät etenisi tarpeeksi nopeasti.
  • VL: Asiathan ovat oikeasti hyvin jos luentojen avulla voit opiskella itsenäisesti niin että sen jälkeen ymmärrät. Eivät luennot välttämättä kaikille tarvitsekkaan olla sellaisia että kaiken ymmärtää. Enemmän niiden tarkoitus on olla "roadmap" siitä, mitä pitäisi opetella ja joskus osata. Moni myös kirjoittaa, että tuntuu että luennolla ymmärsi, mutta kun rupeaa tekemään, ei osaakkaan. Eli sitä omaa työtä on tehtävä aika paljon luentojen lisäksi.
  • Kenties livelähetys ja mahdollisuus esittää kysymyksiä?
  • VL: Tämä on teknisesti haastavaa koska en haluaisi lisää työkaluja (mitään Adobe Connecteja) enää lisätä kurssille ja IT-palvelut eivät toistaiseksi tue luentojen streemaamista. Joskus 2000-luvun alkupuolella tämä onnistui.
  • Luennoilla tulee vähän liikaa ns. demo-efektejä, kun asiat eivät toimikaan niin kuin pitäisi. Etenkin verkkoluentoja katsoessa tällainen häiritsee, pystyisikö tallenteita editoimaan jotenkin että niissä olisi vain se milloin asiassa edetään?
  • VL: Luentoja en jaksa editoida. Ei auta muuta kuin videolle kiihdyttää vauhtia siinä kohtaa. Muuten demo-ilmiötä ei ole olemassa, on vain huonoa valmistautumista. En kyllä heti allekirjoittaisi että noita nyt ihan mahdottomasti on ollut. Ja eikö se ole hyvä nähdä että ei se mullakaan mene aina kuten Strömsöössä, mutta oleellista on että yleensä niistä jotenkin selvitään ja se on tärkeä taito että miten ongelmia ratkaistaan.
  • Luennoitsija voisi ennen vastaamista toistaa yleisön kysymykset videokatsojia varten, koska niitä on hyvin vaikea kuulla videolta.
  • VL: Yritän muistaa. Joskus innoissaan se voi unohtua...
  • Luennoilla voisi silloin tällöin kertailla ihan peruskäsitteitä. Esim. "tää on parametri, joka tarkotti siis sitä, että..", sillä ainakin itselle jää asiat paljon paremmin mieleen puheen kautta.
  • Toivoisin, että emme käytettäisi aikaa niihin ominaisuuksiin, joita emme tule tarvitsemaan tällä kurssilla. Muutakin opeteltavaa on todella paljon ja ne voivat sekoittaa entistä enemmän.
  • VL: Tarkoitus on että kurssista saa irti jotakin myös ne, joilla on tavoitteet korkeammalla. Eli jos kirjoittaja tarkoittaa esim. listoja ja olioita, niin monelle niiden käytöstä on paljon hyötyä harjoitustyötä tehdessä ja muille siinä, että näkee miten asioita oikeasti tehdään. Ja ei jäisi se mielikuva että nyt kurssin jälkeen on riittävästi tietoa ohjelmoinnista. Ohjelmointi on elinikäistä oppimista ja on hyvä tietää mitä on oman osaamisen ulkopuolella. Tenttiasiana ei kuitenkaan esim olioita vaadita. Listojen ja taulukoiden periaattellinen ero on kuitenkin syytä tuntea. Mutta esim. olio-luennon yksi tarkoitus on myös se, että sanat jotka ovat kurssilla olleet ilman merkitystä, tulisivat edes osin tutuksi ja tulisi pikuisen parempi käsitys miksi mitäkin joudutaan kirjoittamaan.
  • Tällä hetkellä luentovideoita katsoessa nuolinäppäimellä video siirtyy 15 sekunnin verran. Välillä tämä on hieman liikaa. Voiko tätä säätää esimerkiksi viiteen sekuntiin?
  • VL: Minun tietääkseni videota ei voi edes selailla nuolinäppäimellä? Chromea varten esim voinee ehkä asennella jonkin pluginin videon kontrolloimiseksi. Kokeilinkin tuota plughinia ja siinä voi hyvin monipuolisesti säätää, paljonko mikäkin näppäin hyppää videota eteen/taakse.

Lisää mielipide

- ⁞
  [— Anonymous]{.smalltitle}

3. Demot ja niiden palautukset

  • Taunoja käsitellään palautuksissa liian kauan
  • VL: Ne ovat kuitenkin kurssin tärkeimpiä asioita, erityisesti kun muutetaan Taunolla tehtyä silmukoiksi. Joilla on taulukoiden tai silmukoiden kanssa vaikeuksia, kannattaa palata näihin videoihin.
  • Guru-tehtäviä ei käsitellä palautuksissa
  • VL: Tämä on harmillista että aika ei niihin riitä useinkaan. Joskus kokeiltiin erillistä Gurujen demoryhmää (muutamanakin vuonna), mutta sinne tuli 2-3 joten se ei ollut kustannustehokasta. Onneksi kuitenkin mallivastaukset noistakin julkistetaan, joten Gurujen voisi toivoa niistä löytävän jotakin itselleen.
  • Demoissa ei lue päivämääriä, koska pitää palauttaa. Helpottaisi jos se lukisi aina ko. demojen sivulla.
  • VL: Kurssin demosivulla lukee.

Nyt lukee myös jokaisen demon yhteydessä.

29 Oct 17 (edited 29 Oct 17)
  • Eniten minua on ärsyttänyt se, että kun itse tekee ohjelmia VS:llä ja saa ne toimimaan asianmukaisesti, mutta sitten kun palauttaa TIMiin, niin ei mene testit läpi ja sitten pitää alkaa viilaamaan, jotta TIMille kelpaa.
  • VL: On aika tyypillistä että asiakas määrittelee mitä pitää tapahtua (eli tässä tapauksessa tehtävän tekijä). Ja siksi jos TIMissä on testit, niin ne samat kannattaa kyllä heti aluksi kopioida Visual Studioon, jolloin jos ne menee siellä läpi, menevät myös TIMissä. Funktioiden tapauksessa ei oikein voi olla että opiskelija saisi itse päättää plauuarvot eri tavalla kuin miten funktio on määritelty. Sitten on erikseen niitä tilanteita, missä ei ole valmiiksi kerrottu miten menetellään jossakin erikoistapauksessa ja silloin tämä käytös pitää määritellä omilla testeillään.
  • Olisi kätevää, jos oppilaiden vastausten vieressä olisi random-nappula, jota painamalla saisi valittua satunnaisen vastauksen. Näin demoissa katsottaisiin muitakin ratkaisuja kuin vain aakkosjärjestyksen ensimmäisten.

  • VL: koitanpas saada tämän vihdoinkin tehtyä... No nyt se vihdoin on tehty:

              <button class="btn btn-primary" ng-click="randomStudent()" title="Choose random student">R</button>
              ... 
              $scope.randomStudent = function() {
                  let newIndex = Math.floor(Math.random()*$scope.users.length);
                  $scope.changeStudentToIndex(newIndex);
              };
  • Olisi mielenkiintoisempaa katsoa oikeaa mallivastausta kuin muiden opiskelijoiden vastauksia. Niissä saattaa olla ajoittain kaikenlaisia kummia juttuja.
  • VL: Viisas oppii virheistä, keskinkertainen omista virheistä ja tyhmä ei niistäkään. Eli jos yhdellä on joku virhe, se on hyvin todennäköisesti monella muullakin. Siksi pyrin mieluummin löytämään vastauksia, joissa on jotakin korjattavaa, mutta koska kuulijoille on jaettu mallivastaukset, niin pyrin muokkaamaan tarkasteltavan vastauksen hyvin mallivastauksen kaltaiseksi. Eli sikäli tietyssä mielessä lopulta käsitellään mallivastausta. Pelkkä mun tekemien vastausten paukuttaminen ei olisi kovin hedelmällistä sekään, koska silloin ihmisille tulee tunne että mistä se noin keksi sen tehdä. Tätäkin on kokeiltu :-) Ja sekin tuo lohtua kuulijoille että eivät kaikki muutakaan ole saaneet absoluuttista vastausta heti kättelyssä. Ymmärrän että niille, joilla sujuu heti hyvin, voi olla turhauttavaa nähdä toisten "töherryksiä". Mutta he ovat juuri niitä, joita eniten pitää auttaa. Ja "paremmat" voivat lukea mallivastauksia vaikka bonus tai guru-tehtäviin sillä aikaa. Voin hyvin käsitellä niitä sitten kun 90 min on mennyt ja sellainen väki poistuu, joita ne eivät kiinnosta. Ei muuta kuin pyydätte sitä ettekä poistu salista :-)
  • Toimii hyvin, mielestäni asiat käydään riittävällä tasolla demojen palautuksissa läpi ja vaikka ei itse olisi saanut tehtyä tehtävää, niin usein kokee ahaa-elämyksen kun näkee miten tehtävä olisi pitänyt tehdä.
  • VL: Tämä nimenomaan on minusta yksi tärkeimpiä demojen ominaisuuksia. Jos tehtävää miettii ja yrittää kunnolla, niin silloin on valmiudet ottaa vastaan "oikea ratkaisu". Juuri se tekee monesta luento-ohjelmasta hankalan seurata, että asiaa ei ole ensin tarpeeksi itse yrittänyt miettiä.
  • Demojen palautukset jäävät usein kesken demojen käsittelyn laajuuden vuoksi ja ne jatkuvat luennoille. Toisaalta asia tuntuu melkein tietoiselta valinnalta(?).
  • VL: On se joskus tarkoituksenmukaista jos on niin tärkeä asia että se on saatava kaikille selväksi. Suuri(n) osa ei ole palautuksissa eikä nähtävästi myöskään katso palautusvideoita, joten niiden varaan ei voi kaikkea laskea :-( Minusta nimenomaan demojen palautus olisi paras mahdollinen oppimistilaisuus kun ajateltuun asiaan saa vahvistusta.
  • Tässä komppaan kommentin jättäjää. Mielestäni on pedagogisesti todella outoa (varsinkin kun kurssin keskeytysmäärät ovat olleet vuodesta toiseen kovia), että asiat tulee opetella itse ensin, ja tämän jälkeen vasta käydään yhdessä läpi. Itse en koe sitä rakentavaksi, että hakkaan kotona päätä seinään jonkun asian kanssa, ja en vaikka saa demotehtävää tehtyä, ja sitten ehkä saan tähän vastauksen myöhemmin. Ainakin henkilökohtaisesti asioiden ymmärtäminen ja oppiminen olisi huomattavasti helpompaa, mikäli luennoilla käytäisiin selkeästi läpi tulevan demon asiota, ja annettaisiin esimerkki tehtäviä esim. *demojen osalta. Tällöin tietoa olisi helpompi oppia, ja kun asioita oppisi ensiksi ns. oikopolun kautta, olisi jatkossa myös mahdollistaa soveltaa jo opittua tietoa.
  • Opettaja on sanonut laittavansa pedagogisista syistä demoihin asioita, joita ei vielä ole käsitelty, mutta minusta se ei ole paras mahdollinen lähestymistapa vaan aiheuttaa pelkkää tuskaa ja turhautumista.
  • VL: Kun vaan en muuten saa ihmisiä miettimään asioita etukäteen. Ja lisäksi tuleva elämä on sitä, että koko ajan pitää pystyä kohtaamaan uusia asioita ja ottamaan niistä selvää. Ja ei näitä dmeoja montaa/kerta ole. Lähinnä ne bonus-tehtävät. Joista pitää muistaa että arvolausetta 1/5 tavoittelevien ei todellakaan kannata masentua jos niitä ei osaa tehdä. 5/5 on jo hieman eri asia.
  • Tässä komppaan kommentin jättäjää. Mielestäni on pedagogisesti todella outoa (varsinkin kun kurssin keskeytysmäärät ovat olleet vuodesta toiseen kovia), että asiat tulee opetella itse ensin, ja tämän jälkeen vasta käydään yhdessä läpi. Itse en koe sitä rakentavaksi, että hakkaan kotona päätä seinään jonkun asian kanssa, ja en vaikka saa demotehtävää tehtyä, ja sitten ehkä saan tähän vastauksen myöhemmin. Ainakin henkilökohtaisesti asioiden ymmärtäminen ja oppiminen olisi huomattavasti helpompaa, mikäli luennoilla käytäisiin selkeästi läpi tulevan demon asiota, ja annettaisiin esimerkki tehtäviä esim. *demojen osalta. Tällöin tietoa olisi helpompi oppia, ja kun asioita oppisi ensiksi ns. oikopolun kautta, olisi jatkossa myös mahdollistaa soveltaa jo opittua tietoa.
  • VL: Eipäs nyt liioitella tässä :-) Ei noita ei-kerrota juttuja niin paljon ole ollut. Lähinnä ne liittyvät Ville-tehtäviin, joissa on itse mahdollisuus päätellä. Mielelläni kuulisin mikä perusdemoista Tehtävä 1 - Tehtävä 6 on ollut sellainen ettei sitä olisi luennolla käsitelty. Soveltaminen on eri juttu. Ja se mitä ennen on luennoilla puhuttu demoista on siirretty niiden demojen edessä oleviin videoihin, jolloin luennolla ehditään enemmän käydä itse asiaa. Tämä on ollut aikaisempien kurssien toivomus. Ja jos tarkkaan katsoo, niin kyllä luennot melkoisen tarkasti demoihin valmistavat. Myöskään keskeytysmäärät eivät ole hirveän kovia moneen muuhun kurssiin tai muualla pidettäviin (Suomessa tai maailmalla) kursseihin verrattuna. Omiin tavoitteesiin ne ovat. Kurssin keskeyttäneille laitetaan keskeytyskysely ja suurin keskeyttämisen syy on se, että kurssille ei ole varattu riittävää aikaa. Vaikka asia sanotaan kuinka monta kertaa tahansa, silti monelle tulee yllätyksenä että puheet työmäärästä eivät ole liioiteltuja.
    Lisäksi tuo "pitää itse ensin opetella" kulkee maailmalla nimellä Flipped Classroom ja mm. fysiikassa on vallan menty siihen, että itse luetaan kirjasta kotona ja luentoja ei ole välttämättä joillakin kursseilla lainkaan.
  • Tietysti ei mitenkään kaikkien vastauksia ehdi käydä yksityiskohtaisesti läpi enkä välttämättä haluaisikaan omaa vastausta ruodittavan julkisesti, mutta joskus olisi kiva tietää, mikä juuri omassa demossa oli väärin, koska mallivastaus ei tietysti aina ole ainoa oikea vaihtoehto.
  • VL: Siksi sieltä voi ottaa myös sen Answers, josta näkee muiden vastauksia ja voi verrata omaansa niihin. Sitten uusissa demoissa on tuo Yleisiä virheitä, josta voi omaansa verrata. Ja yritän kyllä joka demossa kysyä että kenen vastaus katsotaan. Ihan mielellään ottaisin niitä, jotka ovat epävarmoja siitä, miksi ei tullut pisteitä. Muistakaa että se joka kysyy, auttaa oikeastaan aina kaikkia muitakin! Pitää vaan rohkeasti sanoa. Muuten ei maailmassa pärjää. Ja jos ei uskalla huutaam voi hyvin kirjoittaa luentoseinälle että: Katso T3 vesan vastaus.
    Ja kannattaa muuten tulla iltademoryhmään, siellä käydään kaikkien kaikki vastaukset läpi!
  • Demotehtävät vaativat ainakin itsellä huomattavasti enemmän aikaa kuin se mitä niihin oli "ajateltu" käytettävän.
  • VL: Kyseessähän on "keskimääräisen opiskelijan" käyttämä työaika. Tässä ei ole muuta mahdollisuutta kuin vuodesta toiseen kerättä tunteja ja katsoa missä liikutaan. Ehkä tuntimäärät ovat hieman nousemassa ja tähän yhtenä syynä täytyy olla mm opiskelutapojen muuttuminen. TIM on esimerkiksi tuonut sen, että asiat ovat liian helposti tehtävissä siellä ja sitten vaikeampi tehtävä vaatisi debuggeria yms jolla ongelma selviäisi nopeammin kuin päätä seinään hakkaamalla. Yksi ongelma saattaa myös olla painetun materiaalin puuttuminen ja näytöltä ei jakseta lukea samalla tavalla.
  • Tehtävänannot voisivat olla selkeämpiä.
  • VL: Tässä taas tarvittaisiin apua siinä, miten niitä selkeyttää. useimmat tehtävät ovat alunperin olleet yhden tai kahden rivin tehtäviä tyyliin: "Tee funktio joka laskeen miidin". Selostukset ovat vaan venyneet ja venyneet kun niitä on koitettu saada "selvemmiksi". Viime syksystä asti on siirretty ylimääräistä tekstiä "Oljenkorren" alle, jolloin se ei olisi turhaan haittaamassa itse tehtävää. Tällekin syksylle tuli tukku uusia ohjaajia, jotka sanoivat että heillä on ideoita tehtävien parantamiseksi, mutta sitten kuitenkaan kukaan ei ole keksinyt niihin parannuksia :-(
  • Oljenkorret todella selkeyttävät tehtävää. Myös tehtävän anto voisi olla tummennettu tai kappalejaolla eroteltuna muusta selityksestä. Välillä joutuu miettimään pitkää mitä oikeasti piti tehdä.
  • Demotehtävien esittelyvideot, viittaukset luennoilla tehtyihin koodeihin ja oljenkorret selkeyttävät mielestäni hyvin tehtävänantoja.
  • Odotin että demoissa olisi näytetty miten tehtävä tehdään kohta kohdalta. Valmiin vastauksen katsomien ei välttämättä auta niin paljon.
  • VL: Samaan mieltä mallivastauksesta vaikka joku toinen onkin toista mieltä. Juuri tämän takia joku tehtävä aina yritetään tehdä perusteellisesti, mm. demo 5:ssa kertotaulu, jotta asia kävisi selväksi. Tämä taas johtaa siihen, että toiset turhautuvat kun joihinkin tehtäviin käytetään paljon aikaa. Toivoisinkin että esim luentoseinälle kirjoitettaisiin jos on jotakin tehtäviä joihin erityisesti haluttaisiin keskityttävän.
  • Ei saa moittia jos tekee dmeoja vasta sunnuntai-iltana. Voi olla muutakin tekemistä eikä ehdi aikaisemmin tehdä.
  • VL: Yksilön kohdalla varmasti ihan asiallinen huomio, Mutta jos vajaasta 300:sta, jotka palauttavat demoja, 50 ei ole aloittanutkaan niitä ennen sunnuntai-iltaa, niin se on minusta huolestuttavaa. Ajattalutyö vaatii aikaa ja ainakin muutaman tehtävä pitäisi tehdä aikaisemmin ja kaikki käydä huolella tutkimassa mitä pitä tehdä. Sitten voi esimerkiksi lenkillä ollessa sulatella päässään ongelmia. Jos aloittaa liian myöhään, ei ole enää reserviä jos aika loppuukin kesken.
  • Demotehtäviä tekemällä on oppinut kaikista eniten, ja ymmärtänyt, mitä ei vielä osaa. Kurssin edetessä on kuitenkin entistä vaikeampi arvioida omia vastauksiaan. Vaikka tehtävä olisi mennyt "läpi", voi kotona uudestaan tehtäviä katsoessa ja arvioidessa huomata itsellä ratkaisuja, joista ei ole ihan varma.

    Itse päätohjaukset toimivat yleensä ottaen hyvin, jos vain löytää vapaan koneen. Aina on ollut hyvin ystävällistä ja osaavaa ohjausta tarjolla. On hyvä, että tässä vaiheessa ei ole enää juuri erillisiä pääteohjaustehtäviä, vaan pääsee suoraan demoihin. — nejokiia
  • Demot vievät todella paljon aikaa ja niitä on haasteellista tehdä kotona ilman ohjausta. On hyvä että erilliset pääteohjaustehtävät ovat jääneet pois.
  • Debuggerista olisin toivonut jo aikaisemmassa vaiheessa enemmän opastusta - siitä olisi varmasti ollut apua jo aiemmin! Ehkäpä kurssimonisteeseenkin voisi lisätä sen käytöstä muutamia esimerkkejä (debuggausnäytettä vastaavia). Luulen ettei monikaan osaa hyödyntää sitä parhaalla mahdollisella tavalla.
  • VL: Katsokaas milloin oli eka luento jossa puhuttiin debuggerista? Entä pääteohjaus? Pääteohjauksessa moni teki demoja sen sijaan että olisi tehnyt tehtävänä olevaan debug-harjoitusta. Videohakemiston mukaan ainakin luennolla 3 on puhuttu siitä ja väittäisin että sen jälkeen jokaisella muullakin luennolla. Totta on että debug-näyte pitäisi olla paljon paljon aikaisemmin, mutta ennen taulukoita ja silmukoita sinne ei oikein saa järkeviä tehtäviä.
  • Debuggauksesta pitäisi tulla pakollinen osa kurssin alkupään demotehtäviä. Nyt puhutaan debuggauksesta ja sen hyödyistä hyvin varhaisessa vaiheessa, mutta kosketuspinta itse konkretiaan ja toteutukseen tapahtuu aivan liian myöhään - varsinkin kun debuggaus johdattaa opiskelijaa paremmin ymmärtämään koodin toimintaa sekä auttaa paremmin hahmottamaan tekemiään virheitä. — tetukokk
  • Mielestäni viikottaiset demot ovat tällä kurssilla tärkeitä, koska niiden avulla tulee pysyttyä kurssin nopeassa tahdissa mukana. — pejopuum

Lisää mielipide

- ⁞
  [— Anonymous]{.smalltitle}

4. Pääteohjakset ja PP

  • Haluan vielä kiittää hirveästi kaikkia ihania pääteohjausten ohjaajia, jotka todella panostaa siihen, että pääteohjauksissa kaikki oppii mahdollisimman hyvin. Mulla on ollut vaikeuksia ja monesti kotona (varsinkin kurssin alussa) demotehtäviä etukäteen katsoessa on tullut olo, etten edes tiedä mistä pitää aloittaa. Mutta silti AINA pääteohjauksissa asiat on selvinneet, ja mulla on ollut ihan liian hauskaa, kun oon oppinut tyyliin pompottelemaan palloa pitkin ruutua. En ois osannut kuvitella innostuvani ohjelmoinnista näin paljon, mutta mulla on ollut oikeasti kurssilla kivaa, kiitos innostavien ja osaavien ohjaajien ja luennoitsijan :)
  • Pelastus koko ohjelmoinnissa. Valo viikon demoissa! Nuoret osaavat ja malttavat auttaa, vaikka ongelma on todella usein täysin lapsellinen. Nämä ovat tärkeitä!
  • HUIPPUJA!!!!!! Ihanat ohjaajat, jotka jaksaa kärsivällisesti opastaa, vaikka välillä tuntuu että he joutuu mulle vääntämään asioita ratakiskosta... Näissä opin aina eniten, enkä keksi mitään parannettavaa.
  • VL: Kiitoksia.
  • Kävin pahasti pihalla ryhmässä, ja sain odottaa tunnin että ohjaaja olisi vapaana ja saisin apua, vaikka paikalla oli lisäkseni kolme ihmistä. En kokenut tilaisuutta hyödyllisenä, sillä en saanut haluamaani apua. :(
  • VL: Asia selvitetään ja koitetaan jatkossa parantaa.
  • Pääteohjauksista on ollut paljon apua itselleni ja ongelmatilanteisiin. Osa opettajista ei kuitenkaan osaa käyttää Macia ollenkaan, joka on vaikeuttanut avun saamista. Olisi hienoa, jos jossain vaiheessa pääteohjauksiin saataisiin joku opettaja/ohjaaja, kuka olisi "erikoistunut" Macin käyttämiseen, sillä niitäkin koneita käytetään yllättävän paljon.
  • VL: Otetaan palaute huomioon ja koitetaan järjestää ohjaajille Mac-iltapäivä, jossa jokainen joutuu pari demoa tekemään Mäcillä.
  • Olisiko PP-ryhmissä mahdollista käydä joskus läpi vielä aiempia demovastauksia? Jos ei ole täysin ymmärtänyt jonkin demotehtävän ratkaisua ja kaipaisi vielä sen auki selittämistä enemmän. Pääteohjauksissa haluaa yleensä keskittyä seuraavan demopalautuksen tehtäviin, että saa ne tehtyä, jos niissä on hankaluuksia.
  • VL: Viesti välitetty pääteohjaajille ja pyytäkää ihmeessä omassa ohjauksessanne noin tekemään. Miettikää valmiiksi mitä tehtävää haluatte käsitellä.
  • Koen pääteohjaukset tärkeiksi oppimisen kannalta. Valitettavasti kuitenkaan aina ei ole tarpeeksi ohjaajia paikalla. Tämä ongelma etenkin puolen päivän ryhmän kohdalla.
  • Onneksi on PP-ryhmä! Auttaa varsinkin hitaasti demojaan eteenpäin saavaa ja paljon apua tarvitsevaa.
  • Olen huomannut, että demojen tekeminen pääteohjauksissa on itselleni huomattavasti toimivampi ratkaisu kuin niiden väkisin vääntäminen yksin kotona. Tunnen myös oppivani tällä tapaa enemmän, sillä paikalla olevat ohjaajat pystyvät avaamaan ongelmakohtia tarkemmin.
  • Pääteohjauksista on ollut paljon apua! Demotehtävät tuntuvat aukeavan paremmin, kun ohjaaja on esimerkiksi avustanut pilkkomalla ongelmaa osiin. Silti tuntuu, että etenen hitaasti eikä aika riitä useampien tehävien tekoon muiden kurssien ohella.
  • Pääteohjauset ovat todella toimivia ja ohjaajat osaavat hyvin neuvoa ongelmatilanteissa. Parhaimpia ohjauksissa ovat ne kerrat, kun itse on saanut homman alkuun, mutta kun jostain syystä homma rupeaa takuamaan, niin ohjaaja antaa vinkin. Vinkkiä mietiskellessä olen monesti keksinyt ratkaisun, mutta toisinaan yön yli nukkuminen on vasta auttanut ongelman ratkaisemisessa. — tetukokk
  • Ilman pääteohjauksia demojen tekemisestä ei tulisi yhtään mitään. Usein ymmärrän tehtävien ratkaisun päässä ja paperilla, mutta en osaa kirjoittaa sitä koodiksi. Tässä ohjaajista on todella suurta apua. Kiitos kärsivällisyydestä kaikille ohjaajille!
  • Mulla on ollut ongelmana se, että en ole pystynyt pääteohjauksissa juurikaan keskittymään tehtävien tekemiseen, koska ympärillä on niin paljon ihmisiä ja puheensorinaa. Välillä ohjaukset on myös liian täynnä, sillon ahdistaa eikä huvita ollenkaan tulla paikan päälle, vaikka apua tarvitsisikin.
  • VL: Siellä on nykyisin hyvinkin tyhjiä ryhmiä, kannattaa ehkä suunnata sitten niihin.
  • Pääteohjaukset ovat olleet tämän kurssin pelastus. Välillä on tuntunut (turhaan) että ihan hävettää, kun ei millään tajua tehtävän ratkaisua. Ohjajaat ovat kuitenkin olleet todella kärsivällisiä ja opettavat asiat niin, että ne todella ymmärtää.
  • Pääteohjaukset ovat olleet toimivia, jos tarttee infoa harkkatyöhön tai demoihin. Tietyt ohjaajat suhtautuvat ongelmiin valitettavan antisosiaalisesti ja opettaminen/ohjaaminen jää muutamaan sanaan. Hyviäkin ohjaajia on, joten siitä iso plussa! — alevirta
  • Pääteohjaukset ovat olleet erittäin hyödyllisiä ja tarpeellisia. Iso kiitos kaikille ohjaajille kärsivällisyydestä! Se vaan hieman ärsyttää noissa pääteohjauksissa, että vaikka olen ilmoittautunut korpin kautta tiettyyn pääteohjaukseen, en välttämättä pääse koneelle, koska ne ovat kaikki varattuja. Aina ei vaan pääse tulemaan paikalle niin paljon aiemmin, että saisi varmasti koneen itselleen.
  • Pääteohjaukset ovat olleet todella hyödyllisiä, joskin välillä on ollut hankalaa löytää oikea aika, varsinkin kun teemme parini kanssa myös harkkatyötä pääteohjauksissa.

Lisää mielipide

- ⁞
  [— Anonymous]{.smalltitle}

5. Harjoitustyö

  • Mielestäni harjoitustyöhön liittyviä deadlineja (50%, 90%) voisi olla vähemmän, niitä voisi korvata vapaaehtoisilla ohjaustilaisuuksilla.
  • Vähemmän näyttökertoja.
  • VL: Empä tiedä mistä vähentäisi. Pakko se on aluksi selvittää jokaisen kanssa että suunniteltu työ on mahdollista tehdä ja tietää että jokainen on aloittanut. Sitten pitää tietää että jokainen etenee. Ja lopuksi se on katsottava että on valmis. Ette tiedä miten surullista se on jos kurssi pidetään ilman välinäyttöjä kun n. 50% pääsee läpi kun joulukussakaan ei ole työtä aloitettu. Ei näitä huvikseen pidetä. Ohj2:ssa vaiheita on 7, joten tämä on vähän siihen verrattuna.
  • Myös vähän neuvoja että mistä lähteä liikkeelle.
  • vaihtoehtoisesti olisi jokin ohje joka kertoisi missä järjestyksessä asioita kannattaa tehdä.
  • VL: Kurssin HT sivuilla
  • Henkilökohtaisesti ihmettelen, miksi kaikki liittyy pelaamiseen kun en itse arvosta pelejä tai pelaamista pätkän vertaa. Mutta ymmärrän kyllä, että elämme erilaisessa maailmassa kuin omassa nuoruudessani.
  • Olisi voinut näyttää muistakin kuin peleistä käytännön esimerkkejä. Ohje "voi olla käytännössä mitä vaan" ei oikein innostanut tekemään muuta kuin peliä.
  • VL: Olethan katsonut ei-peliin tarkoitetut sivut videoineen? Väitän kyllä että "kaikki liittyy" on hieman liioiteltua :-)

Aiemmalla luennolla sanottiin, että tämä kurssi liittyy peleihin, koska sillä tavalla saadaan tämä kurssi sujumaan mukavammin tai ainakin sain siitä semmoisen käsityksen. Jos ei halua olla pelien kanssa missään tekemisissä voi toki tehdä harjoitustyön muunakin kuin pelinä kuten on sanottu.

25 Oct 17
  • Harjoitustyö tuntuu vähän haastavalta, tarvitsen kyllä ohjausta pelin valmiiksi saamiseen. Tekeminen kuitenkin varmasti opettaa.
  • Voiko Jypeliin tuoda muitakin äänitiedostoja kuin MP3 ja .wav -tyyppisiä?
  • Ovatko harjoitustöiden deadlinet voimassa, vaikka tentti siirtyikin aikaisemmaksi? Ohjeissa lukee "100% valmis ja hyväksyttäminen ohjaajalla ennen kurssin ensimmäistä tenttiä", mutta harjoitustyön deadlineja on kuitenkin joulukuussakin.
  • VL: Käytännössä ei ehdityä hyväksyä kaikkia ennen tenttiä eikä pitää niitä esittelyjä. Kannattaa tuohon tähdätä, mutta tosiaan meidän kapasiteetin vuoksi se väkisin venyy joulukuulle että saa virallisen leiman. — vesal
  • En ole vielä keksinyt, mihin saisin pelissäni silmukan. Taulukolle olen luultavasti löytänyt käyttöä.

Äärimmäisessä hätätilassa tuon tilalla osoitetaan varmasti itse tehty vaikeampi demotehtävä jossa osoitetaan vastaavan ominaisuuden käyttötaito. Esim. itse tehtynä konvoluutio tai sopulien laskeminen on jo aika lähellä :-)

29 Oct 17 (edited 29 Oct 17)

Lisää mielipide

- ⁞
  [— Anonymous]{.smalltitle}

6. Tentti

  • Tentistä voisi infota paremmin ja aiemmassa vaiheessa.
  • VL: Elämä ei ole tenttiä varten, mutta suosittelen että alkaa heti tekemään Demo 11, joka on mallitentti.
  • Mietin kuitenkin sitä, että ovatko esimerkiksi kurssin tentit tarpeellisia, jos tehdään jo harjoitustyötä ja viikottaisia tehtäviä?
  • VL: Miksi kurssilla on tentti? Ainostaan siksi, että nähdään että jokainen kykenee itsenäisesti tekemään sen mitä "väittää" demoissa ja harjoitustyössä tehneensä. Mekin olemme vastuussa siitä, että jos jollekin annetaan suoritusmerkintä, niin henkilö myös jotakin osaa. Ja erityisesti koska meidän on pakko antaa kurssista arvolause. Jos työ on tehty itse, tentti on muodollisuus. Kurssillahan on myös se takaportti että ilman tenttiä saa 1/5 jos on sille vaaditut minimit tehtynä.
  • Voiko tentissä siis käyttää pääteosassa VisualStudiota vai tehdäänkö se suoraan TIM:issä? Täytyykö vastauksen mennä ykkösellä oikein vai voiko kokeilla kuten demoissa useampaan kertaan? Ahdistaa jo...
  • VL: Tentissä sa ja kannattaa käyttää Visual Studota tai jos on oma kone, niin sitä IDEä johon on tottunut. Ja koska näin on, ei myöskään TIM vastauksissa ole perusteltua rajoittaa vastauskertojen lukumäärää, koska vastausta voisi joka tapauksessa hakata useita kertoja siellä VS:ssä. Muistakaa treenana niillä vaikeammilla Taunot tehtvillä (ja Demo 11 tehtävillä), niin teillä ei ole mitään hätää. Jos ensimmäistä taulukkoaan elämässä tekee tentissä, niin silloin voi olla haasteellista. — vesal

Lisää mielipide

- ⁞
  [— Anonymous]{.smalltitle}

7. Kurssin materiaali

  • materiaalia on liikaa
  • VL: Totta, sitä on kertynyt, mutta yhtäkään sivua ei ole kirjoitettu huvin vuoksi vaan joku on sitä pyytänyt. Toivittavasti tuolta lisämateriaalisivulta löytöisi siihen jonknlaisen jäsennyksen. Auttaa saa miten tuo esitetään selvemmin.
  • Monisteen tehtävät mielestäni vähän turhia ja kuormittavat sivua liikaa. Sama muiden "aukeavien" esimerkkien kanssa, voisiko ottaa valinnaisesti kursorilla klikkaamalla aukeavaksi nuo kaikki interaktiiviset osat, jos niitä ei halua aukoa, vaan tarkistaa vain tekstiasiaa?
  • VL: Monisteestahan on PDF-versio johon on linkki kurssin kotisivulta. Tosin PDF-version ongelma on se, että sitten ei voi merkitä mitä kohtia on lukenut. Tehdään jossakin vaiheessa sellainen osoite mistä monisteen saa ilman ohjelmia. PDF on siitäkin huono, ettei se mukaudu laitteen leveyteen, eli esim jos kännykällä lukee, on teksti joko armottoman pientä tai sitä pitää skrollata sivusuunassa. PDF on jäänne ajalta jolloin kaikki painettiin ja turha tietokoneessa on yrittää matkia paperia. Tätä yritti Ted Nelson selittää jo 60-luvulla, mutta "tyhmempien" piti väkisin tehdä tietokoneesta paperin korvike.
  • TIM toimii mielestäni hyvin. Ehkä vähän liiankin hyvin ja visual studion käyttö jää yleensä aika vähälle.
  • VL: Tämä on minunkin pelkoni kun katsoo ihmisten työskentelyä. Jokaisen pitäisi ajatella omaa parastaan ja aloittaa tehtävien tekeminen VS:ssä ja sitten vain palauttaa TIMiin. Kurssi meni paremmin silloin kun palauttaminen oli vaikeampaa.
  • Ehkä enemmän toivoisi esimerkkejä demojen tueksi. Usein demoa tehdessä yritän etsiä samantyyppistä esimerkkiä monisteesta sellaista kuitenkaan löytämättä.
  • VL: Luentojen malliesimerkit ovat tätä varten. Sieltä löytyy aina esimerkkejä liittyen saman viikon demoihin. Esimerkiksi taulukoista ja silmukoista oli luentojen listauksissa paljon esimerkkejä. Muistakaa käydä Luennot-sivulla! Tosin yleensä demojenkin kohdalla on linkkejä näihin.
  • Olen kanssaopiskelijoden kanssa keskusteltuani tajunnut, että monella vasta opiskelunsa aloittaneella ei ole minkäänlaista käsitystä esimerkiksi tietokoneen toiminnasta. Näin ollen on erittäin vaikea ymmärtää mitä tarkoittaa esimerkiksi se, että muuttuja laitetaan "muistiin". Mielestäni tietokoneen perusrakenteen ymmärtäminen pitäisi edes kursorisesti käydä läpi ennen kun aletaan rakentamaan ensimmäistäkään ohjelmakoodia, joka on kuitenkin melkein siellä pyramidin huipulla kokonaisuutta ajatellen.
  • VL: Tämä on valitettavasti totta. Puhutaan diginatiiveista, mutta ei ole hajukaan mikä on tietokone. Olisin toivonut että tällaiset perusteet tulevat koulussa. Meillä on tätä varten oma kurssin Tietokoneen rakenne ja arkkitehtuuri, jossa tätä käydään läpi. Harmittavasti se on toisella periodilla. Mutta asiat eivät ole niin yksioikoisia. Tuo em. kurssi voi toisaalta olla helpompi seurata sen jälkeen kun on nähnyt asioille tarpeen Ohj1 kurssilla. Sitten meillä oli vapaaehtoinen demotehtävä Demo 3/B3 Prosessorin toiminta jossa tätä problematiikkaa valitetaan. Tehtävää on yrittänyt 34 opiskelijaa n. kolmesta sadasta. Ja kun tämä on aikaisempina vuosina ollut luennolla yhdessä tehtävä tehtävä, niin porukka on marssinut ulos. Nytkään binääriluvut (jotka ovat aivan välttämättömiä sen takia että mitä siellä musitissa tapahtuu), eivät ole herättäneet kiinnostusta. Vaikka ei menisikään Arin kurssille, kannattaa ehkä lukaista koneen rakenteesta. Ja tähän liittyen, kokeilkaa raahata komponentit paikoilleen.
  • Visuaalisesti luotaan poistyöntävä ja hieman sekava.
  • VL: makuasiat ovat aina vaikeita. Olethan huomannut että rattaan takaa löytyy Customize TIM josta voit säätää asetuksia ja valita esimerkiksi erilaisen värimaailman tai luoda kokonaan uuden. Sekavuus ei ole TIMin vika vaan sen joka tekee materiaalia. Siihen toivoisin apua että miten sitä parannetaan.
  • Debuggerista olisin toivonut jo aikaisemmassa vaiheessa enemmän opastusta
  • siitä olisi varmasti ollut apua jo aiemmin! Whkäpä kurssimonisteeseenkin voisi lisätä sen käytöstä muutamia esimerkkejä (debuggausnäytettä vastaavia). Luulen ettei monikaan osaa hyödyntää sitä parhaalla mahdollisella tavalla. {.smalltitle}
  • Kurssin kannalta olisi todella hyvä, jos esivaatimuksena olisi ohjelmoinnin terminologiaan ja tietokoneiden toimintaan perehdyttävä kurssi. Nyt monelle ei dos-sukupolven edustajalle komentokehote vaikuttaa muinaiselta ja vaikealta, eivätkä binääri- tai heksaluvut sano mitään. Omalla kohdallani olen huomannut, että jos ohjelmointiin liittyvä terminologia olisi ollut hanskassa jo kurssin alussa, olisi opetettavien asioiden ymmärtäminen ja demotehtävien suorittaminen helpompaa. — tetukokk
  • VL: Tähänhän on tulossa se Johdatus sovelluskehitykseen -kurssi, joka alkoi viime viikolla. Mutta kyllä opiskelijatkin voisivat kertoa jos joku termi ei ole tuttu. Meillä on esim sanasto, johon voisi heitellä niitä sanoja jotka tarvitsevat selittämistä. Sitten meillä on kurssin Tietokone ja tietoverkot työvälineenä, joka olisi hyvä suorittaa tässä rinnalla, samoin Web-julkiasmeinen, jossa komentoriviä käsitellään. Komentorivi ei ole muinaista, vaan oikeassa työssä pakollinen väline jota ilman mistään ei tulisi mitään. Ilman sitä mitään ei voi automatisoida kunnolla. — vesal
  • Bittien laskemista en vieläkään ymmärrä miten liittyy kurssin sisältöön.
  • VL: Siten että mitä se tarkoittaa kun kirjoitetaan int luku;. Täytyy varata 32 bittiä muistia josta käytetään nimeä luku. Mikä sitten on on se bitti? Ja millä tavalla se luku on siellä muistipaikassa. Ja miksi se lukualue loppuu kesken niin, että 2 miljardia + 2 miljardia onkin negatiivinen luku. Ja miksi 0.1 ei ole tarkka luku.

Lisää mielipide

- ⁞
  [— Anonymous]{.smalltitle}

8. Omat vaikeudet

  • En tiedä mitä tarkoittaa peräkkäisyys tai yksikkötestit (en ole vielä katsonut tämän viikon luentoja, en tiedä kerrotaanko niissä).
  • VL: Ei kerrota, koska ne ovat olleet esillä koko kurssin ajan :-) - Peräkkäisyys on sitä että ohjelman lauseita suoritetaan peräkkäin ja niiden kirjoittamsijärjestyksellä on väliä (rinnakkaisuus olisi toinen vaihtoehto, mutta sitä ei kurssilla käsitellä). - Yksikkötesti ovat niitä ComTestejä (yleisempi nimi).
    - Hyvä tapa selvittää vieraita termejä on avata kurssi luentomoniste ja sitten Ctrl-F ja em. tapauksessa esim yksikkötes. - seuraava vaihtoehto on katsoa kurssin sanastosta ja mikäli sieltä ei löydy, sanan voi lisätä sinne, niin joku kirjoittaa vastaavan selityksen.
  • minulla on vieläkin hiukan vaikeuksia C# kieliopissa.
  • VL: Katso mallia kurssin pikasyntaksista
  • Ohjelmien kirjoittamisessa on välillä syntaktisia virheitä.
  • VL: Anna VisualStudion auttaa ja kirjoita vain vähän kerralla ja kokeile.
  • Silmukat ja taulukot ovat vielä melko uusi asia kurssilla,...
  • Taulukoita ei vielä ole paljoa tarvinnut demotehtävissä niin ne eivät vielä lähde ihan lonkalta.
  • VL: Taulukoita on tehty 1. demosta asti Tauno-tehtävissä. Suosittelen palaamista sinne. Ja katsomaan Tauno-tehtävien käsittelyä demonpalautusvideoilla, niin näkee miten silmukat liittyvät niihin.
  • Omat vaikeudet ovat pääsääntöisesti liittyneet logiikkaan. On ollut hiukan vaikeuksia ymmärtää miksi jotain tehdään juuri tietyllä tavalla.
  • VL: Moneenkaan asiaan ei ole yhtä ainutta oiketata tapaa. Toiset tavat ovat parempia kuin toiset. Juuri näitä yritetään käsitellä demojen palautuksissa ja siksi niissä pitäisi olla tai katsoa niitä videoita. Ja erityisesti demojen iltaryhmä olisi otollinen paikka, sillä siellä on vähän väkeä ja voisi hyvin kysyä.
  • Yksi minulle vaikea asia ohjelmointiin liittyen ovat lisäksi silmukat. Jostain syystä en hahmota niitä kunnolla, enkä hahmota sitä, miten jonkin asian saa yleistettyä ja siitä tehtyä sitten silmukan.
  • VL: Juuri tätä harjoitellaan niissä Tauno-tehtävissä ja esim Demo 6:n sopuli-tehtävässä jossa kannattaa ilman muuta jatkaa siihen että se muutetaan silmukaksi.
  • Silmukoiden käytössä hankalaa hahmottaa, mihin tarkoitukseen mikäkin silmukka sopii parhaiten. Myös eri silmukoiden perusrakenteet vielä hakusessa, koska niiden käyttö on ollut niin vähäistä.
  • VL: Se mikä sopii mihinkäkin parheiten, on veteen piirretty viiva. Jos ei mitään muuta keksi, kannattaa aloittaa while-silmukalla ja sitten miettiä että onko se sittenkin for.
  • Debuggerin käyttöä pitäisi alkaa harjoittelemaan, sillä sen käyttö on jäänyt kokonaan.
  • VL: Joo, tuohon on kyllä kiire, koska se on suurin apulainen silloin kun on ongelmia.
  • Toistaiseksi silmukat silmukoiden sisällä ovat vielä vaikeasti hahmotettavissa. Lisäksi en muista yksityiskohtia ulkoa.
  • VL: No eihän noita ole ollutkaan kuin yhdellä luennolla.
  • VL: Luuletko että minä muistan mitään ulkoa? Lopettakaa herranen aika sen ihmettely että jotakin pitää muistaa. Siksi tehdään musitiinpamoja, (edes sitä lunttilappua), että sieltä löytää mitä pitää osata ja vähintään sen, mistä tiedon löytää. Jos en kuukauteen koodaa C#:illa, en todellakaan muista mikä on esim. foreach-silmukan syntaksi. Jotkut rakenteet ovat samanlaisia eri kielissä, joten niiden välillä minun on helpompi siirtyä koska ne ovat tuoreessa muistissa. Näitä palautteita lukiessa tuo "ulkoamuistamisen" tarve hyppää esille. Ja sen vastineeksi minulle se että lunttilappuja ei ole kirjoitettu.
  • On vaikeaa tuottaa omaa koodia, jos esimerkkejä ei ole annettu tai niitä on vähän.
  • VL:: entä jos katsoo luentojen sivuilta, niin väittäisin että esiemrkkejä on tullut melkoinen määrä. Nyt on enemmän kyse soveltamisesta ja silloin voi kopioida jostakin mallista pohjan ja sitten muuttaa toimimaan toisella tavalla. Tätä varten kannattaa katsoa esim tekniikasta demo 5 palautusvideot, jossa kertotaulu aloitettiin ihan muusta tehtävästä.
  • En myöskään osaa kirjoittaa ohjelmaa lunttaamatta aiemmin tehdyistä ohjelmista tai luentomateriaalista eli lähinnä kopioin aiemmin tehtyä.
  • VL: Minäkö osaan? En kuukauden päästä tosiaankaan. Mutta ideat säilyvät, ei yksityiskohdat. Visual Studiohan luo sen ohjelman pohjan sinne mistä lähtee tekemään.
  • Minun on hankala ymmärtää sitä miten ohjelma varaa muistia tietokoneesta.

  • VL: Väitämpä että tätä syvällisesti ymmärtäviä on tosi vähän. Tarvitaan vähintään kurssit Tietokoneen rakenne ja arkkitehtuuri ja Käyttöjärjestelmät jotta pääsee edes likelle. Teille riittää se, että kun kirjoittaa

      int luku

    niin teillä on käytössä muistipaikka jonne viitataan sanalla luku ja sinne mahtuu yksi kokonaisluku. Ja kun kirjoitetaan

      luku = 7;

    niin aikaisemmin varattuun muistipaikkaan laitetaan arvo 7 entisen arvon päälle. Kannattaa lukea luentomonistetta kohdasta Muuttujat.

  • On helpompaa ymmärtää, mitä ollaan tekemässä ja mitä asioita sinänsä tulee mihinkin kohtiin, MUTTA syntaktisesti nämä asiat ovat todella haastavia. Esimerkiksi milloin tulee sulkeet, mihin järjestykseen sanat tulevat, mitä pitää muistaa missäkin asiassa jne. Loogisuus ohjelmoinnissa on minulla aivan hukassa, vaikka sen luulin alun perin olevan oma vahvuuteni.
  • VL: Kannattaa katsoa sitä perusrakennetta tuolta pikasyntaksista. Lohkot merkitään aaltosuluilla {}, aliohjelminen parametrit kaarisuluilla () ja taulukoiden alkioihin viitataan taulukun nimen kanssa hakasuluilla []. Lisäksi kaarisuluilla voidaan määritellä laskujärjestystä.
  • Asiat voisivat mennä paremmin päähän ja voisin saada enemmän aikaiseksi jos ei olisi niin paljon muita kursseja samaan aikaan meneillään. Huomaan, että motivaatio alkaa loppua siinä vaiheessa kun on yhden asian tehnyt ja saa kolme asiaa lisää tehtäväksi. — maelala

Itsellä sama ongelma sen suhteen, että on niin monta kurssia meneillään harjoitustöineen ja tehtävineen, ettei yksinkertaisesti ole aikaa opiskella asioita niin syvällisesti mitä haluaisi. Kuitenkin tuntuu, että tämän kurssin asiat olisi syytä sisäistää kunnolla, mutta aika ei riitä vaikka käyttäisi opiskeluun 12 tuntia päivässä.

25 Oct 17
  • Mielestäni vaikeinta kurssilla on yrittää yksinkertaistaa itselle selväksi tehtävien annot demoissa. Mielestäni selitykset ovat paljolti monimutkaisempia kuin mitä tehtävät oikeasti ovat — tupenyrh
  • Hankalin kohta on ollut se että miten olioihin tarrataan oikein. Pelissä usein tullut ongelmaksi se että kääntäjä ei tajua mihin olion instanssiin viitataan. Kokeilemalla on selvinnyt mutta olioviitteet ovat silti hankalia ymmärtää — mitalind
  • VL: Kääntäjä ei voisikoaan tietää mistä olion instanssista on kyse kun oliot luodaan ajon aikana ja luokat käännösaikana. Tämä ei valitettavasti ole olio-ohjelmointikurssi, joten olioihin ei mennä hirveän syvällisesti, ehkä se Kissa-Koira-Hiiri peli olis syvintä olioden käyttä mitä kurssilla tulee. Ja sekin hieman ohi itse kurssin sisällön ja siitä eivät kaikki tykkää.
    — vesal
  • Minulle ei nyt millään aukene 'this.' keyword:n käyttö. Luento- ja demovideoilla sitä on useaan otteeseen selitetty, mutta kun en saa kiinni. — tumatapo
  • VL: se viittaa olioon itseenä. Katso ne kissavideot (ei kun Kissa-luento). — vesal

Lisää mielipide

- ⁞
  [— Anonymous]{.smalltitle}

9. Itse oppijana

  • Monipuolisesti vaihtoehtoja. Saan valita juuri sen tavan, jossa tiedän itse oppivani parhaiten, mikä ei ole kaikkialla mahdollista. — rajuruok
  • Kurssilla on niin paljon kaikenlaista materiaalia ja ohjausta, että oppiminen ei ainakaan siitä jää kiinni. Eniten se omalla kohdalla jää kiinni ajasta. Ei meinaa löytyä niin paljon aikaa, mitä kurssi vaatisi. No, saan tästä kuitenkin sen, mitä tulin hakemaan, eli jonkilaisen käsityksen siitä, mitä ohajelmointi on. Koodaajaa minusta tuskin koskaan tulee. — eemalinj
  • Monilla kursseilla se on henkilkohtainen voivoi jos ei pysy tahdissa mukana, tämä kurssi taas ottaa kädestä kiinni ja vetää eteenpäin ja vielä toisestakin jos ei yhdestä kädestä pitämällä pääse. Iso kiitos siis monipuolisesta ohjauksesta (sekä pääte- että PP). Luennot, materiaali, demot ja demopalautus tukevat tehokkaasti toisiaan, tämä sopii minulle, koska perheellisenä eri viikoilla on paljon eroa kurssiin käytettävässä ajassa. Aiempiin itselle vaikeisiin tai tekemättä jääneisiin tehtäviin voi palata kun on itselle sopiva aika. — tkarla
  • Jotain on kurssin opetuksessa mennyt todella nappiin, kun parissa kuukaudessa on oppinut ja ehkä sisäistänytkin ison tukun asioita mistä ei aikaisemmin ollut hajuakaan. Hyvä opetus, pakotettu tiivis työtahti ja kattava materiaali ovat olleet omiaan tässä. Mielestäni Vesa on osannut kerta toisensa jälkeen havainnollistaa asioita aivan loistavasti. Tuntuu että kun perusteet alkavat olla jossain määrin hallussa, ei ohjelmointi2 tunnu enää pelottavalta ajatukselta. — laalmatt

Lisää mielipide

- ⁞
  [— Anonymous]{.smalltitle}

10. Työkalut

  • ComTest ei ole jostain syystä toiminut kotikoneella
  • VL: pyysin käynnistämään TeamViewerin niin katsotaan. Muutenkin, pistäkää kotikoneeseen tuo TeamViewer käyntiin, mailatkaa ohjaajien listalle ne pari siinä olevaa tunnusta, niin katsotaan mikä on vikana.
  • En ole täysin ymmärtänyt comtestin käyttöä mutta uskon että siihenkin löytyy ohjeet TIMistä/muualta netistä
  • VL: Kannattaa katsoa luentovideoita ja etsiä videohakemistosta siihen liittyviä luentoja. Netistä et varmasti löydä, sillä sitä ei käytetä muualla.
  • Jypeli dokumentaatiosta selvän saaminen ja miten oliot käyttäytävät esim. new GameObject
  • VL: Ei varmaan kannata ensimmäisenä katsoa Jypelin dokumentaatita, vaan Jypelin käyttöohjetta, siellä on asiat niin, että niitä alle 15 v ymmärtää. Dokumentaatio on sitten tarkan tiedon saamiseksi.
  • Jottei menisi pelkäksi ylistämiseksi, niin Ville-tehtävien käyttöjärjestelmä tuntuu jotenkin etovalta.
  • VL: Nämä ovat mielipiteitä. Joku pitää helppokäyttöisenä sitä, että missään kohti ei tarvitse miettiä, aina vaan klikata. Mutta itse Ville-tehtävistä osa kokee saavansa hyötyä ja osa ei tykkää. Onneksi ne eivät ole kurssilla pakollisia, joten jokainen voi valita oman tarpeensa mukaan tekeekö niitä vaiko ei.
  • En ymmärtänyt kysymystä "Olen vastannut Insitulla".
  • VL: My bad :-( Ennen vanhaan InSitu oli erillinen laitteisto, joka tehtiin Tietotekniikan laitoksella 90-luvun loppupuolella. Ja sillä vastailtiin samalla tavalla luennoilla esitettyihin monivalintakysymyksiin kuin nyt kännykällä/tabletilla/PC:llä. Seuraavaksi kun tuli fiksummat kännykät, tehtiin InSitusta oma ohjelma joka asennettiin kännykkään. Nyt TIMin myötä tuo kaikki on integroitu suoraan sinne. Ja sitten ilman selityksiä tuon TIM osan nimenä on käytetty InSitu (latinaa, karkeasti käännettynä heti paikalla).
  • En muistanut että kurssilla on olemassa wiki-sivut enkä tiedä mistä ne löytää, lisämateriaali-sivulla ei näkynyt. Ellei sillä tarkoiteta TIMissä olevia lisämateriaali-linkkejä? Niitä olen kyllä lukenut.
  • VL: Vähän sama kuin edellä. Ennen TIMissä olevaa sisältöä oli paljon Wiki-sivuilla. Nyt lähes kaikki on saatu siirrettyä TIMiin. Ainoastaan Nuorten pelikurssi on vielä Trac-Wikissä ja nähtävästi saakin olla siellä, koska sen kanssa ei ole vastaavia palomuuriongelmia kuin TIMin kanssa. Muutin kyselyn termejä molempien (sekä InSitu että Wiki) osalta vastaamaan nykytilannetta.
  • En tiedä mikä lukumerkintä on.

  • VL: TIMissä se, että klikkaat sen ruman punaisen pois merkiksi että olet ko kohdan lukenut (ja ymmärtänyt).

  • Comtest on omalla koneella asennettu juuri oikein ohjeiden mukaan ja ohjauksessa kysyin tuntiopettajalta mikä siinä voisi olla vikana. Näistä huolimatta ei selvinnyt, miksi comt(+tabtab) -pikakomento ei toimi Visual Studiossa ja testien kopioiminen muualta ei tunnu luontevalta testaamiselta. Mikäköhän tähän avuksi? — vafrjuva
  • Debuggerin käyttö: Tämän voisi mielestäni nostaa tulevaisuudessa jo kurssin aiemmassa vaiheessa esille. Tuntui, että debugger-kokeessa vasta ymmärsi debuggerin "täyden potentiaalin". Se on kuitenkin varmaan yksi niistä työkaluista, mitä juuri työelämässä käytetään paljon? Tästä voisi olla esim. demoissa 3-4 joku erillinen tehtävä jo. — tihekare

Lisää mielipide

- ⁞
  [— Anonymous]{.smalltitle}

11. Välikyselystä

  • En ymmärrä, miksi minun tulisi arvioida muiden osaamista. Itselleni on relevanttia vain oma absoluuttinen osaaminen eikä oma osaaminen suhteessa muihin.
  • Kummallista kysellä muiden osaamista tässä lomakkeessa. Etenkin etäopiskelijalle se tuntuu todella turhalta.
  • VL: Yksilön perspektiivistä toki noin. Kurssin perpektiivistä taas on "jännää" nähdä miten ihmiset aliarvoivat itseään ja yliarvioivat muita. Esim oma alkutaso arvioidaan huonommaksi kuin muilla. Sellaisten kohtien käsittely, jota ei ole käsitelty vielä lainkaan, arvioidaan itsellä kohtaan olen kuullut ja muilla vielä ylemmäksi, vaikka pitäisi olla kohdassa 0 :-) Sitten yksi tärkeä asia mistä nykyisin puhutaan on minäpystyvyys. Eli kuinka hyvin uskotaan itse siihen, että pystyy johonkin. Ja se ei ole hirveän hyvä tulos jos suuri osa arvioi itsensä muita "vähäisemmäksi". Se että joku käyttää aikaa enemmän kuin toiset, ei ole sama asia. Toiset ovat hitaampia ja ohjelmoinnissa puhutaan jopa 100-1000 kertaisista suorituskykyeroista hyvien ja "huonojen" ohjelmoijien välillä. Tässä vaiheessa hitaus ei kuitenkaan vielä tarkoita huonoutta, vaan ihmiset oppivat eri tahtiin ja joskus voi tulla se ahaa elämys, joka päästää korkin irti. Tosin mieluummin ottaisin töihin realistin kuin sellaisen, joka luulee pystyvänsä. Eli tässä minäpystyvyydessä täytyy olla myös kultainen keskitie. Ja kun tiedostaa omat hyvät ja huonot puolensa, voi paremmin keskittyä parantamaan niitä asioita, joita täytyy parantaa.

    Vaatimattomuus toki kaunistaa, mutta tarviiko kaikkien olla niin pirun kauniita :-)

    Pistän alle pari kuvaajaa kyselystä (sininen on minä ja punainen on että mitä kuvittelen muista, pylväät ovat prosentteja vastauksista):
Kokemus ennen Ohj1 kurssia
Kokemus ennen Ohj1 kurssia
Parametrin välitys
Parametrin välitys
Kurssi kokonaisuutena
Kurssi kokonaisuutena
  • Minun mielestäni välikyselyssä kartoitettu arvio muiden kurssin suorittajien osaamisesta on ihan mielenkiintoinen. Tarjoaa lohtua kun huomaa, että kaikki muutkin pitävät muita parempina kuin itseään

Lisää mielipide

- ⁞
  [— Anonymous]{.smalltitle}

Lisää uusi keskustelun aihe

## ⁞Otsikko keskusteluaiheelle

#- {.removePre}
[Lisää mielipide]{.addAbove .timButton}

    - ⁞
      [— %%username%%]{.smalltitle}

These are the current permissions for this document; please modify if needed. You can always modify these permissions from the manage page.