Tavoite: The Incredible Material
TIM on dokumenttipohjainen pilvipalvelu interaktiivisten materiaalien tuottamiseksi.
TIMin rakennuspalikat:
Näillä käsitteillä voidaan rakentaa mitä tahansa oppimateriaalia pienestä kalvosta kokonaisen oppikirjaan.
Tällä sivulla ei esitellä erikseen TIMin vuorovaikutteisia komponentteja. Niihin tutustumiseksi vieraile esimerkiksi sivulla:
Muita linkkejä:
Videoituja TIM-esittelyitä:
Nykyiset materiaalit ovat menneet kamaliksi linkkisotkuiksi, joista juonen löytäminen on vaikeaa. Tavoite on siis palata takaisin kirjamaiseen mietittyyn järjestykseen. Sellaiseen, josta tietää, että kun on materiaalin käynyt läpi, on asiasta jonkinlainen kokonaiskuva. TIMissä kirjaan lisätään vielä välitön vuorovaikutus. Tai ehkä papyryskäärö olisi vielä parempi metafora, koska kirjan sivut sotkevat turhaan lukukokemusta.
Näin TIM soveltuu yksinopiskeluun, MOOC-kursseille, perinteiseen luento-opetukseen, Flipped Classroom, Peer Instruction yms. opetukseen.
Vaikka useat alla olevat esimerkit liittyvät ohjelmoinnin opetukseen, ei TIM ole mitenkään sidottu ohjelmointiin, vaan sillä voi tehdä materiaalia vaikkapa alakoulun maantiedon tunnille. Kaukainen haave olisi, että koulujen oppikirjat voitaisiin osaksi korvata TIMillä.
TIMissä on myös erittäin monipuoliset mahdollisuudet kurssien osasuoritusten seurantaan. Tätä ominaisuutta voi käyttää vaikka ei kurssilla muita TIM ominaisuuksia käyttäisikään.
TIMiin tutustumiseksi kannattaa aluksi kirjautua yläreunan Log in
-painikkeesta joko Korpin kautta tai luomalla uusi tunnus (Sign up).
Kirjautumisen jälkeen voi tässä (ja kaikissa muissakin TIMin) dokumentissa kokeilla:
Tutustumista voi vaikka jatkaa katsomalla muutamaa kokonaan TIMiin toteutettua materiaalia:
Esimerkiksi Ohjelmointi 1 -materiaalissa voi kokeilla
Seuraavaan dokumenttiin on koottu joukko TIMin tämän hetkisistä mahdollisuuksista
Mitä muuta materiaalia TIMillä on tehty/on tulossa
postilistat ja niiden arkistot
TIM-viestit
matematiikan kirjoittaminen TeXillä
erilaiset upotettavat tehtävätyypit:
tehtävien ja dokumentin osien arvonta
monissa tehtävätypeissä automaattinen pisteytys
dokumentin näkymisen ajastus henkilöittäin ja ryhmittäin
tarvittaessa yksittäisten tehtävien ajastettu näkyminen
pidetty valintakokeita, joissa vastaaja tietää tuloksensa heti kun poistuu kokeesta
pidetty tenttejä
dokumentin osien näkyvyys henkilöittäin/ryhmittäin, eli esimerkiksi eri ryhmät voivat saada erilaista sisältöä => mahdollistaa mm. tutkimuksen sen suhteen, että miten eri materiaalit vaikuttavat oppimiseen
Kysymys: TIM soveltuu siis vain Tietotekniikan opettamiseen?
Vastaus: Ei suinkaan! Suurin osa tällä hetkellä olevasta valmiista materiaalista liittyy tietotekniikkaan, mutta vain mielikuvitus on rajana. Yhtä hyvin voisi tehdä 1. luokan Aapisen kuin psykologian "oppikirjan".
Kysymys: minulla on vanha materiaali Wordinä, saako sen TIMiin?
Vastaus: kohta sillä tavalla, että .docx -tiedosto tuodaan sisään TIMiin. Sama TeX-materiaalista.
Ottakaa yhteyttä jos haluatte osallistua tai kokeilla tim@jyu.fi.
Vesa