Korppi

Korppi kaikille käyttämäksi
kurssitiedon kertojaksi
opiskelijoiden omaksi
onneksi opettajien


Vesa Lappalainen
Korpin isä, lehtori 27000 op, epäv. neljänneksi eniten €-aikana
Tietotekniikan laitos

Ruoho on vihreämpää...

Miksi ruoho on vihreämpää aidan toisella puolella
Miksi ruoho on vihreämpää aidan toisella puolella

Historiaa

  • https://korppi.jyu.fi/kotka/help/faq/history.jsp
  • KurKi (= Kurssien kirjanpito 1982/ VL, matematiikan laitos)
  • KurKi2 (1998)
  • Korppi - 17 (21) opiskelijaprojektia (KIITOS J-P), n. 70 (85) opiskelijaa, ainakin 7 gradua, lisäksi muita opinnäytetöitä (mutta ei yhtään ITP aikana)
    • aloitus syksy 2000
    • ensimmäinen kurssi syksy 2001
    • integroitu salivaraus vuodesta 2003
  • Opettajien ja opiskelijoiden opettajille, opiskelijoille, sihteereille ja amanuensseille tekemä, myös vahtimestarit
  • eikö pitäisi olla ylpeä tästä eikä hävetä?

Opiskelijat

  • Linux on opiskelijan tekemä
  • PostgreSQL on Korppia vastaava projekti (University of California at Berkeley)
  • auskultointi
  • lääketieteen kanditaatti
  • AO
  • yleensäkin työssäoppiminen, oppisopimukset
  • suurin osa firmojen koodareista on opiskelijoita (eivät valmistu koskaan)

Kustannussäästö

  • jos olisi oltu Oodissa
    • 200 000 € / vuosi lisenssejä
    • 100 000 € / vuosi tietokantalisenssejä
    • salivarausjärjestelmän hankinta ja vuosimaksu
  • ennen erillinen salivarus, yksi hoiti opetusjärjestelyn, toinen salivaraukset
  • muuten säästetty työaika
  • tiedon luotettavuus

Mitä meillä on?

  • Korpin ansiosta monet toimintatavat muuttuivat samanlaisiksi eri laitoksilla opiskelijan perspektiivistä
  • erinomaisen hyvin integroitu ympäristö opetuksen ajanhallinan suhteen
  • toimiva järjestelmä, josta ei ole koskaan hukkunut tietoa (käytetyn tekniikan takia sitä ei voi hukkua)
  • tietoturva (nopea korjaus, ei potentiaalinen hyökkäyskohde)
  • muokattavuus TÄYSIN omissa käsissä (jos halutaan!)
    • opettajan työn innovointi

Mitä voisi olla?

  • erinomainen opinnäytteiden ohjausjärjestelmä
  • koko henkilökunnan kattava ajanhallintajärjestelmä, missä palaveriajat löytyvät helposti ja kenenkään ei tarviste tehdä juuri mitään että kalenteri on ajantasalla, kokouksiin on tiedossa kuka on tulossa jne
  • loistava koulutus/tutkimusalusta, jota ei ole kenelläkään muulla

Korpin osat

  • https://korppi.jyu.fi/kotka/help/mindmap/mindMapDetails.jsp
  • https://tim.jyu.fi/view/Korppi/MindMaps/KorppiSali
Korpin osat
Korpin osat

Mikä "vikana"?

  • "ei opetussuunnittelua" (10-20 h / vuosi, hinta?, tosin olisi Kaakkuri, haluatko peruustuskameran?)
  • "huonoa koodia" (mihin verrattuna???)
  • "ikääntyvä" - VL: äsken se oli vielä "ei tarpeeksi mature"
  • "yhden miehen visio" (no kuka sitten polun raivaa)
  • "tarvitaan leveämmät hartiat" - VL: kellään ei ole yhtä leveitä hartioita kuin meillä!

Hyvin suunniteltu on kokonaan tekemättä, ulkoistaminen johtaa tuplatyöhän (helposti 10x hintaan), samalla työllä kun suunnitellaan, on jo tehty

  • "Korppi toimii kohtuullisen hyvin prosessien tukena, mutta kehitysaloitteita ja korjaustoiveita on yksinkertaisesti liikaa."
  • "vaikkakin järjestelmissä (esim. Korppi) koettiin olevan paljon pienempiä ongelmia."
  • "maksullisuutta siten, että yksiköt pystyisivät itse vaikuttamaan tiloista heille aiheutuviin kustannuksiin. Nykyinen Korpin tilahallintajärjestelmä ei tue tällaisia ominaisuuksia (esim. erilaiset hinnat eri aikoina)."
  • "Yhteistyöprojekti tulee toteutuessaan vaikuttamaan monelta osin nykyiseen Korpista muodostuvaan opintotietojärjestelmäkokonaisuuteen pidemmällä (3-5 vuoden) aikavälillä." - löysä hirsi???
  • "Resurssisuunnittelun osalta työkalut vaikuttivat varsin kattaville ja toimiville, mutta päällekkäisyys Korpin toimintoja osalta on ilmeinen."

Mitä parantaa?

  • vastuutus (jos kaikki vastaa kaikesta, kukaan ei vastaa mistään),
  • ennen oli esim. salille oma vastuuhenkilö, joka oli ylpeä työstään
  • asiakas? (vrt. Agile Manifesto)
  • käytetty liian paljon eri tekniikoita (sen jälkeen kun muutti IT-palveluihin). Tekniikat harkittava todella tarkkaan. Jos niitä tutkitaan, pitää syntyä myös opinnäytteitä!
  • erkaannuttu IT-tiedekunnasta, kuten yleenäskin opettajista, opiskelijoista
  • ei ole käytetty säästettyä rahamäärää vastaavaa summaa kehittämiseen ja ylläpitoon
  • innovaatioiden tukija (vrt jalkapallossa libero)
  • ei ole täydellinen (mm. mobiili unohdettu kokonaan)

Tulevaisuus???

Korpin rakenne